Flaskegranater - et mysterie?

Og da viste det seg plutselig at det jeg trodde var en eller annen komplisert kjemisk formel på etiketten i virkeligheten var en oppramsing av amerikanske stater hvor du får pant for flaska  ;D

Tipper at noe av sukkerlaken har klistret seg til bunnen i omstikkingskaret og først blandet seg ut på de siste flaskene. Er godt triks for å unngå dette er å vente med å tilsette sukkerlaken til du har tappet over noen liter i omstikkingskaret :)

Jeg har erfaring med at nevnte Sierra Nevada-flasker (som er det samme North Coast og mange andre fra USA bruker) sprekker allerede ved flasking - altså når man "presser" med korkemaskinen ovenfra, så sprekker flasken på langs. Kanskje en flasketype å styre unna.... man får forøvrig pant i norske panteautomater på disse 0.35-flaskene :)

Hmm.. Da tror jeg at jeg konkluderer med dårlige flasker, og eventuelt for tykk sukkerlake som har gitt dårlig blandings.

For å gjøre mysteriet større: åpnet en ny bjørnunge i dag av typen sierra nevada flaske, og i den var det nesten INGEN kullsyre. Say what what what?

Var vel en av de tidlige flaskene du flasket.
Det underbygger jo teorien om dårlig blanding av sukkerlake.

Kenneth

nope.. alle bjørneungene ble tappet helt til slutt. Bunnen av bøtta der man skulle tro all sukkerlaken lå ved dårlig blanding.

Kan være siste flaske som du åpnet hadde lekk kork. Støtter også teorien om ujevn fordeling av sukkerlake som løsning på mysteriet.

Har opplevd akkurat det samme ved 2 anledninger, det har ført til at jeg bruker coopers sukkerbiter i flaskene istedenfor.
Det er så surt når man skal servere et øl du er fornøyd med, så viser det seg at flasken nesten ikke inneholder kullsyre, eller motsatt at korken spretter opp i taket og det skummer over:)
Jeg har også lagt en kveil med hevert nederst i bøtta for å mikse alt med sukkerlaken.

Jeg har også brukt håndholdt korker og korker fra europris. Kanskje det også har noe å si?

Høres ut som ujevn fordeling av sukkerlake ja. Jeg har ikke brukt en annen metode en dette gjennom hele min hjemmebryggerkarriere. Bruker en visp etter at jeg har helt vørteren over sukkerlaken i ny tank, uten å skumme selvfølgelig. Deretter er jeg rask med å tappe over til flaske. Bruker også Europris sine korker.

Hvor stor stor bør egentlig sukkerlaken være for å forhindre at den blir for tykk?

På siste brygget mitt mener jeg at jeg blandet ca 120g farin i 3-4 dl med vann (vannmengden var kun på øyemål) og dette blandet seg helt fint i 27l vørter, ingen problemer, eller varierende kullsyre i flaskene.

vi brukte her 100 g sukker i to dl vann for 20 liter øl. Ble sikkert for tykk. også mulig vi ikke var raske nok til å flaske etter blanding, og at laken da sank til bunns mot slutten.

Så det dere sier her, er at det er lurt å iallefall ha 4-5 desiliter vann på en 20-25 liters batch?

Uansett så vanner du jo bare ut med ett vann til øl-ratio på 1/40-50, og det er jo ikke merkbart.

Mye god lærdom her til neste gang jeg skal flaske... Første gang jeg skal flaske med sukkerlake, og ikke coopers drops. Coopers-drops blir dyrt i lengden, så jeg har bare kjøpt ett ekstra gjæringskar med kran!

Har også hatt noen eksplosjoner. I det siste har jeg tappet halvparten over i avtappingsdunken, tilsatt sukkerlake under lett omrøring. Bruker også tynnere sukkerlake, og har ikke hatt eksplosjoner etter det heldigvis.

Heisann, kjapt spørsmål her:

Jeg ville ha 4 VOL CO2 og kokte opp lake til det til mitt beliske blonde - beregnet ut fra tabellen på siden som er henvist her. Dette var min første batch og jeg var derfor litt spent når jeg etter to uker åpnet den første flaska, som var halvfull - det var altså siste rest flaska.

(regnestykket ble da: (4 -0.83) x 4 = ca 12g/liter

To ting:
- Den smalt opp som champagne, så sannsynligvis liiiiiitt for mye sukker....:)
- Etter at skummet hadde lagt seg (som tok laaang tid) så smakte jeg enda litt sukkerlake igjen i ølla. Spørsmålet er om alt dette vil gå over til CO2 av seg selv? Eller finnes det en maksgrense hvor den bare gir opp og sukkeret går ikke over lenger?

Hvis alt går over til CO2, så kan jeg bare vente et par uker til, håpe at ikke alt smeller til helvete og sørge for at ølla helles over i et "skum-til-væske" kar før jeg heller i glass...:)

Ellers så var det jo en frisk og god smak, men det er for søtt nå og håper da altså at det går over til CO2 uten at leiligheten går til himmels. Det lagres heldigvis i tette plastbokser med lokk, så det vil ikke sprute rundt som jeg ser det.

Toby T skrev:
Heisann, kjapt spørsmål her:

Spørsmålet er om alt dette vil gå over til CO₂ av seg selv? Eller finnes det en maksgrense hvor den bare gir opp og sukkeret går ikke over lenger?

"Maksgrensen" bestemmes av hva gjæren tåler, akoholtoleransen, dette er oppgitt av produsenten,
Fx. Wyeast 1028  Alcohol Tolerance: 11%ABV

Kanskje gjæringstemperaturen er litt lav eller tiden for kort?

Dette er etter gjæringen, så det skal ikke bli mer alkohol som jeg har skjønt det... eller dannes det alkohol i tillegg til CO2 på kondisjonering?

Tilbake
Topp