Finnes det en nybegynner gjær?

Finnes det en idiot-sikker gjær som gjæret ut åkke-som og gir gode resultater til tross for uvøren behandling?

Jeg kommer til å kjøpe en temp-kontroll i slutten av denne måneden, men det vil kun være plass til en batch i kjøleboksen om gangen, så jeg føler jeg trenger noe idiot-sikkert, etter å ha hatt litt dårlig utgjæring og nå en belgisk wit som foreløpig har stoppet opp.

Derfor: Finnes det en idiotsikker gjær som vil tåle å ha varierende temperatur fra 18-21 grader og fremdeles få jobben gjort? Jeg kan i skapet mitt ikke garantere mot fallende temperaturer,men jeg kan garantere intervallet 18-21.

;)

US-05 vi klare seg greit i det området, og er grei å håndtere som nybegynner, siden det er tørrgjær.

Hvor idiotsikker den er vet jeg ikke. Men Belle Saison jobber godt, bedre enn mange andre tørrgjærer.
Ville forsøkt denne foran US-05.

Us-05 uten tvil.
Hadde et temp eksperiment med den for et par måneder siden og fra 8° og opp til et par og tyve er du rimelig safe, bare unngå opp mot 30 (bad med varmekabler på fult).
Best resultat pleier jeg dog få når jeg starter på 16, lar den stige til 18 og holder den der ut stormgjæringen for så øke til 20-21 en liten uke

Tror du får et lykkeligere bryggerliv hvis du heller setter inn kreftene rundt det å få kontroll over gjæringstempraturen. Da kan du bruke hva du vil av gjær.
:)

Jeg hadde en US-05 gående som tålte fall fra 16 til 13 grader. Den stormgjæret fremdeles, men jeg flyttet den til et varmere rom for sikkerhets skyld. Ølet ble meget godt, og gjæret helt ut. Det er en særdeles veloppdragen og arbeidssom gjærstamme.

Jeg hadde en US-05 gående som tålte fall fra 16 til 13 grader. Den stormgjæret fremdeles, men jeg flyttet den til et varmere rom for sikkerhets skyld. Ølet ble meget godt, og gjæret helt ut. Det er en særdeles veloppdragen og arbeidssom gjærstamme.
Sikker på at det var 13 grader i dunken?

Hvor idiotsikker den er vet jeg ikke. Men Belle Saison jobber godt, bedre enn mange andre tørrgjærer.
Ville forsøkt denne foran US-05.

Belle Saison er en saison-gjær, som skal gi tydelig krydderpreg og sette smak på ølet. Det er ingen allround-gjær som bør brukes til spesielt mange andre øltyper.

Ja, er klar over det. Spørsmålet var vel en tørrgjær (og ikke en allround gjær) som gjæret langt ned selv med dropp i temperaturen (20C-18C, etter stormgjæringen antar jeg). Har opplevd US-05 som litt lunefull ved slikt forløp.

Jeg synes også US-05 kan ha litt tendenser til å ikke rydde opp skikkelig når temperaturen går ned på slutten av gjæringa.

Nottingham er jo også en gjær som bør nevnes som enkel å jobbe med.

Nei. Det sies at en starter på full gjæring kan få aktiviteten i gang igjen, men jeg har aldri prøvd. Men først kan du prøve å sette gjæringskaret varmere, og kanskje rotere det forsiktig for å få gjæren opp. Karet vil jo være fullt av CO2, så ølet blir ikke oksidert.

Nei. Det sies at en starter på full gjæring kan få aktiviteten i gang igjen, men jeg har aldri prøvd. Men først kan du prøve å sette gjæringskaret varmere, og kanskje rotere det forsiktig for å få gjæren opp. Karet vil jo være fullt av CO2, så ølet blir ikke oksidert.
Karet er ikke fullt av co2,det nekter jeg å tro.det er liten lekk i lokket og den har kun gått fra 52 til 40 på ei uke så føler det er litt risikabelt :).snakka med gutta på bryggselv og de sa også det med starter i full vigør kunne funke, takk :) men ble anbefalt å vente ut de to ukene før jeg går til sånne tiltak så får prøve å smøre meg med tro, håp og tålmod

Når du har gitt opp og står klar til å tømme det ut så kan du gjøre et forsøk med Belle. Det er vel en Wit du kjemper med og da er kanskje ikke en slik kombinasjon helt utenkelig?
Har for ikke så lenge siden fått gravity mer enn nok ned i et øl gjæret med T-58.
OG var 1.071 og den stanset opp på 1.028. Rehydrerte og tilsatte noen gram sukker.
Ca 6 timer senere var det bra aktivitet i låsen.
Så selv om ølet hadde endel alkohol og Co2 så startet den kjapt og stanset ikke før FG var 1.010
Men du må jo ha tro på at det vil smake greit med denne kombinasjonen.

Tilbake
Topp