Flaskekarbonering uten å stikke om

Hei folkens! Jeg er ny her på forumet, og fersk hjemmebrygger for den saks skyld.

Jeg skal flaskekarbonere en IPA, tidligere har jeg kokt opp vann med sukker og hatt det i gjæringskar nr 2 og stukket om dit.
Jeg lurer på om noen veit om det er mulig å slenge sukkerblandingen rett i gjæringskaret under cold crash istedenfor å stikke om? Jeg kan ikke forstå hvorfor dette ikke skulle fungert, men det er vel en grunn til at man ikke gjør det? Eller er det bare gammel vane?
Hovedgrunnen til at jeg ikke ønsker å stikke om er for å unngå mest mulig kontakt med oksygen. Det forrige øler ble så oksidert at halve batchen gikk i vasken.
 
Du kan jo bruke en sprøyte og gi hver flaske en dash før fylling..
Men har du kontroll på at du får like mye sukker i hver flaske så hiv det i uten å stikke om..
 
Jeg har gjort som du foreslår se siste 4 gangene. Har ikke merket noen problemer med metoden.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Vet om folk som slenger sukkerlaken rett i karet (jeg har himlet med øynene), men det har funket for ham.
Har gjort det selv med cider, og det ble meget vellykket, men der er det jo ikke noe særlig bunnfall å virvle opp.

Prøv.
 
Takk for tips! Da kommer jeg nok til å bruke den foreslåtte metoden frem til jeg får meg ordentlig keg utstyr.

Brukte drops sist, men ser ikke vitsen om jeg kan heller bruke bordsukker til en brøkdel av prisen :p
 
Årsaken til at jeg ikke kaster sukkeret rett i gjæringskaret er at sukkeret må røres inn, noe som vil virvle opp bunnfall, eller i det minste reversere alt godt en "cold crash" har medført.

Er du sikker på at problemet med din forrige batch var oksidasjon? Mange hjemmebryggere flasker ved å stikke om uten at det medfører noen problemer. Jeg har vanskelig for å se for meg hvordan man skulle oksidere en batch til det udrikkelige uten å plaske masse med ølet og virkelig mishandle det. Kan det være at det du opplevde var en infeksjon?

Som @TazzaT sier er å bruke sprøyte med en eksakt mengde sukkerlake for dette. Du kan få sukkerlaken svært tjukk om du vil. Ved 100 grader celcius kan du løse opp nesten 2 kg sukker på liter vann om jeg ikke husker feil.
 
Ja, vurderer å sprøyte det inn også.

Rimelig sikker på at den var oksidert ja. Nå var det flere ting jeg gjorde feil da, det skal sies. Jeg lagdret flaskene på alt for høy temperatur i alt for lang tid. ca 25C.
Vi brukte ekstremt mye humle til tørrhumling, noe som visstnok skal øke sjansen for oksidering dramatisk.
Når flaskene hadde stått et par uker hadde ølet gått fra å være helt lyst til brunt, nesten litt gråaktig.

Jeg tenker med på å minimere kontakten med oksigen når jeg bruker større mengder med humle, utenom det så er det ikke noe krise.
 
Det burde vel ikke være noe problem å blande inn sukkeret i det du setter ølet til cold crash heller? Gjærcellene slutter jo uansett å jobbe fra cold crash til du har flasket og varmet dem opp igjen uansett.
 
Det burde vel ikke være noe problem å blande inn sukkeret i det du setter ølet til cold crash heller? Gjærcellene slutter jo uansett å jobbe fra cold crash til du har flasket og varmet dem opp igjen uansett.

Jeg antar du bruker et kjøleskap eller en fryser til å CC ølet ditt. Har du noen gang sjekket faktisk indre temp på ølet mens du kjøler det? Med mine 25-liters batcher tar det nesten to døgn før de når ~0 grader når jeg setter dem i en lukket fryser som holder 0 grader. Når skulle man tilsatt sukkeret? Etter 24 timer når den ligger på 7-8 C? Eller vente helt til 0? Jo kaldere ølet er når jeg åpner bøtta, jo mer villig er det til å binde oksygen/gass. Det er mange faktorer her.

Prøver ikke å være negativ; det hadde egentlig vært veldig interessant om du testet dette. Jeg har ærlig talt ingen anelse om det fortsatt er noen aktivitet igjen i gjær ved så lav temp. Lagere skal visstnok kunne miste noen SG-poeng til og med ved 0-1 C, men aldri faktisk målt noen endring. Det skumle er jo om man har en liten mikro-infeksjon; Lactobacillus vet jeg at klarer seg fint ved lave temperaturer. Surdeigstarteren min står i kjøleskap ved 4 C og den syrner fint på 4-5 dager hver gang jeg mater den.
 
Jeg tar i mot all lærdommen jeg kan, tolker det ikke negativt.
Hmm jeg trodde oksidering skjedde fortere ved høye temperaturer, ikke lave.
Jeg bruker us-05, den skal være rimelig inaktiv under 12°
Nei, jeg har ikke sjekket temp under CC, men skal bli flinkere til å gjøre det fremover.
 
Jeg tar i mot all lærdommen jeg kan, tolker det ikke negativt.
Hmm jeg trodde oksidering skjedde fortere ved høye temperaturer, ikke lave.
Jeg bruker us-05, den skal være rimelig inaktiv under 12°
Nei, jeg har ikke sjekket temp under CC, men skal bli flinkere til å gjøre det fremover.

Du har nok helt rett i at oksidering skjer raskere ved høyere temperaturer, slik det er med de alle fleste kjemiske reaksjoner. Jeg kunne vært litt klarere: løsligheten av oksygen i vann er høyere ved lavere temperaturer, på lik linje med løsligheten til CO2. Du har sikkert allerede opplevd at varme, karbonerte flasker *popper* mye høyere enn kalde. Dette skjer fordi CO2 er bedre utblandet med vannet når ølet har stått kaldt. Det samme er sant for oksygen.
Med andre ord så frykter jeg at jeg får med mer oksygen inn i flaskene ved å eksponere kaldt øl for luft, slik at det er en større mengde totalt oksygen til å gjøre skade senere mens flaskene står og karbonerer. Ideelt er ølet mettet med rest-CO2 fra gjæringen, dette holder oksygenet borte til en viss grad.

Men, jeg er ingen kjemiker. Dette er mest gjetning kombinert med erfaring og mye litteratur på emnet.
 
Aha, da misforstod jeg.
Det betyr altså at på lavere temperaturer er ølet mer utsatt for å ta opp oksygen som fører til høyere sannsynlighet for oksidering når temperaturen stiger igjen. Riktig?
 
Nettopp!

En kjekk oversikt over formler en kan bruke for å beregne dette mer eksakt: http://www.engineeringtoolbox.com/air-solubility-water-d_639.html

Spesielt denne grafen er interessant for vår diskusjon:

oxygen-solubility-water-2.png


Som du kan se er det svært stor forskjell på løsligheten av oksygen i vann ved forskjellige temperaturer. Man kan løse opp over 50% mer oksygen i vann på 0 grader enn på 20 grader, som er en vanlig gjæringstemperatur.
 
Tror det er greit å la det få blande seg en stund. I det siste har jeg karbonert med aktiv starter, og blandet før desinfisering av flasker.
 
Det er sjelden jeg karbonerer naturlig, men tenkte å gjøre det med en Old Ale til uken.

Vil ikke mye av oksygenet man tilfører ved omstikking bli brukt av karboneringsgjæren? Eller er det bare en myte?

Ellers fungerer vanlige sukkerbiter (2 gram) akkurat like bra som drops.
 
Tilbake
Topp