Fersk ølbrygger...lage grøn HANSA?!

Er fersk ølbrygger har laget ett sett med Muntons gold kjøpt på europris....Er det noen ølsett som er match med grønn hansa..synest den ølen er fantastisk god jeg..evnt hvordan gå fram? På forhånd takk!!
 
Lær deg å brygge øl. Få kontroll på prossesen. Oxygen. Gjærings kontroll. Kjøpe pils er kvalite øl som er brygga med stålkontroll.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Forklarte meg kanskje litt dårleg... Er vell ute etter ølsett som er ganske så likt grønn hansa på smak. Begynde å brygge det fra bunnen av er vell vell optimistisk enda..
 
Nei, det behøver det ikke være. Har du et sted hvor temperaturen kan holdes rundt 8-10C kan du brygge brygge pils som du kanskje vil foretrekke foran Hansa'n. Men kanskje ekstrakt/spraymalt brygging ikke er passer så godt til pils.
Les deg opp på biab.
 
Forklarte meg kanskje litt dårleg... Er vell ute etter ølsett som er ganske så likt grønn hansa på smak. Begynde å brygge det fra bunnen av er vell vell optimistisk enda..

Det korte svaret er at det ikke finnes noe ølsett av den typen du sikter til som kommer i nærheten av Hansa (eller annen industripils for den saks skyld). Skal du brygge noe som likner Hansa krever det svært god kontroll på bryggeprosessen, spesielt gjæringen.
 
Hei, kan bare si meg enig i tidligere svar. Jeg liker også godt Hansa grønn pilsner og Hansa fatøl. Men etter at jeg startet brygging av egen pilsner ( basert på Gahr oppskrift, tidligere fått her på forumet ) og lar så mine gjester først få et glass av det og etterpå smake en industri pils , så røres ikke boksølet mer den kvelden .
 
Pils og andre lyse øltyper som smaker "lite" er nok det vanskeligste man kan prøve seg på som hjemmebrygger. Mer bang for the bucks å lage smaksrike og alkoholsterke øl sånn sett. Lettere å få godt resultat og mer lønnsomt å drive med. Til å begynne med kan godt standard pils overlates til de som driver med slikt. Det er populært blant hjemmebryggere å disse Hansa, Ringnes og younameit. De lager ikke det mest spennende ølet i verden, men få, om noen, kan matche de på konsistent kvalitet og produkter helt uten feil, usmaker etc.
 
Akkurat Hansa pils synes også jeg er blandt de bedre industripilsnere. Å etterligne et så finstilt maskineri som et industrielt bryggeri er mye selv for den beste hjemmebrygger å begi seg ut på, men hva med å trekke ut de elementer man synes man liker best ved ølet, og se om man kan kombinere det inn i en mer "bryggervennlig" oppskrift?
 
Enig i det. Og som steinbukk skriver så er det kanskje ikke nødvendig heller.
Bakdelen med "Norbryggpils" er at beholdningen med bjørnunger ikke øker når "kjøpepilsen"
står uåpnet igjen på bordet :rolleyes:
 
Hei. Tenkte jeg skulle gi et noenlunde utfyllende svar på denne, da jeg havnet i hjemmebryggingens verden med samme innfallsvinkel.

Jeg begynte med brygging fordi jeg skulle spare penger på "helgepilsen". Jeg tenkte (som mange andre): Hvorfor betale 180 kroner for en six-pack med pils, når jeg kan lage 30 halvliltere for samme prisen?

Jeg gikk til innkjøp av et startsett som inneholdt gjæringsbøtte, korkemaskin, korker, saniteringsmiddel, et lager ølsett og karboneringsdrops.
Jeg var i gang. Fra endel søking på nettet fant jeg fort ut at man ikke skulle forvente noe stort fra sitt første brygg. De fleste sa til og med at det første brygget man gjorde kom til å bli direkte mislykket.

Mitt ble heldigvis ikke mislykket, da jeg var veldig nøye med hygiene og desinfisering.
Men til tross for dette, så smakte ikke ølet som "helgepilsen".
Det var tamt, litt cideraktig i smak og var rett og slett ikke noen stor suksess.

Så i vitenskapens navn ville jeg finne ut hva som hadde gått galt...og da begynte min forumtilværelse i hjemmebryggerverdenen.
Hva har jeg gjort galt? Er ølen min infisert? osv osv...alle de klassiske spørsmålene som alle erfarne hjemmebryggere har rukket å bli lei av å svare på opptil flere ganger.

Jeg fikk da vite at pils bruker en gjærtype som skal gjæres kaldt (lagergjær). Dvs. ikke i romtemperatur.
Og jeg fikk også vite at gjæren som følger med disse ølsettene...ikke er noe god.
Ikke bare er den ikke god....men til lagersettet mitt, så fulgte det med en alegjær...ikke lagergjær.

Kanskje like greit...siden jeg gjæret i romtemperatur.

Men...uansett. Poenget i historien er....at det finnes ikke Hansapils-ølsett. Det finnes heller ikke pils-ølsett.
De ølsettene som heter pils, lager og draught osv....er alle sammen ale-sett. De er fruktigere og anderledes enn hva din vante pils er.

Men det er her det begynner å bli gøy! :)

For på dette tidspunktet innser du at ale er lettere å lage enn lager.
Så neste steg jeg tok, var at jeg kjøpte et ølsett som var ment å være en ale-type....og jeg byttet ut gjæren som fulgte med, med en Safale Us-05 tørrgjær.
Resultatet var merkbart bedre....men fortsatt ikke perfekt.

Og på dette tidspunktet begynner det å bli farlig....for dette er det punktet der du enten
- Gir opp brygging, fordi du ikke helt får til å lage Hansapils-øl......
- Eller...det begynner å eskalere fordi du får interesse for alle de fantastiske øltypene som finnes der ute...som du ikke engang visste at eksisterte.

Take the blue pill.....or take the red pill!

Hvis du gjør som meg, så driter du i Hansapilsen. Du har ikke utstyret eller erfaringen som trengs for å lage en slik øl. Så du begynner med det du kan gjøre noe med.
- Du kan lage ølsett
- Du må brygge i romtemperatur
- Du kan bytte ut gjæren som følger med settene, for et bedre resultat

osv osv....

Men jeg advarer deg....det er farlig med en hobby som dette...for det kan eskalere FORT!
Jeg er nå 2,5 år ut i min bryggekarriere. Jeg har brukt mangfoldige tusen kroner på utstyr. Fra mitt helt basic oppsett med ølsett og en bøtte, har jeg nå 4 gjæringsbøtter, et dedikert øl-kjøleskap med 4 fat og 4 tappekraner og CO2 oppsett. Jeg har maltmølle og store kjeler med kraner...jeg har silikonslanger og pumpe, temperaturkontrollere og labaratorieutstyr....
Jeg har bare rukket å være med i 2 ølbryggekonkurranser, men har vunnet den ene.

Så mye for å spare penger....

Det er dritgøy!

Welcome to the madness!
 
Sist redigert:
Så mye for å spare penger....

Famous last words :)

Forøvrig bra svart syns jeg. Klart man kan prøve sette en pils dann og vann, bare for gøy, men tiden det tar + alt det ekstra man må styre med gjør at det nesten ikke er 'verdt det'. Vil du ha pils er det nesten like greit å kjøpe pils på butikken.

For the 'pils-like' overgang anbefales ofte pale-ale og/eller Kölch. Gateway drugen inn i ølets store rike. og som nevnt over, det er sinnsykt gøy å brygge øl du knapt hadde hørt om en gang. Røykøl fra Bamberg ? Langtidslagret trappist øl fra Belgie ? no problem. Om resultatene er helt i tråd med 'orginalene' er vel så som så noen ganger, men stort sett blir det veldig godt, fult drikkenes øl :)
 
Hei. Fikk en kjapp gjennomgang av en kompis, og brukte 6 bob på utstyr i september, da inkludert en 50 kw gassbrenner. #8 (forøvrig en lager som jeg er spent/nervøs på) fermenterer nå, #9 blir brygget denne uken. Får ut i snitt 90 flasker 0,33 liter per batch, madammen er litt fortvilet over alle ølkassene som stabler seg opp. De fleste batchene har blitt gode, men har funnet ut at jeg må ta et ølkurs etterhvert siden jeg brygger litt i blinde. Når jeg leser på forumet her så er det en del jeg ikke skjønner helt. Ellers en fantastisk gøy hobby som gir en skikkelig belønning i andre enden. Foreløpig tror jeg neppe jeg kommer til drive det så langt som kanonen, men det hadde vært gøy det og.
 
Jeg mener fortsatt at man sparer mye penger selv om man hopper på utstyrskarusellen. Jeg drikker stort sett kun poløl av ymse typer (+ litt pils som jeg kjøper) og da blir hjemmemekkostnaden pr. flaske i området 10-20 kroner pr. halvliter. Til sammenligning koster relevante øltyper på polet fort 70-90 kroner for en halvliter. Skal ikke sette mange batchene før det går i pluss, selv med en del investeringer i utstyr man bare plutselig MÅ ha...

Utstyret har også temmelig lang levetid, så med mindre man utvikler en tung fetish for nytt bling (noe det selvsagt er en betydelig risiko for...) så blir lønnsomheten stort sett bedre og bedre etter hvert som flere brygg settes.

Baksiden er at det er lett å konsumere mer også...
 
Hvis du drakk poløl fra før av og ikke gjør det like mye nå, så kan man fort spare inn igjen litt på den økonomiske fronten, ja.

Men for mitt vedkommende, så drakk jeg ikke poløl i det hele tatt før jeg begynte å brygge.
Så nå kommer poløl-utgifter oppå brygge-utgiftene fordi jeg har blitt mer snobbete i ølsmaken min enn hva jeg var før når jeg bare drakk pils :p
 
Har hovedsaklig byttet ut pils med Saison og Kölsch. Skal setten en Münchener Helles denne uken, så da får jeg en ny type lyst og relativt alkoholsvakt øl å velge fra. Jeg liker godt pils, det er ikke det - har også planer om å brygge en ganske snart siden det er årstiden hvor det er enklere å gjennomføre lagringen uten å okkupere gjæringsskapet i ukesvis. Og for å se om jeg faktisk får det til...
 
Har brygget noen batcher pils, holder på med 4 corona clonen nå, og det er noe alle hjemmebryggere burde prøve av og til, for å teste egne ferdigheter. Å greie å lage f,eks corona uten usmaker er ganske utfordrende. Men det viktigste er som Gahr sier gjæringskontroll.
PS tar ikke så lang tid å lage pils
 
Fantastisk med respons her! Takker for svar, leser meg opp etter beste evne her.. Timesvis med lesing om ølbrygging på nettet. I mellomtiden har jeg satt opp ett nytt ølsett fra europris, dansk pils / + 1 pose spraymalt.. Satt dette lørdag.
 
Jeg begynte også bryggerkarrieren min med en pils. Fordi jeg var (og er) glad i pils. Pilsen ble ikke helt pils, men det ble godt øl. Jeg gjorde også standard tabbene. For høy gjæringstemparatur og lagringstemparatur + veldig dårlig tålmodighet. Jeg tror jeg hadde smakt meg gjennom hele batchen sånn etter en tre ukers tid.
Som nevnt over, så er Pale Ale og Kølsh gode alternativer for en pils freak, så jeg prøvde disse og var solgt til hjemmebrygger djevelen..... eller guden. Det ble mye brygging av alskens IPA, Porters og annet snadder, men jeg har alltid falt tilbake til pils brygging, fordi jeg fortsatt er glad i dette ølet og frodi det er en utfordring å få det til. Jeg tror den største hemmeligheten utenom riktig gjærings, og lagrings temparaturer er tiden den lagres etter karbonering. Jeg har laget mye god "pils" som jeg har drukket etter et par måneders lagring, men den er fortsatt for fruktig, selv om den er relativt god på smak. Mine erfaringer tilsier at "pils" blir til Pils når den har stått lagret på så lav temparatur som mulig (over null, selvsagt. 2 - 4 grader er bra) i minimum fire, helst seks måneder. Det er en lang prosess, men du og du så gøy det er å servere pils med skikkelig god smak.
Den beste tilbakemeldinga jeg har fått, var for et par somrer siden, da jeg hadde laget klart 50 liter pils til en Tsjekkisk gjeng som kom på en ukes sommerferie, og de var storfornøyde med ølen. De sa det var med vemod at de måtte hjem til den lokale puben. Selvsagt var det fint å komme hjem og se igjen venner og kjente, men ølen var ikke like god der nede :) Juhu!!!! Skål sa jeg og takket og bukket for komplimentene.
 
... Jeg tror den største hemmeligheten utenom riktig gjærings, og lagrings temparaturer er tiden den lagres etter karbonering. Jeg har laget mye god "pils" som jeg har drukket etter et par måneders lagring, men den er fortsatt for fruktig, selv om den er relativt god på smak. Mine erfaringer tilsier at "pils" blir til Pils når den har stått lagret på så lav temparatur som mulig (over null, selvsagt. 2 - 4 grader er bra) i minimum fire, helst seks måneder. Det er en lang prosess, men du og du så gøy det er å servere pils med skikkelig god smak. ...
Det må være målet strekke seg og legge lista høyt, tenker jeg. Liker både mørke og lyse øltyper men har bestemt meg for å brygge en god pils snart. Ser mange hevder det er veldig vanskelig så da er det inspirerende å lese at det kanskje mest er kontrollen av temperaturer, lagringstid og hygiene som er suksessfaktorer. (Pr i dag har jeg kun 2x dunkel weizen på samvittigheten og har en Kölch batch som nå er klar til tapping. Godt fornøyd og optimist så langt :).)
 
Tilbake
Topp