Fermentering IPA

Heisann, er ganske ny i businessen og har satt en pale ale og en weiss så langt (med all grain kit  25 L ), og det ser meget lovende ut.
Vi satt derimot en IPA i går, og det var mye mer malt, ergo, den blir nok god og kraftig (rent alkoholmessig). Målingene før vi tilsatte gjær viste også at det sannsynligvis blir litt trøkk i dette ølet.
Anyway, da det er ferie og slikt så vurderer vi om vi skal tappe det 9 dager ut i fermenteringen, eller da tidligst 20 dager (da vi alle er bortreist i mellom).
Har lest en del rundt og det er delte meninger på dette, da det blir operert med anslagsvis 14 dager som standard.
Har et litt kraftigere øl godt av å stå de ekstra dagene, eller kan vi ta det etter 9 ( forutsatt at den intense gjæringsfasen er over) ?

HansM skrev:
Heisann, er ganske ny i businessen og har satt en pale ale og en weiss så langt (med all grain kit  25 L ), og det ser meget lovende ut.
Vi satt derimot en IPA i går, og det var mye mer malt, ergo, den blir nok god og kraftig (rent alkoholmessig). Målingene før vi tilsatte gjær viste også at det sannsynligvis blir litt trøkk i dette ølet.
Anyway, da det er ferie og slikt så vurderer vi om vi skal tappe det 9 dager ut i fermenteringen, eller da tidligst 20 dager (da vi alle er bortreist i mellom).
Har lest en del rundt og det er delte meninger på dette, da det blir operert med anslagsvis 14 dager som standard.
Har et litt kraftigere øl godt av å stå de ekstra dagene, eller kan vi ta det etter 9 ( forutsatt at den intense gjæringsfasen er over) ?

Jeg ville latt det stå 20 dager :)

Takker takker! Da lar vi den stå. Regner med den trenger litt ekstra tid på flaske og da om det ender opp på rundt 6,5 -7 %?

Du kan godt la det stå noen uker før du drikker det ja. Malten vil rundes av men på bekostning av humla som blekner stort sett hele tiden etter at du har hatt den i kjele eller gjæringskar. Smak deg fram til du synes det passer dine smaksløker :)

men tommelfingerregelen på minimum 2 uker på flaske uansett øltype gjelder fortsatt? Fordi svaret ditt indikerer at du mener den kan tas før?
Har et weissbier og en pale ale som  har stått en uke etter to uker + med primær, kan disse i det minste testes nå etter en uke?

Jeg pleier å beregne 2uker til flaskekarbonering og så to uker til kaldkondisjonering. Så smaker jeg den første flaska.

sant nok. tenkte jeg skulle ta en hveteøl i helga uansett, bare for å lære litt om prosessen og se litt an hvordan ting ligger an. EN flaske er det verdt å ofre om det smaker dritt :D

Da forsøkte jeg meg på hveteølen, og den falt i smak hos samtlige gitt! inkludert meg, meget bra greier.
Det er fortsatt litt mye bitterhet i ettersmaken pga humla, men den roer seg nok litt på en uke. Jeg elsker bitterheten i humla, men den gjør seg bedre i andre øltyper enn dette.
Men skum, kullsyre, hveteølsmaken, alt stemte! Nå er jeg iallefall bitt av brygge basillen!

HansM skrev:
Da forsøkte jeg meg på hveteølen, og den falt i smak hos samtlige gitt! inkludert meg, meget bra greier.
Det er fortsatt litt mye bitterhet i ettersmaken pga humla, men den roer seg nok litt på en uke. Jeg elsker bitterheten i humla, men den gjør seg bedre i andre øltyper enn dette.
Men skum, kullsyre, hveteølsmaken, alt stemte! Nå er jeg iallefall bitt av brygge basillen!

Jeg forsøkte en belgisk wit i går som jeg flasket forrige søndag. På tross av bare 5 dager på flaske så var det  masse kullsyre. Noe skarp smak, men jeg tror det vil balansere seg noe etter en liten stund. Deilig på en varm sommerdag

Tilbake
Topp