Hei. Tenkte jeg skulle gi et noenlunde utfyllende svar på denne, da jeg havnet i hjemmebryggingens verden med samme innfallsvinkel.
Jeg begynte med brygging fordi jeg skulle spare penger på "helgepilsen". Jeg tenkte (som mange andre): Hvorfor betale 180 kroner for en six-pack med pils, når jeg kan lage 30 halvliltere for samme prisen?
Jeg gikk til innkjøp av et startsett som inneholdt gjæringsbøtte, korkemaskin, korker, saniteringsmiddel, et lager ølsett og karboneringsdrops.
Jeg var i gang. Fra endel søking på nettet fant jeg fort ut at man ikke skulle forvente noe stort fra sitt første brygg. De fleste sa til og med at det første brygget man gjorde kom til å bli direkte mislykket.
Mitt ble heldigvis ikke mislykket, da jeg var veldig nøye med hygiene og desinfisering.
Men til tross for dette, så smakte ikke ølet som "helgepilsen".
Det var tamt, litt cideraktig i smak og var rett og slett ikke noen stor suksess.
Så i vitenskapens navn ville jeg finne ut hva som hadde gått galt...og da begynte min forumtilværelse i hjemmebryggerverdenen.
Hva har jeg gjort galt? Er ølen min infisert? osv osv...alle de klassiske spørsmålene som alle erfarne hjemmebryggere har rukket å bli lei av å svare på opptil flere ganger.
Jeg fikk da vite at pils bruker en gjærtype som skal gjæres kaldt (lagergjær). Dvs. ikke i romtemperatur.
Og jeg fikk også vite at gjæren som følger med disse ølsettene...ikke er noe god.
Ikke bare er den ikke god....men til lagersettet mitt, så fulgte det med en alegjær...ikke lagergjær.
Kanskje like greit...siden jeg gjæret i romtemperatur.
Men...uansett. Poenget i historien er....at det finnes ikke Hansapils-ølsett. Det finnes heller ikke pils-ølsett.
De ølsettene som heter pils, lager og draught osv....er alle sammen ale-sett. De er fruktigere og anderledes enn hva din vante pils er.
Men det er her det begynner å bli gøy!
For på dette tidspunktet innser du at ale er lettere å lage enn lager.
Så neste steg jeg tok, var at jeg kjøpte et ølsett som var ment å være en ale-type....og jeg byttet ut gjæren som fulgte med, med en Safale Us-05 tørrgjær.
Resultatet var merkbart bedre....men fortsatt ikke perfekt.
Og på dette tidspunktet begynner det å bli farlig....for dette er det punktet der du enten
- Gir opp brygging, fordi du ikke helt får til å lage Hansapils-øl......
- Eller...det begynner å eskalere fordi du får interesse for alle de fantastiske øltypene som finnes der ute...som du ikke engang visste at eksisterte.
Take the blue pill.....or take the red pill!
Hvis du gjør som meg, så driter du i Hansapilsen. Du har ikke utstyret eller erfaringen som trengs for å lage en slik øl. Så du begynner med det du kan gjøre noe med.
- Du kan lage ølsett
- Du må brygge i romtemperatur
- Du kan bytte ut gjæren som følger med settene, for et bedre resultat
osv osv....
Men jeg advarer deg....det er farlig med en hobby som dette...for det kan eskalere FORT!
Jeg er nå 2,5 år ut i min bryggekarriere. Jeg har brukt mangfoldige tusen kroner på utstyr. Fra mitt helt basic oppsett med ølsett og en bøtte, har jeg nå 4 gjæringsbøtter, et dedikert øl-kjøleskap med 4 fat og 4 tappekraner og CO2 oppsett. Jeg har maltmølle og store kjeler med kraner...jeg har silikonslanger og pumpe, temperaturkontrollere og labaratorieutstyr....
Jeg har bare rukket å være med i 2 ølbryggekonkurranser, men har vunnet den ene.
Så mye for å spare penger....
Det er dritgøy!
Welcome to the madness!