Finnes det en smart løsning for rengjøring av tappeanlegg som ikke krever et fat med StarSan og CO2-gass?

ADale

Norbrygg-medlem
Hjemme gjør jeg jo det, men om jeg skal gjøre det samme på hytta, må jeg jo i så fall kjøpe et fat til bare for dette. Kjøper i så fall det minste som er å få tak i, og det er vel da en 9L cornelius. Eller ?
 
og hva slags plastflaske er det? En du har kjøpt eller noe du har satt en ball-lock på?
 
Hjemme gjør jeg jo det, men om jeg skal gjøre det samme på hytta, må jeg jo i så fall kjøpe et fat til bare for dette. Kjøper i så fall det minste som er å få tak i, og det er vel da en 9L cornelius. Eller ?
Bruker aldri fat med starsan eller CO2 til rengjøring av fat.. Jeg har en 2 liter pumpeflaske med ballock på som rengjør og desinfiserer alt av tappelinjer.

Selve fatene tar bucket blaster seg av.
IMG_20221007_231614_copy_1402x1869.jpg
 
Du trykker på den med hendene.

En vanlig brusflaske funker fint. Du kan sikkert kjøpe en hvis du ikke drikker brus.
Når pumpeflaske min tar kveld, for det gjør de alltid, kommer jeg til å gjøre som @erikraude snakker om, men vil supplere med en pumpe fra KegLand.

 
Når pumpeflaske min tar kveld, for det gjør de alltid, kommer jeg til å gjøre som @erikraude snakker om, men vil supplere med en pumpe fra KegLand.

Jeg så de der nå. Litt usikker på om den pumpa var en oppgradering eller ikke, for jeg ser for meg at den kanskje ikke er så robust, men den virka litt snedig.

Dette er sånn jeg har.
 
hvor kjøpte du denne? altså pumpeflasken
Jula, den kan du skru av tuten på, beholde pakningen inni og ballock kobling passer perfekt. Vil allikevel anbefale kegland produktet da pumpeflasken fra jula etterhvert måtte tas fra hverandre og vaskes og smøres på med cip-film fordi smøringen som er i pumpen størknet og det kom små svarte partikler i flasken, det lille filteret i ut delen gjør at det ikke kommer ut av flasken og inn i slangene/fatet, men uansett ikke noe jeg ønsker i starsanen.
 
Sist redigert:
Jeg så de der nå. Litt usikker på om den pumpa var en oppgradering eller ikke, for jeg ser for meg at den kanskje ikke er så robust, men den virka litt snedig.

Dette er sånn jeg har.
Som nevnt i forrige posten min er jeg veldig fornøyd med pumpeflasken i forhold til bruk, problemet oppstår når smøringen inni pumpe delen tørker over tid og kommer inn i flasken.

Det jeg syns er synd i forhold til kegland produktet er at man ikke får kjøpt kun pumpen, slange med 2 karboneringskorker har jeg fra før, men må altså kjøpe hele greia...

@ADale, den karboneringskorken som @erikraude linker til fås også i plast til halve prisen, men man får det man betaler for, selv om mine holder enda koken etter 2 år og flittig bruk.

Passer også på vanlig brusflaske.

 
Tilbake
Topp