Fire timer pause mellom mesk og kok.

Så skjedde det som ikke skal skje. Jeg var akkurat ferdig med 60 minutters mesk og fikk en telefon som gjorde at jeg MÅTTE avgårde. Jeg heiste opp meskekaret og lot det dryppe. Så gikk det fire timer før jeg var tilbake og fikk vørteren på kok. Hva kan jeg vente?
 
Folk har vel latt det stå over natta utan at det vel har laga noko krøll - så 4 timar spelar neppe noko rolle.
 
RDWHAHB.

Mange som mesker en dag og koker neste. Jeg har selv gjort dette. Fikk bedre utgjæring enn forventet dog.
 
Sist gang så mesket jeg i ca 4-5 timer, tok vanlig mesk med mashout i 15 min, dro for å skaffe mer co2, dro opp til mashout igjen da jeg kom tilbake og fortsatte som vanlig, ingen bivirkninger men høyere utbytte. Var ny gjærtype så kan ikke sammenligne FG med tidligere brygg.
 
I mitt bryggeri har jeg merket meg at hvis jeg mesker lavt for å få høy utgjæring så kan det hende at jeg får bedre utbytte av å meske lengre enn vanlig meskeskjema (oppskrift). Måler SG og fortsetter mesking hvis den ikke er der jeg forventer.

Lurer litt på om @Odland tok en utmesk i eksemplet over, i teorien skulle jo utmesk låse sukkerprofilen
 
Tilbake
Topp