FG , flasking

Jeg har satt opp et ekstrakt brygg av typen st. peter IPA og tilføyd 450gr malt ekstrakt ekstra, og tørrhumlet med 75gr pellets etter 5 døgn.
Etter denne kalkulatoren skal FG ligge på 1.015 http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ Sjekket FG nå og den lå på 1.016, men jeg skal reise bort i morgen så jeg lurte på om det er trygt å flaske brygget før jeg drar ?
 
Dersom det har stått rundt 14 dager og du har målt FG over flere dager (og den ikke har endret seg), ja, da kan du trygt flaske.
 
Jørn Hammerud skrev:
Dersom det har stått rundt 14 dager og du har målt FG over flere dager (og den ikke har endret seg), ja, da kan du trygt flaske.
Det er første gangen jeg målte FG på dette brygget, og det har stått 9 dager på gjæring. Så jeg bør heller vente til jeg har kommet hjem med å flaske ?
 
Takker for kjapt svar  :skitbra:
Men siden jeg er av den utålmodige typen som vil gjerne ha karbonisert øl til hjemkomst, er det stor fare for flaskebomber vist jeg flasker i morgen  :tenner: ?
 
Noobbryggr1 skrev:
Takker for kjapt svar  :skitbra:
Men siden jeg er av den utålmodige typen som vil gjerne ha karbonisert øl til hjemkomst, er det stor fare for flaskebomber vist jeg flasker i morgen  :tenner: ?

Faren for flaskebomber oppstår om du flasker før gjærbare sukkerstoffer i vørteren har gjæra heilt ut. Om du ikkje har kontrollert at FG er lik fleire dagar på rad, ville eg latt ølet stå til du kjem att. (Sjølv om eg har opplevd berre to flaskebomber, så er eg lei av øl som får for høg karbonering.)
Om det er ei trøyst, så hadde mitt siste øl bra med gjær att i seg sjølv etter 3 veker på gjæringsfatet.
 
Noobbryggr1 skrev:
Da får jeg heller kjøpe meg en 6'ing når jeg kommer hjem da  :skaal:
Takker for svar  :skitbra:

Det er nok det lureste. Man blir gjerne mer tålmodog når man har brygget litt og forstår at ølet blir best om man ikke stresser prosessene  ;)
 
Tilbake
Topp