Filtrere de siste literne av kald vørter

Har i lengre tid arget meg over de siste literne med kald vørter i kokekaret. Er det noen gode filtreringsmetoder for å få de siste literne? Er jo ganske kritisk fase i bryggingen med tanke på infeksjon så her må alt være reint!
Er det noen som har erfaring med dette?

Per dags dato har jeg satt kjelen på et fat for å "tilte" den slik at jeg får litt ekstra vørter. :)

Hva med å lage en batch som er akkurat et par liter for stor til å få plass til i gjæringskaret?  Da er ikke de siste literne noe å ergre seg over lenger :)

Er vel heller det at det er kjipt å kaste de siste literne med øl når det først er brygget..:)
Bruker et finmasket dørslag som jeg heller vørteren igjennom. Dette tar opp det aller meste av humlerester ol.
De som selges på Clasern er finmaskete og fine til dette formålet..

Jeg filtrerer gjennom en meskepose som er spent over gjæringskaret, samt en humlepose som rundt den enden av hevert som er i kokekaret. Alt er grundig rengjort og starsan'et, øffkørse.

kintii skrev:
TSH skrev:
Slenger meg på med ett spørsmål  ;D
Er det noen av dere som har prøvd disse skumfiltrene for å sette på heverten?
http://www.ebay.com/itm/BEER-FILTER...=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item2a2c46c8f4
Thomas.

Den der så smart ut, men steike for en frakt da  :eek:

Må legge til at det jeg har fått over av humle når jeg brygger IPA alltid har bunnfelt og lagt seg sammen med bunnfallet i flaska uten å komme med over i glasset ved skjenking.

Joda. Frakten la jeg merke til. Tenkte evt. å få dem sendt til Jetcarrier. Har en shippingadresse der. Blir ikke merkbar frakt hvis jeg sender det sammen noe annet fra USA. Bestiller en del deler til "gammelbilen" derfra.  ;D

Thomas.

Tilbake
Topp