Fersk gjær rett i vørter

Hei

Kryper til korset med et skikkelig nybegynnerspørsmål jeg ikke helt klarer å finne svar på.

Jeg skal lage en Blonde (mitt første brygg) og bestilte derfor US-05 tørrgjær for å gjøre det enkelt. Det som derimot dukket opp var White Labs WLP001 isteden. Hva jeg kan lese så er det veldig populært, eller nødvendig (virker det som), å lage en "starter" for å få igang gjærcellene.

Spørsmålet lyder da som følger; kan jeg helle fersk gjær rett i vørteren? Jeg benytter forøvrig gjærnæring i slutten av kok.
 
Sist redigert:
Ja, om du har nok antall rør, så går det fint.

Fordelen med en starter er blant annet at gjæren er "kampklar" i det man hiver den i gjæringskaret, samtidig som man også sparer penger da man slipper unna med færre rør.

EDIT: Starter er å anbefale, men funker som sagt uten og dersom man har nok gjær.
 
Kan man likevel sette av antall liter vørter til gjæring som ifølge kalkulatoren nevnt over skal fungere med det antall rør man har? Jo mer vørter, jo mer gjær antar jeg :)

Og hva er egentlig skrekkscenarioet dersom man mangler ørlite fersk gjær i henhold til mengden man egentlig trenger? Blir det ikke øl? Vil den smake vondt?
 
Kan vel få dårlig utgjæring og ymse avsmaker. Jeg slang et rør gjær rett i vørteren på mange brygg før jeg lærte om startere. Det fungerer på sett og vis, du kan avansere senere.
 
Ifølge kalkulatoren vil jeg kunne klare meg med mengden ferskgjær jeg har som ikke er laget som "starter" ved 20L vørter av min oppskrift. Da går antageligvis noen liter ut i avløpet, men de gjenstående 20L vil vel få det bedre med mengden gjær jeg har da?
 
Det er allgrain Blonde kit fra bryggselv. Jeg skrev i kommentarfeltet at jeg skulle ha tørrggjær, men fikk WLP001 (begge anbefalt til brygget).

At ikke det blir 100% blonde er helt ok.
 
Bryggselv har jo gjerne fin og fersk gjær som de behandler ordentlig og holder pent i kjøleskapet. Hvis den er under en måned gammel så underpitcher du bare litt ved å kaste den rett i karet - det er jo veldig moderat OG på det kittet deres. Pass på å få ordentlig med luft inn i den så er jeg helt sikker på at det blir helt fantastisk.
 
Den er 20 dager tror jeg. Lagt rett i kjøleskapet av meg så fort jeg fikk den i hus. Takk for svar :)
 
Gjærtypen er nok feil om det er ein blonde du skal brygge, men 2 x wlp001 kan gå rett i karet om du har 20-25L på ~1.050. Ølet vert sikkert godt det.
 
Blonde er vel det de fleste assosierer med belgisk. Men american blonde er jo en amerikansk vri på det hele.
 
Det går forøvrig helt fint å pitche rørene direkte, bruk mr.malty kalkulatoren for å finne antall rør du trenger. Jeg gjorde dette selv i starten og fikk fine resultater med det. Jeg har gått over på å dyrke opp gjær selv nå ved bruk av magnetrører og fordelen er at man får frisk og fin gjær som er klar til å gå i gang raskt. Jeg har forøvrig også fått mer stabile utgjæringer på bryggene nå som jeg har gått over på bruk av magnetrører, men det er altså ingenting i veien for å pitche rørene direkte så sant det ikke er snakk om "high gravity" brygging. En annen fordel med magnetrører er at du gjerne sparer en 70 lapp eller to hver gang du brygger siden du bare trenger å dyrke opp gjær fra en pakke eller to. Det er jo også morsomt å se den utvikler seg i kolben ;)
 
Sist redigert:
Da var batchen unnagjort! Endte opp med 21 liter og OG på 1044. Ifølge Mrmalty hadde jeg da behov for 2,1 stk rør med fersk gjær...jeg hadde 2.

Bør vel være innafor :)
 
Tilbake
Topp