fjerning av etiketter

Jeg har nå fjernet etiketter, og rengjort flasker fra forskjellige ølslag, og alle sammen ble bare lagt ned i et kar med lunkent vann tilsatt kaustisk soda, etter ca 10 minutter er det bare å ta ut flaskene, og etikettene ligger igjen i vannet, det man må passe på er å bruke hansker, og flaskene blir veldig glatte.
Etterpå er det bare å skylle, og sette opp ned i kassen til tørk.
da er de klare til dessinfisering og bruk :)

Jeg er en stor fan av Nøgne Ø IPA og det er en ekstra bonus at flaskene kan vaskes og resirkuleres i eget bryggeri  :ilike: - men etikettene deres kan være utrolig gjenstridige! :mad:

Jeg har av et litt tilfeldig utvalg av hva de hadde på mitt lokale pol ca 10 flasker hvor etiketten på tre av dem (deriblant Nøgne Ø IPA) rett og slett ikke lot seg fjerne med de midler jeg har og kjenner til.  Også en del som jeg omsider fikk rene var utrolig vanskelige.  Har blant annet forsøkt sterkt blandet kaustisk soda bad over lengre tid, aceton, rød- og whitesprit og omtrent alt jeg har stående i kjelleren av skumle kjemikalier og redskaper. Alt med samme negative resultat - limet bare kliner seg utover.

To av flaskene har jeg i dag lykkes i å fjerne griseriet vha kaldt vann og grov stålull (limet blir stivt i det kalde vannet og lar seg fange opp av stålullen), men den tredje er immun også mot dette tiltaket.

Nå tåler jeg vel å kaste en og annen gjenstridig tomflaske på resirk'en, men likevel: er det noen som har en bombesikker måte å få av etiketter/klisset på? :jaha:

På NØ - flasker har jeg god erfaring med:

Steikes ca. 15-20 min på ca. 150  °C i steikeovn. Etiketten fjernes lett når flaskene er varme (hvis de ikke gjør det, steik mer), og resterende lim kan ofte rulles/dras av. Hvis ikke limet vil av kan klisterfjerner/base cleaner brukes, eller min favoritt - en liten billig kjøkkensvamp med skrubbeside  :skitbra:

Takker for tipset Bjarte - en tur innom komfyren gjorde susen! :amen: Står bare igjen en liten antydning til hinne, men den tror jeg helt sikkert går av med skismøringsfjerner evt. aceton. :skitbra:

Klisterfjerner koster mer enn det dyreste trappistølet - tennvæske gjør samme nytten. (også på klister!)

Tilbake
Topp