Fersking med ny BB 30 gen 3, trenger litt hjelp

Da hadde jeg ringt å klaget, så fikser de det sikkert. Jeg har i hvert fall ikke opplevd det. Mulig jeg ikke har strammet det like hardt som deg.
Tok det av nå for å ta en titt for sikkerhetskyld, og min BB er like blank og ikke noe tegn til noe fastsvidd isolasjon.

Isolasjonen slapp fint nå når jeg sjekket i på kald BB. Blankpolert stål har sine fordeler. Er ikke særlig skada så jeg fortsetter med samme isolasjonen, men strammer ikke hardt på borelåsen neste gang.

Elsker ølbrygging men å vente på første brygget er en lidelse. Føler meg som en idiot når eg kjøper pils. Har satt en APA nå og den er vel rimelig kjapp? 2 uker gjæring og 2 uker lagring?

Hva blir det neste, har IPA, Pils og Weissbeer. Kanskje lurt med pilsen da den tar evigheter?

Så bra at den slapp.
En annen ting en bør tenke på er jo hvis en skal koke full kjele så burde en kanskje ta den av.
Hvis det koker litt over eller blir noe gris nedover siden så blir det nok ganske så seigt og da kan den nok sette seg ekstra fast.

hvis du lurer på hva som er det neste så for egendel så kan jeg anbefale Weiss. Det er etter min smak den perfekte vår ølen  :)

Weiss og Vår. Ja, det klinger. med ca 50% hvete, blir den klar eller grumsete?

• Neste prosjekt blir magnetrører, noen stc-1000 for å kontrollere gjæringstemp.

Dørslag for skyllevann over mesken.

Sette noen kraner i gjæringskar

Finne noe greie slange/fylle greier for flasker

Så skal jeg BRENNE DEN BILLIGE GRØNNE HAGELSLANGEN FRA BILTEMA TIL HELV...  Skiten bare krølla seg og varmt vann gjorde vondt verre.

Biltemas 12mm rørmuffer til halvtoms gjenger satt som et skudd uten en dråpe lekkasje. Så noe funker.

RETBergen skrev:
Weiss og Vår. Ja, det klinger. med ca 50% hvete, blir den klar eller grumsete?

• Neste prosjekt blir magnetrører, noen stc-1000 for å kontrollere gjæringstemp.

Dørslag for skyllevann over mesken.

Sette noen kraner i gjæringskar

Finne noe greie slange/fylle greier for flasker

Så skal jeg BRENNE DEN BILLIGE GRØNNE HAGELSLANGEN FRA Biltema TIL HELV...  Skiten bare krølla seg og varmt vann gjorde vondt verre.

Biltemas 12mm rørmuffer til halvtoms gjenger satt som et skudd uten en dråpe lekkasje. Så noe funker.

En weissbier blir grumsete ja, på grunn av hveten, men det skal den være. Hefeweissen kjøpt på flaske er også grumsete.

Dørslag for skyllevann, denne skal visst passe perfekt i maltrøret til BB30:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30152346/
Tappekran for gjæringskar og bunnfyller for flasker:
http://www.bryggselv.no/products/tappekran-med-tappestang

supert, takk skal dere ha. Skal åpne noen gamle harddisker i dag, finne magnet for rører. har masse RC utstyr så det er jo en mulighet med el motor of regulator i stedet for vifte. får se...

faen og. Laget en Pale Ale ferdig sett fra ølbrygging. Startet med ca 24 liter vann. Så ut til å være litt lite malt, men veide ikke for jeg heiv alt i. Sirkulerte masse og rørte mye. Skylte med 10 ltr. Fosskok med lokk halvt på fikk senket væskenivå ca 2 cm, thats it. Hører dere taper mye på koking så skjønner ikke så mye her. Var ca 4 cm under skruene til håndtakene for kokingen startet. ca 6 cm under etter en time. hadde regnet med å tape mer vann.

OG 1040

Neste gang kanskje starte med mindre vann eller skylle med mindre. Blir sikker greit øl men men, Tror forklaring må være for lite malt. Men det at dere koker bort 5-6 liter skjønner jeg ikke. Jeg er milevis fra det.

Kok med lokket av neste gang - jeg fikk også lav avdamping med lokket halvt på. Bør være mer enn 8% avdamping per time for å unngå DMS (usmaker) også.

Du kunne også kokt OG oppover med en ekstra time, det skader ikke.

Men det blir nok bra øl likevel!

Ok da forsøker jeg med lokket av.

Var på Hansa i dag, 5 minutter fra der jeg bor. I hansabutikken stod det en palle med nyvaskete 033 flasker i kasser. ca 70 kr pr kasse, er jo gitt bort da jeg tross alt kan pante både kasse og flasker etterpå. Fantastisk tilbud til oss hjemmebryggere. Fordelen med de små brune er at du egentlig ikke bryr deg, du kan gi dem bort, ta med på fest etc.

Ja, de små brune er veldig greie å bruke.
Men jeg har kjøpt alle mine i vanlig dagligvarebutikker til pantepris, da blir det enda billigere...

Brygging er faktisk utrolig avpennende. Så jeg brygga i dag uten at jeg strengt tatt behøvde det. Lagde en Kølsh fra olbrugging.no. Skulle hatt 1050 til 1060 OG, fikk 1047 ca (noe tåkete linje i refraktometeret). brukte 25 ltr vann i starten. sirkulerte og rørte som bare faen. Litt malingsvisp også. Skylte med 9 ltr vann, og kokte med lokk helt av i en time. Ca 23 liter i karet. Denne ganken tenkte jeg at OG skal være høy. Skylte derfor litt mindre enn før. komprimerte også mesken slik at skyllingen skulle ta tid. brukte 100% varme straks jeg løfta røret. Har vært på 75% før men med bb3 svir du egentlig ikke i det hele tatt? 100% er god knall.

Blir nok bra øl men en årsak til konsekvent lav OG må være for mye skyllevann tror jeg. Smakte på kornet mot slutten, etter å ha rørt kraftig, og det var ikke søtt i det hele tatt. Neste gang skal jeg smake mer på kornet under skylling. Det er jo i grunn en god pekepinn. skyllevann var ca 75c.

Litt kjipt å virkelig jobbe for riktig OG og komme et par poeng under. Sirkulasjon or røring er det ingenting å si på. tror jeg har skylt for mye?

RETBergen skrev:
komprimerte også mesken slik at skyllingen skulle ta tid.

Er litt usikker på om dette er så lurt, i mitt hode blir det vanskeligere å få skylt ut sukkerstoffene i en mesk som er komprimert, men jeg er usikker.
Noen spesiell grunn til at du komprimerte mesken?

Flatrykket på toppen med en kurv. Teorien min er at om vannet går sakte igjennom så får det mer med seg. Om jeg rører fælt og deretter heller vann så detter det jo rett igjennom. Tror jeg har brukt litt for mye skyllevann, derav lit lav OG.

Har lest at refraktometer ikke duger til å måle FG, grunnet alkohol. Mitt første brygg, en APA på OG 1050 er nå flasket og målte FG med refraktometeret til 1025. Målingen er jo sikkert ubrukelig. Er det så at et billig hydrometer kan måle FG på en grei og pålitelig måte?

RETBergen skrev:
Er det så at et billig hydrometer kan måle FG på en grei og pålitelig måte?

Mitt hydrometer fra Europris funker i hvert fall som fjell. Sjekk at det viser 1000 i reint vann som holder 20 grader. Da skal FG målingen være riktig

Ok takk skal du ha. Har i dag sniksmakt på #1 APA som jeg flasket for 4 dager siden. Begynner å bli en del co2 og skum. Smaker litt såpe ettersmak, litt tynn i smaken men håper det bedrer seg. Ingen usmaker og ølet klarner hver dag.  Men jeg hadde jo ca 30 liter i karet da, i stedet for 25 og 10 poeng lav i OG. Kan jo bli en god lettøl en kan vaske seg med :idea: Står nå på 21 grader, gir dem 2 uker til. De viktigste nå er at bryggern snart får noe å drikke.

Fra første og andre brygging har jeg lært at jeg skyller for mye, og at jeg ikke oksygenerer godt nok. Min nylige #3 kølsh kom ut på 26 liter og har oksygenert med malingsvisp og mye risting. Putrer som et lokomotiv nå. Har trua. Lukter på co2 som kommer ut låsen, og det er en helt grei lukt, uten ukjente nyanser.

Når kvaliteten min er noenlunde skal jeg starte med skikkelig gjær. Var satan tørr på hendene etter sist brygging og regner med at det ble litt mye starsan på hendene.

RETBergen skrev:
Teorien min er at om vannet går sakte igjennom så får det mer med seg.

Er litt usikker på dette, jeg tenker at vannet lettere vil danne seg kanaler og ikke kommer til hele mesken hvis den er komprimert.
Jeg tenker faktisk motsatt, at en løs mesk sikrer at skyllevannet blander seg bedre med malten og dermed tar med mer sukkerstoffer.
At skyllinga tar kortere tid er vel ikke noen ulempe.  ;)
Jeg oppnår OG omtrent spot on på hver brygging uten å komprimere.

Du kan jo prøve neste gang.

Amarillo skrev:
RETBergen skrev:
Teorien min er at om vannet går sakte igjennom så får det mer med seg.

Er litt usikker på dette, jeg tenker at vannet lettere vil danne seg kanaler og ikke kommer til hele mesken hvis den er komprimert.
Jeg tenker faktisk motsatt, at en løs mesk sikrer at skyllevannet blander seg bedre med malten og dermed tar med mer sukkerstoffer.
At skyllinga tar kortere tid er vel ikke noen ulempe.  ;)
Jeg oppnår OG omtrent spot on på hver brygging uten å komprimere.

Du kan jo prøve neste gang.

Henger meg på teorien til Amarillo der. Ikke noe komprimering av no mesk. Bare la den være i fred når du skyller.

ok. Hmm savner å brygge men har 70 liter stående, 25 på flasker som fremdele smaker noe merkelig, og 2 bøtter som godgjør seg. Mangler magneter og spraymalt og kolbe før jeg er i gang med gjærstarter. Burde vel kjøpe en oxygenflaske fra jula og. Hadde planer om cornelius men tar det på lengre sikt da de ferdigvaskete flaskene fra Hansa er så gull. Har uansett ikke plass (har kjerring) til en kegen i huset.  Venter også på en stc1000 fra ebay slik at jeg får mer kontroll på kjølerommet. Neste brygging kunne jeg tenkt meg selskap av noen med mer erfaring for å knipe vekk uvaner og gode tips. Kan tilby god mat, godt selskap, gale unger og merkelig øl.

Folk sier at med tiden til hjelp blir alt øl bra. Er dette en god regel eller bare trøsting?

Tilbake
Topp