Fjøssmak på Ale

Har nylig tappet en ale som stort sett er brygget på palemalt, men med litt krystall- og bittelitt røykmalt. Gjæra er WLP 007 og humla er Fuggles og EKG-blomst. Gjæringstemp ca 19-20 grader C.

Synes at det har en liten, men absolutt merkbar bismak av fjøs, særlig rett etter at ølet er tappet fra fatet. Blir mer eller mindre borte når glasset får stått en stund. Det merkes også mest på det første glasset som tappes for dagen (kvelden).

Noen som har vært borti dette før?

Hva kan det komme av?

Ølet er for øvrig særdeles godt på alle måter.

:godtoel:

Om det merkes mest i første glasset for dagen, kan det kanske skyldes at ølet som har stått i tappeslangen ikke smaker halt topp. Urene slanger? Fjøssmak i øl er ellers et typisk trekk ved øl gjæret med brettanomyces-gjær, men det har du vel neppe brukt. Muligens har du kanskje en liten infeksjon av villgjær, men det er ikke godt å si. Ikke helt lett å si noe bastant når man selv ikke har smakt ølet! Kanskje røykmalten gir litt "rar" smak?

Har ikke direkte vert borti en fjøs-smak på ales, men at EKG kan gi en frisk duft av høy (tørket sådan)
har jeg opplevd :) Ellers vil jo humlerester/gjær etc. bunnfalle om øllen ikke er godt klarnet, og en dasj av dette
følger naturlig med opp slangen i "nytappet snax"
Kansje er det en kombinasjon av dette som skaper fjøs-stemning  :laugh:

Nei, smaken av EKG kjenner jeg JM, ellers takk for tipset. ;)
Jeg skal prøve å bytte slange. Det kan være noe der, slik Gahr sier ...

Ny slange gjorde underverker, ja!!!
Får nok være enda mer nøye med renhold av slangene heretter.
Du er virkelig schkærp, altså.
Takk skal du ha, Gahr!
:)

Når vi først er inne på bondske lukter; en gang i året er jeg på sykkeltur med en gjeng jeg jobber sammen med. Turen går i Danmark, på småveier, og vi sykler blant annet forbi en svær hønsefarm. Der lukter det ganske spesielt. Tre-fire ganger har jeg kjent den aromaen, eller i hvert fall noe i nærheten, i kommersielle øl. Foreløpig har jeg ikke funnet noe svar på hva det er for noe, noen som har tips?

Tilbake
Topp