FG 1025 (på et juleøl)?

arvidg

Norbrygg-medlem
Hei!

Flasket juleølet mitt i dag, et Bryggselv Christmas Ale-kit som denne bryggeren sleit litt med.  Vørteren kokte litt over og fosskokte dessuten nokså mye da jeg brygget for to uker siden, og så fant jeg selvsagt ikke målerøret der og da og fikk ikke målt OG.  Men jeg endte ihvertfall opp med et noe lavere volum enn oppskriften var laget for, så antakelig har jeg hatt en nokså høy OG

Men da jeg målte FG, under omstikking og før jeg tilsatte sukker, var den på hele 1025.  Det er jo nokså høyt.  Smaken var god, med nokså mye maltsødme men uten at det smakte vørter.  Smakte juleøl, rett og slett.

Er dette en øltype som skal ha høy FG, eller har jeg ventet for kort tid og akkurat laget 53 håndgranater?

:jaha:
 
2 uker er som regel grei tid på ale gjær, men du beskriver ingenting..
Er dette et allgrai? Kit?
Allgrain mesketemp?
Gjær?
Gjæringstemp?
Gjærmengde?
Du mangler OG, inngredienser osv...
Jeg lager øl... Hvem vet....
Stygt sagt, men mer info trengs, :)
 
OK, mer info skal bli:

Allgrain kit, http://www.bryggselv.no/products/christmas-ale-allgrain-olsett-25l
Fra innholdsfortegnelsen:
-Totalt 5,85kg malt
-Maris Otter pale malt
-Amber malt
-Crystal Malt
-Dark crystal malt
-Pale Chocolate malt

(men hvor mye av hver sto det ikke noe sted.)

Mesket på ca 67°C i en time.  Mesket ut med resirkulering av vørter (med litermål).  Kokt 62 minutter.  Kokte som sagt litt over, og kokte ellers ganske heftig (dårlig temperaturkontroll).

Skulle gitt 25L, men endte opp med ca 19L vørter i gjæringskaret (og spedde ut med 2L vann til ca 21L).  OG skulle vært 1053-1057; såpass kokt sammen som den ble kan den kanskje ha kommet opp i 1071.

Brukte to rør fersk gjær (uten starter).  Notatene mine er visst litt mangelfulle, men det var nok WLP002 English Ale.

Fant ikke røret til oechlervekten og fikke ikke målt OG.  Gjæringstemperatur 20°C, god aktivitet kvelden etter.

Flere spørsmål?
 
Først splæsjing ved helling i gjæringskaret, deretter risting.

Det var god aktivitet i gjæringskaret etter en dag, og i et par dager deretter.
 
Om du har ristet skikkelig, burde jo det holde. Hva med gjæringsforløpet? Ingen temperaturfall mot slutten? WLP002 har middels god utgjæring, men flokkulerer helt ekstremt. Den kan finne på å gi opp før den skal. Jeg vil anbefale at du holder øye med ølet og smaker på en flaske nå og da. Om den plutselig har for mye kullsyre, bør du finne på et eller annet. Korke om og sleppe ut litt trykk, kanskje.
 
Det bør kanskje legges til at dette var mitt første brygg med fersk gjær.  Jeg fulgte oppskriften som sto på rørene, bortsett fra at det endte opp med mer gjær enn rørene selv påsto skulle være nødvendig.
 
...og for å følge opp: Tok sjansen på å kjøle ned og åpne ei flaske i går, et døgn etter flasking.  Knapt merkbar lyd da flasken ble åpnet. Dovent øl, men så hadde det bare karbonert i et døgn.  Smakte godt nok, men litt dovent.

Og så tok jeg sjansen på å kjøle ned og åpne ei flaske nå i kveld.  Ikke mye futt nå heller, men mer enn i går, og med litt avansert helling fikk jeg til og med skum på toppen.  Smaker fortsatt godt, og er nå ikke lenger helt flatt (men fortsatt ganske dovent).  Utpreget maltsødme, nokså lite humlebitterhet eller -aroma.

Men om jeg går systematisk til verks og åpner ei flaske hver kveld framover spørs det jo hvordan det blir med øl til jul...
 
Hvis jeg forstod riktig så karboniserer du naturlig på flaske? Det tar nok omlag 10 dager ++ før du har fått skikkelig kullsyre i øllet ditt.
 
Du kan regne med at det tar mer tid enn vanlig å karbonere ølet, siden gjæren antakelig er litt slapp.
 
:jaha: jeg hadde 2 juleale med safale 05 som stoppet ved 1030 det ene flasket jeg da jeg skulle prøve å lage ett søtere øl, tilsatte litt mindre sukker i dette før jeg flasket,,  nå 14 dg etter har maltprofilen blendet bedre inn og har akuratt nok bitterhet til ølet , den smaker godt og er ikke blitt bomber av det .. 
nr 2 luftet jeg og tilsatte sukker  :eek:  oksydering ...  ikke bra men den startet igjen og jobbet godt da Jeg okte temp til 22 grader..  nå er det klart til flasking 1003 fg he he  jeg tror gjæren fikk spise opp O2 og sukker . . jeg vil nok anbefale å ikke lufte den neste gang heller vage en liten "wirlpool" for å vekke gjæren , la den stå lengre ved 22  °C

lykke til
 
SimenO skrev:
Hvis jeg forstod riktig så karboniserer du naturlig på flaske? Det tar nok omlag 10 dager ++ før du har fått skikkelig kullsyre i øllet ditt.

Ja, jeg regner jo med ihvertfall ei uke til dét.  Jeg bare overvåker litt underveis for å fange eventuelle flaskebomber før de blir farlige.  ;)
 
Og siden jeg nå sitter her og eksperimenterer:

Kjære labjournal.  I dag, etter tre døgns karbonering, var det omtrent normal futt ved åpning av flaska.  Kullsyre nok til at ølet ikke lenger kan kalles dovent, men langt fra at det er overkarbonert.  Smaken fortsatt dominert av malt, nokså passende for et julebrygg.  Noe sier meg at dette blir en god årgang (men muligens kortlivet).
 
Når flaskegjæringen er i gang vil ølet smake ganske ''grønt'' og umodent med en gang. Smaken er da ganske anderledes de første dagene på flaske, i forhold til 20 dager etter.
Når det nærmer seg jul vil skummet sikkert også være mye bedre. Kan lønne seg å ha is i magen :)

Om OG var rundt 1,070 så syns jeg at FG 1,025 er helt ok på juleøl. Søtt, fyldig og godt :skitbra:
 
En liten prøvesmak i dag også, for sikkerhets skyld.  (Sikkerheten først!)

Og det smaker godt, fyldig, litt søtt.  Nydelig maltsødme.  Kan tåle mer CO2, og det vil den vel få i løpet av de neste ukene også.  Smaker, om jeg får si det selv, omtrent som enkelte butikk-juleøl, bare bedre.  Og det er før den er moden.  Dette blir knallbra (får vi håpe)!  :ilike:

(Og fruen er enig i at dette blir bra.) ;D

Ikke noen «grønn» smak som jeg kan merke.

Og ingen tegn til flaskebomber ennå, altså.  Får roe ned prøvesmakingen litt nå, så det er noe igjen til jul...  :biersmile:
 
Jeg kom på at om SG (FG) nå holder seg stabil og (omtrent) lik som ved tapping, så er det neppe noen stor fare for flaskebomber.

I dag, ei uke etter flasking, tok jeg derfor en måling av SG, og den var på 1024.

Det er jo et poeng lavere enn jeg målte før flasking, uten at jeg er helt sikker på hva det betyr:

Var det gjærbart sukker igjen i vørteren, dvs. den hadde ikke gjæret helt ut?

Blir målingen noe lavere etter flasking, enten fordi det er kullsyre i øllet eller fordi det er ca 0,3 prosentpoeng mer alkohol etter karbonering?  (Begge deler er jo som kjent lettere enn vann...)

Er måleusikkerheten med oeschlervekt såpass at 1025 og 1024 i praksik er det samme tallet?

Fikk jeg tilbakeslag av vørter med ekstra sukker (for karbonering) i primærgjæringskaret (eller slangen) fra sekundærgjæringskaret slik at det var vørter med, og ikke uten, ekstra sukker som ble målt for ei uke siden?

Jeg får ta en ny måling om ei uke.  Er den fortsatt på ca 1024 da, føler jeg meg rimelig trygg; er den på f eks 1015, har jeg et problem.
 
(Jeg snakker visst med meg selv her, men:)

Tok en ny SG-måling i går kveld etter å ha helt guffa fram og tilbake mellom et glass og målerøret noen ganger.  Da målte jeg 1025, men da hadde også øllet stått i kjøleskap (i et åpent glass) i noen timer, så det kan være både temperaturen og det at jeg fikk vekk kullsyra.

Noen erfarne bryggere som klarer å konkludere allerede nå (gjerne med RDWHAHB), eller må jeg måle igjen om 1, 2, 4 og 6 uker?  :jaha:  :help:
 
Tilbake
Topp