Det burde stått «typer» i punkt 4. Jeg synes det er relativt kurant å forstå, selv med en skrivefeil, men det hadde vært bedre om det var uten skrivefeil.Mulig du har rett, men punkt 4 definerer klassene man kan konkurere i så da synes heg det er litt misvisende
Du har helt rett.Klasse 1-13 er vel bare typedefinisjonene, mens det er klasse A - I som er konkurranseklasser med premiering. f.eks., Klasse I - Spesial/hvete består av typedefinisjonsklassene 7, 12 og 13F-G. Så øl i 13F bedømmes under I, og f.eks. en porter med blåbær (13A -> 8D) bedømmes under F. Ellers er det vel slik at man prøver å plassere så like øltyper som mulig i hver flight, mens det i finalerundene er de beste fra hver flight innenfor samme konkuranseklasser som møtes, uavhengig av typedefinisjonsklasse. Korrigerer meg gjerne om jeg tar feil...
når dommeren smaker kandisukker i et øl som ikke har kandisukker...#denfølelsen
eller europeisk humle i en DIPA uten europeisk humle
Koriander i et øl uten koriander. Men det er kanskje en vanlig deskriptor?
Eller en Gueuze lambic med aroma av grapefrukt, stallgutt, halm, lær og/eller jordslått kjeller, uten at disse ingrediensen nødvendigvis er med i selve ølet.....De fleste amerikanske IPA-er inneholder hverken mangoer eller appelsiner, men allikevel har de aromaene av disse. Mange portere og stout har aromaer av mørk sjokolade og kaffe uten at de har blitt brygget med disse. Det er mao. helt vanlig at øldommerne finner aromaer fra råvarer som ikke har blitt brukt under selve bryggingen.
Mmmm stallgutt... det blir ikke en skikkelig lambic uten at du kaster oppi en liten stallgutt...