Flaskekarbonering av lambic

Hei

Vi har hatt en lambic stående i omtrent ett år. Halvparten av den har fått hygge seg noen måneder med multer. Nå er det på tide å flaske, og jeg har et enkelt spørsmål: Er det egentlig noen grunn til å frykte at gjæren skal ha problemer med å ettergjære på flaska og skape kullsyre? Den har jo stått ett år. Bør vi tilsette ekstra gjær ved flasking?
 
Tror nok ikke du trenger mer gjær. Jeg har hatt surøl stående i over året uten at det har blitt problemer med karbonering. Det tar kanskje litt tid, men kullsyren kommer.
 
det var det jeg tenkte og. Har ikke tenkt til å drikke den på noen måneder uansett, så jeg tror jeg prøver uten. Den er blitt så klar og fin, vil helst ikke blande inn mer gjær...
 
En lambiek kan også drikkes 'plat', dvs uten kullsyre. Du skulle egentlig også prøve å flaske en del av brygget uten at du tilsetter sukker til etterkarbonering.  :biersmile:
 
Drar opp denne gamle tråden fra glemselen:

Hvilke erfaringer har dere med flaskekarbonering av lambic eller tilsvarende surøl? Går det greit med sukker uten å tilsette ny gjær?

Jeg har lyst å bruke naturkork og 29mm kork over den slik at jeg kan lagre flaskene liggende slik "de store gutta" gjør det (les: Cantillon)

Jeg har ikke lyst å bruke en "killer strain" gjær til karbonering slik at flaskemodningen "stopper opp" og tvungen karbonering slik jeg først tenkte har jeg gått litt vekk i fra da jeg er redd det ikke er så lett å korke på skum med naturkork og oksygen skal være veldig skadelig for slikt øl på dette stadiet.
 
Surøl jeg flasker som er langt over et år tilsetter jeg gjær på. Når jeg har brukt såpass lang tid på en øl safer jeg når det gjelder karbonering. Ønsker høy og stabil karbonering. Naturkork med bur. Flaskemodner liggende i noen mnd. før de rettes opp og settes kjølig. Bruker Co2 for å flytte så oxygenfritt som mulig ølen over på flaskene.
 
Surøl jeg flasker som er langt over et år tilsetter jeg gjær på. Når jeg har brukt såpass lang tid på en øl safer jeg når det gjelder karbonering. Ønsker høy og stabil karbonering. Naturkork med bur. Flaskemodner liggende i noen mnd. før de rettes opp og settes kjølig. Bruker Co2 for å flytte så oxygenfritt som mulig ølen over på flaskene.
Hvilken gjær bruker du til karbonering?
 
Det blir sanitert i star/clan-san. Kan ikke tenke meg at de snurrer. Kanskje personer som har brukt tropper med feil dimensjon. Forresten så trenger man ikke korketrekker på disse. Du åpner de på "vanlig" måte. Ønsker man å bruke korketrekker er bur ikke nødvendig. Da dytter du bare troppen helt ned og setter en 29mm tropp over.
 
Det blir sanitert i star/clan-san. Kan ikke tenke meg at de snurrer. Kanskje personer som har brukt tropper med feil dimensjon. Forresten så trenger man ikke korketrekker på disse. Du åpner de på "vanlig" måte. Ønsker man å bruke korketrekker er bur ikke nødvendig. Da dytter du bare troppen helt ned og setter en 29mm tropp over.
Jeg går for "Cantillon" metoden med vinkork helt ned og 29mm kork over, derfor behovet for å trekke opp korken, Champagne kork og bur ble litt vanskelig å få tak på og krever vel en diger og dyr korker for å få nok kraft.
 
12714119-1619-402E-997D-0594E4CA1198.JPG

Ikke nødvendig med champis korker. Du setter korken 1/3 ned i flasken med en vanlig biilig vintroppedings, setter buret på, press sammen med en vanlig øl troppe maskin og sikre buret. Mao. du tar det i to trinn.

39285123-B7B9-4717-A9A1-BCA8AAD15C50.JPG
 
Litt mere spesifikkt:
 
Larix korkeren greier bare 38mm lange korker men du bruker 44mm, hvordan løser du det? Syntes det var lite nok plass å lure inn en på 38mm jeg :p
 
IMG_7556.jpeg

IMG_7557.jpeg

Har aldri tenkt på det i det hele tatt faktisk. Må være dybden på stemplet når den er trukket helt ut som gjør det for deg. Siden man ikke skal trykke troppen helt ned så er den kanskje justert av Dr. Bjørklund annerledes? 44mm faller rett inn, ref. bilder.
 
Tilbake
Topp