Fersk i gamet...

Henningselst skrev:
Hva med panteflasker fra ditt lokale supermarked. Legg de i varmt vann for å fjerne etiketten så er det vel bare og vaske og desinfisere disse.. I verste tilfelle må du betale 1kr for hver 0,33 flaske.

Veldig mange bruker disse  :yes:

Vi kjøpte noen kasser nå før jul for å tappe litt smakeprøver til venner og kjente. La de ligge i sterkt kaustiksodavann et døgn og skyll godt. Dette fjerner merkelappene også. Deretter dessinfiser i stekeovn eller i sterkrens/starsan. Vi bruker en toppet kork kaustisksoda i 5 liter. Husk hansker og vernebriller!

MVH
Børge
 
Beant skrev:
Henningselst skrev:
Hva med panteflasker fra ditt lokale supermarked. Legg de i varmt vann for å fjerne etiketten så er det vel bare og vaske og desinfisere disse.. I verste tilfelle må du betale 1kr for hver 0,33 flaske.

Veldig mange bruker disse  :yes:

Vi kjøpte noen kasser nå før jul for å tappe litt smakeprøver til venner og kjente. La de ligge i sterkt kaustiksodavann et døgn og skyll godt. Dette fjerner merkelappene også. Deretter dessinfiser i stekeovn eller i sterkrens/starsan. Vi bruker en toppet kork kaustisksoda i 5 liter. Husk hansker og vernebriller!

MVH
Børge

30 min holder fint i varmt vann med krystallsoda for å få smuss og etiketter til å løsne. Er det tydelig mugg eller gugg i flaska, pant den tilbake.
 
Lars skrev:
Beant skrev:
Henningselst skrev:
Hva med panteflasker fra ditt lokale supermarked. Legg de i varmt vann for å fjerne etiketten så er det vel bare og vaske og desinfisere disse.. I verste tilfelle må du betale 1kr for hver 0,33 flaske.

Veldig mange bruker disse  :yes:

Vi kjøpte noen kasser nå før jul for å tappe litt smakeprøver til venner og kjente. La de ligge i sterkt kaustiksodavann et døgn og skyll godt. Dette fjerner merkelappene også. Deretter dessinfiser i stekeovn eller i sterkrens/starsan. Vi bruker en toppet kork kaustisksoda i 5 liter. Husk hansker og vernebriller!

MVH
Børge

30 min holder fint i varmt vann med krystallsoda for å få smuss og etiketter til å løsne. Er det tydelig mugg eller gugg i flaska, pant den tilbake.

He He. Det er nok kanskje en smule overdrevet med et døgn, men man vet no aldri hva som har vært i flaskene eller hva de er blitt brukt til  :attevar: Synes det er greit å la de ligge over natten og godgjøre seg. Slipper å jage flaskebørsten også  :cheeky:
 
Beant skrev:
Lars skrev:
Beant skrev:
Henningselst skrev:
Hva med panteflasker fra ditt lokale supermarked. Legg de i varmt vann for å fjerne etiketten så er det vel bare og vaske og desinfisere disse.. I verste tilfelle må du betale 1kr for hver 0,33 flaske.

Veldig mange bruker disse  :yes:

Vi kjøpte noen kasser nå før jul for å tappe litt smakeprøver til venner og kjente. La de ligge i sterkt kaustiksodavann et døgn og skyll godt. Dette fjerner merkelappene også. Deretter dessinfiser i stekeovn eller i sterkrens/starsan. Vi bruker en toppet kork kaustisksoda i 5 liter. Husk hansker og vernebriller!

MVH
Børge

30 min holder fint i varmt vann med krystallsoda for å få smuss og etiketter til å løsne. Er det tydelig mugg eller gugg i flaska, pant den tilbake.

He He. Det er nok kanskje en smule overdrevet med et døgn, men man vet no aldri hva som har vært i flaskene eller hva de er blitt brukt til  :attevar: Synes det er greit å la de ligge over natten og godgjøre seg. Slipper å jage flaskebørsten også  :cheeky:

:) Du kan så si, jeg kikker gjennom hver enkelt flaske før (og stort sett etterpå) jeg skyller de en kjapp ekstra gang og legger de i lutbadet 30-60min (stikker jo gjerne og gjør noe annet imens), hvis det virker å være behov for flaskebørste eller småting som jeg ikke får bort med en gang, går flaska i retur. Det er imidlertid ikke den aller morsomste biten med brygginga, spesielt når jeg gjerne brygger 40-50 liter i slengen..
 
50 L på 0,33 fremstår jo som et mareritt  :thumbdown:

Glad for at fat er oppfunnet, og for at ølvenner ikke er så kravstore  :biersmile:
 
Beant skrev:
50 L på 0,33 fremstår jo som et mareritt  :thumbdown:

Glad for at fat er oppfunnet, og for at ølvenner ikke er så kravstore  :biersmile:

Ja, heftig nok det ja, spesielt når det blir noen brygg på rappen.. Har stående en rekke fat som trenger heftig rengjøring før jeg kan begynner å kombinere igjen. Men det skal bli stas ja! :biersmile:
 
Etter mye om og men har endelig brygget kommet på dunk, og har nå stått i 10 dager. Var heftig aktivitet de første dagene men avtok på dag 5. I går tenkte jeg måle FG og denne ble målt til 1,013 ( OG var 1,040). Syns jo ikke det var så aller verst men  to timer etter måling plopper det jaggu meg i låsen igjen!!!! :eek: Noen som har peilig på hva dette kan være...(foruten at ølet ikke er ferdig..hehe)

Vh Jan
 
Kan vel være så enkelt at ølet slipper litt Co2 som plupper ut av låsen. For sikkerhets skyld så kan du la dunken stå 3-4 dager til, eventuellt øke temperaturen 2-3 grader, og så ta ny måling. Er den uforandret er det bare å tappe.

MVH
Børge
 
Hei

Da var brygget på flasker. Ble ca 14 dager i dunk og målte Fg til 1,010 ved flasking. Står nå til ettergjæring. Takker alle for gode råd og hurtige svar, å nå blir det spennende å smake på når jeg kommer hjem fra Danmarks tur.

Vh Jan
 
Tilbake
Topp