Fersk brygger, tabber og spørsmål

Forresten, det er lett å måle feil OG. Mulig du er klar over det, men nevner det uansett. Jeg tar gjerne to-tre målinger, og deretter ca snittet av de. Selv om man rører godt kan det være vanskelig å få sukkeret jevnt fordelt i vørteren.
 
Ja, jeg lurte på det til å begynne med, så jeg sjekket og styrte og målte fælt en stund, og fant vel ut at hydrometeret viser 002 for mye i 20c vann. Har ikke tatt snittmålinger som du beskriver men det er nok lurt, ja.
 
Forresten, det er lett å måle feil OG. Mulig du er klar over det, men nevner det uansett. Jeg tar gjerne to-tre målinger, og deretter ca snittet av de. Selv om man rører godt kan det være vanskelig å få sukkeret jevnt fordelt i vørteren.
Det der høres rart ut. Sukkeret er jevnt fordelt i vørteren etter kok. Og det er ikke vanskelig å få det jevnt fordelt før kok, heller. I alle fall ikke hvis du har skikkelig røreredskap.
Ja, jeg lurte på det til å begynne med, så jeg sjekket og styrte og målte fælt en stund, og fant vel ut at hydrometeret viser 002 for mye i 20c vann. Har ikke tatt snittmålinger som du beskriver men det er nok lurt, ja.
Hvor leser du av måleverdien? Der væsken treffer hydrometeret, eller der det laveste væskenivået treffer? Sannsynligvis er det det siste hydrometeret er kalibrert etter, men noen er kalibrert sånn at du skal lese av der væsken treffer. (Mitt er av den siste typen, men det er en gammel modell.)
 
Jeg fyller som regel opp med hydrometeret i slik at væskenivået er på 100 i beholderen, og leser av. Jeg mistenkte at dette kanskje var galt, så da fylte jeg røret helt fullt og slapp hydrometeret oppi, resultatet ble det samme, men enklere å lese av, egentlig. Jeg vet forsåvidt ikke om jeg forsto spørsmålet engang
 
Jeg fyller som regel opp med hydrometeret i slik at væskenivået er på 100 i beholderen, og leser av. Jeg mistenkte at dette kanskje var galt, så da fylte jeg røret helt fullt og slapp hydrometeret oppi, resultatet ble det samme, men enklere å lese av, egentlig. Jeg vet forsåvidt ikke om jeg forsto spørsmålet engang
Jeg tror han snakker om hvordan overflaten/hinna i vørter/øl treffer målestreken på hydrometeret og hvordan dette er ulikt fra type hydrometeret.

I såfall: Sålenge du måler på samme måte med samme hydrometer ved mål av OG og FG, spiller det fint liten rolle. Mulig ferdiggjæret øl oppfører seg på en annen måte enn vørter, men likevel lite å si for oss nybegynnere
 
Jeg fyller som regel opp med hydrometeret i slik at væskenivået er på 100 i beholderen, og leser av. Jeg mistenkte at dette kanskje var galt, så da fylte jeg røret helt fullt og slapp hydrometeret oppi, resultatet ble det samme, men enklere å lese av, egentlig. Jeg vet forsåvidt ikke om jeg forsto spørsmålet engang
Fyll ikke helt opp. 0,7 pleier å være passe.

Pga. overflatespenningen vil væsken "klatre" opp langs veggen i prøverøret, og opp langs "halsen" på hydrometeret. Du kan da enten lese av det nivået væsken har klatret til, eller du kan lese av nivået på væsken i bunnen av "dalen" mellom veggen på prøverøret og halsen til hydrometeret.

Det er litt vrient å forklare med ord:). Bildet her hjelper. :
Vis vedlegget 55426Vis vedlegget 55426
 
Fyll ikke helt opp. 0,7 pleier å være passe.

Pga. overflatespenningen vil væsken "klatre" opp langs veggen i prøverøret, og opp langs "halsen" på hydrometeret. Du kan da enten lese av det nivået væsken har klatret til, eller du kan lese av nivået på væsken i bunnen av "dalen" mellom veggen på prøverøret og halsen til hydrometeret.

Det er litt vrient å forklare med ord:). Bildet her hjelper. :
Vis vedlegget 55426Vis vedlegget 55426
Men har det noe å si? Sålenge det brukes samme måleinstrument ved begge målinger?
 
Men har det noe å si? Sålenge det brukes samme måleinstrument ved begge målinger?
Jeg trur du får en liten feil ved beregninga av alkoholinnholdet. Og siden målingene dine danner grunnlaget for oppskriftberegningene dine, vil det hele tida bli feil/skeivt. Du vil på en måte leve ditt bryggerliv i et annet univers:). OK, et parallellunivers, men altså et annet.

Nå trur jeg mange gjør det - det er jo ikke så godt å vite. Jeg får noen ganger en snikende mistanke til meg sjøl - ikke i bryggersammenheng - men som du sier; er'e så fa'li:)?
 
Jaja. Skummet på denne ble ihvertfall bra, og smaken har blitt mye bedre, dvs den har gått fra å smake rå pizzadeig til å være en pale ale som prøver å være en pils, med et litt snedig snev av tørrhumle. Den er absolutt drikkelig nå, men spesielt god vil jeg ikke påstå den er. Men, jeg har ihvertfall lært, igjen, at tålmodighet er viktig.
 

Vedlegg

  • IMG_20220129_213212424.jpg
    IMG_20220129_213212424.jpg
    671,5 KB · Sett: 8
Tilbake
Topp