Fjerne termostat på kokeplate

Hei,

jeg koker på komfyr, men har også en ekstra kokeplate fra clas ohlson http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-7872 Denne har termostat. Dette er jo noget upraktisk da platen slår seg av og på.

Jeg har ikke demontert kokeplaten ennå, da mine kunnskaper om elektronikk er meget begrenset, men lar det seg gjøre å koble ut termostaten slik at den yter 2000W hele tiden?

Pga av viften på komfyren er det knotete og trangt når f. eks kjølespiralen skal oppi kjelen . Må løfte min 30 liters kjele frem og tilbake for å få til dette.

Alternativt, har noen kommet over en slik kokeplate på min. 2000W som er uten termostat?

Tom D.
 
Er det termostat på den platen også??, for noe tull..

På slike er det vel en mekanisk termostat, og den bør det være rimelig greit å koble seg forbi.
 
Eg har brukt den samme kokeplata og tenkt på det samme, men har ikkje komme lengre enn tanken. Den fungerer jo ganske bra som den er, og da rekner eg med at hvis man hadde fått kobla ut den $$#%&"%  termostaten så ville man fått ein god del meir ut av effekten.
Eg har loddebolt, men er ikkje sikker på om eg klarer å skille termostatkretsene fra andre kretser.

Noken som kan hjelpe meg med det? så skal eg gjerne ofre kokeplata mi som eit eksperiment.

Har gått over til induksjon nå. og da slipper man å løfte kjelen av plata når man skal kjøle, noko ryggen min er glad for :)
 
Då tror eg at eg har funne synderen. denne transistoren er plasert rett under plata er eit ledd i + strømledning. Planen er å kutte ståltråden på begge sider av transistoren og lodde endene sammen, men vil vanleg loddetinn holde? det blir jo ganske varmt der inne tror eg.

 

Vedlegg

  • IMG_2395.jpg
    IMG_2395.jpg
    324,7 KB · Sett: 707
Er den den eneste som er plassert i kontakt med plata?
Den ser for meg litt ut som en termisk sikring, ikke termostat, men jeg finner den ikke når jeg søker på nummeret, så jeg vet ikke.
 
Det er den einaste ja. Eg har ikkje så stor greie på dette her, men kan ikkje skjønne at det er noko anna enn den. Eller?


 

Vedlegg

  • IMG_2396.jpg
    IMG_2396.jpg
    335,9 KB · Sett: 701
Litt vanskelig å se ut i fra bildet, men jeg er 97% sikker på at komponenten der er en termisk sikring.
Alt av termostat ser ut til å sitte i samme "klumpen" som vrideren/bryteren.

Mulig det enkleste er å koble sammen de to ledningene som går til denne "klumpen", evt sette en vanlig bryter mellom dem.

Men jeg understreker, jeg kan ikke se dette 100% ut i fra bildet.
 
Knut André skrev:
Litt vanskelig å se ut i fra bildet, men jeg er 97% sikker på at komponenten der er en termisk sikring.
Alt av termostat ser ut til å sitte i samme "klumpen" som vrideren/bryteren.

Mulig det enkleste er å koble sammen de to ledningene som går til denne "klumpen", evt sette en vanlig bryter mellom dem.

Men jeg understreker, jeg kan ikke se dette 100% ut i fra bildet.

og jeg er 10000% sikker på at det der er en termisk sikring, du kan gjerne kortslutte den,men skulle det skje noe feil så har du et problem.
Når den der ryker, så vil ikke aparatet fungere overhodet, men man kan bytte den til en med høyere rating om man synes den ryker ved for lav temperatur, noe den neppe gjør.

Det dere leter etter en en mekanisk termostat, gjerne innkaplset i en hette.
 
Knut André skrev:
Alt av termostat ser ut til å sitte i samme "klumpen" som vrideren/bryteren.

De røde greiene på "klumpen" er bare isolatorer, men de to platene som stikker ut, med forskjellig lengde er mye sannsynlig bimetal, det ser man lett om man kan ta de ut, og koke de (alt etter hva slags temperatur de skal være satt på.
Eller varme de opp med noe annet som overgår temperaturen som den skal slå ut på.

Bytt denne bryteren til en vanlig av og på bryter så blir det nok saker.
 
Men det slår meg også at det er en fantastisk dårlig designet plate om det er nødvendig å koble vekk termostaten.
Når den stilles på maks, burde den ikke slå ut, selv om vannet/vørteren koker.
Gjør den faktisk det? (Slukker lyset/hører du et klikk?)
 
Knut André skrev:
Men det slår meg også at det er en fantastisk dårlig designet plate om det er nødvendig å koble vekk termostaten.
Når den stilles på maks, burde den ikke slå ut, selv om vannet/vørteren koker.
Gjør den faktisk det? (Slukker lyset/hører du et klikk?)

Poenget er at de har her en veldig enkel plate, som regel er platene slik at du kan slå av og på flere soner i plata, slik at du da får mulighet til å ha trinn, 1-5 f.eks for å regulere effekten.
De fleste plater går jo ogås i effekttrinn, ikke temperatur, noe de her trolig har løst med å ha en termostat utenfor plata som kobler elementet inn og ut istedet for å ha en dyrere plate som kunne vært trinnvis regulert.

Ja, også har du jo brannfaren da, en slik plate som dette er nok mindre brannfarlig enn en vanlig.. så for guds skyld, ikke glem denne plata påslått om du fjerner bryteren :)
Koble på et ekstert tidsur/seniltimer :)
 
Jeg tenkte det at om termostaten slår ut når vannet koker, er jo platen ubrukelig å steke bacon på, da bacon gjerne vil ha høyere temperatur enn vann.
Og en plate som ikke kan stekes bacon på er, per definisjon, feildesignet.

Ergo: Er man sikker på at platen faktisk slår ut?
 
Ok, da bør eg altså la sikringen vere i fred? Kan eg lodde meg forbi bryteren med å bare lodde inn og ut ledningene til bryterene sammen?

plata slås av når den blir "for varm" ja,

her er bilde forresten

 

Vedlegg

  • IMG_2397.jpg
    IMG_2397.jpg
    333,7 KB · Sett: 678
Knut André skrev:
Jeg tenkte det at om termostaten slår ut når vannet koker, er jo platen ubrukelig å steke bacon på, da bacon gjerne vil ha høyere temperatur enn vann.
Og en plate som ikke kan stekes bacon på er, per definisjon, feildesignet.

Ergo: Er man sikker på at platen faktisk slår ut?

nå er kanskje termostaten smartere enn meg, men jeg tror ikke at platen kan vite om vannet koker eller ikke
 
Lars B. skrev:
Knut André skrev:
Jeg tenkte det at om termostaten slår ut når vannet koker, er jo platen ubrukelig å steke bacon på, da bacon gjerne vil ha høyere temperatur enn vann.
Og en plate som ikke kan stekes bacon på er, per definisjon, feildesignet.

Ergo: Er man sikker på at platen faktisk slår ut?

nå er kanskje termostaten smartere enn meg, men jeg tror ikke at platen kan vite om vannet koker eller ikke

Du slår sikkert termostaten med god margin, termostater er "dumme" (PID er bedre og MPC er ganske smarte)
Men vannet holder 100 °C når det koker, og da ligger platen og termostaten ikke så langt over.
Og vist termostaten slår ut litt på litt over 100 °C, tenker jeg det er vanskelig å steke bacon.
 
Torvald skrev:
Ok, da bør eg altså la sikringen vere i fred? Kan eg lodde meg forbi bryteren med å bare lodde inn og ut ledningene til bryterene sammen?

plata slås av når den blir "for varm" ja,

her er bilde forresten

Jeg tolker bildet slik at termostaten slår ut på temperaturen inne i platehuset, heller enn på temperaturen på selve platen?
Jeg kan iallefall ikke se hvor/hvordan den er i forbindelse med selve platen.
Isåfall:
Ja, platen slår seg ut når man koker vann, men kan muligens fremdeles steke bacon.
Ja, platen er dårlig designet.
 
Knut André skrev:
Torvald skrev:
Ok, da bør eg altså la sikringen vere i fred? Kan eg lodde meg forbi bryteren med å bare lodde inn og ut ledningene til bryterene sammen?

plata slås av når den blir "for varm" ja,

her er bilde forresten

Jeg tolker bildet slik at termostaten slår ut på temperaturen inne i platehuset, heller enn på temperaturen på selve platen?
Jeg kan iallefall ikke se hvor/hvordan den er i forbindelse med selve platen.
Isåfall:
Ja, platen slår seg ut når man koker vann, men kan muligens fremdeles steke bacon.
Ja, platen er dårlig designet.

Tviler litt åp at termostaten er inni plata, synes bryteren ligner på en termostat.
Nå har ingen sagt at denne termostaten er på 100 grader.
Konstruksjonen er jo slik at varmelementet er inni huset, og man kan jo beregne seg til hvor varmt det må være ved termostaten for å vite ca hvor varm platen er, jeg tror ikke denne er laget for gitte temperaturer, men mer som form for beskyttelse for at plata ikke skal brenne av, bare prøv på en gammel komfyr, hva skjer der om plata står på en halvtime-times tid uten kjele oppå.
 
neslekkim skrev:
Tviler litt åp at termostaten er inni plata, synes bryteren ligner på en termostat.
Nå har ingen sagt at denne termostaten er på 100 grader.
Konstruksjonen er jo slik at varmelementet er inni huset, og man kan jo beregne seg til hvor varmt det må være ved termostaten for å vite ca hvor varm platen er, jeg tror ikke denne er laget for gitte temperaturer, men mer som form for beskyttelse for at plata ikke skal brenne av, bare prøv på en gammel komfyr, hva skjer der om plata står på en halvtime-times tid uten kjele oppå.

Tror vi er enige.
Klart at temperaturen inne i huset vil avhenge av temperaturen i platen, men mitt automatikkerhjerte blør av en slik "regulering."

Et punkt å merke seg: om man kobler seg forbi termostaten, så vil temperaturen inne i huset bli varmere en beregnet, noe som kan være litt dumt.
 
Knut André skrev:
neslekkim skrev:
Tviler litt åp at termostaten er inni plata, synes bryteren ligner på en termostat.
Nå har ingen sagt at denne termostaten er på 100 grader.
Konstruksjonen er jo slik at varmelementet er inni huset, og man kan jo beregne seg til hvor varmt det må være ved termostaten for å vite ca hvor varm platen er, jeg tror ikke denne er laget for gitte temperaturer, men mer som form for beskyttelse for at plata ikke skal brenne av, bare prøv på en gammel komfyr, hva skjer der om plata står på en halvtime-times tid uten kjele oppå.

Tror vi er enige.
Klart at temperaturen inne i huset vil avhenge av temperaturen i platen, men mitt automatikkerhjerte blør av en slik "regulering."

Et punkt å merke seg: om man kobler seg forbi termostaten, så vil temperaturen inne i huset bli varmere en beregnet, noe som kan være litt dumt.

Helt klart, dette er en BILLIG løsning.. uansett hva man gjør med denne så vil det gi et problem.
Det jeg synes er rart dog, er om ikke denne fungerer, altså, den bør jo være slk at den kan holde kok?, ellers er den jo helt verdiløs uansett.
Siden platen er slik, så er det utgangspunktet for videre modifikasjon, fjernes denne så har man en potensiell brannfelle, derfor jeg sier at man bør kjøre den med en timer ellernoe slik at man iallefall ikke glemmer den.
Men hva om man monterer denne løst i en annen ramme, eller lager endel hull, slik at det er mulig å kjøle ned innmaten litt mer i den, slik at bimetallet ikke slår ut så tidlig?, altså, gir et litt økt temperatur område istedet?

Mener vel andre benytter denne plata til kok uten problemer?

Jeg har en induksjonsplate, den slår seg av, har ikke funnet ut om det er termostat eller en timer som er årsaken, men tror det er timer, men den har iallefall ingen problemer med å holde kok, og når den slår seg av, så piper den, så jeg kan slå den på igjen, og siden den da koker videre, så går jeg ut ifra at det er en timer, og ikke overopphetingssikkeret som termostat i den.
(den har forøvrig vifte innebygget for å kjøle ned enheten.
 
Tilbake
Topp