finish på corneliusfat

magne1972

Moderator
fikk et par corneliusfat fra leif stana i dag. da disse var brukte fat, var de ikke akuratt rene og pene utvendig.
leste en del husmor-artikkler på nett og gjorde en del tester på fatene, og kom frem til følgende resultat...
"skure" med tannkrem og svamp for å fjerne flekker og merker, og etterpå gni med en ren frotteduk og olivenolje.
etterpå er finishen på fatene som nye.... nesten ihvertfall ::)
prøvde bakepulver også, men dette var det dårlig effekt av.
 
Genialt :)

Hva tror dere om svak rubbing, tenker nå poleringsmidler brukt til gelcoat (båter) og billakk? Jeg har vært en del borti noe som heter Acrylpasta (fulgt av hardglans). Det er ekstremt effektivt på fjerning av smuss, salt og dritt og etterlater en speilblank overflate. Hvis en jobber en med maskin ser jeg for meg at det er lett å ta mange fat på kort tid..


Edit: HMS-datablad Acrylpasta
 
Istedet for tannkrem kan man vel bruke Jif skurekrem og bakepulver har jeg bare brukt til å rense termoser innvendig.  Kjøpte et gammelt tappetårn i messing som jeg prøvde forskjellig på og endte opp med Autosol, fikk en fin blank finish med den.  Det er et polermiddel for metaller og jeg har brukt det med god effekt på aluminiumen på mototsykkelen.
 
Tilbake
Topp