Flaskekonkurransen NM 2016

ser på resultatlistene at noen øl er listet med 1 poeng. Er dette en reel vurdering eller er det en symbolsk poengsum satt for en eller annen form for diskvalifisering?
 
Mulig jeg spør dumt nå, men jeg ser ikke helt sammenhengen.
I reglene står det:

(typer 13A-E bedømmes og sendes inn sammen med sine basistyper)

F og G sendes inn i klasse I.

Under punkt 4 i reglene kan man klikke på en link å få opp hvilke klasser man kan konkurrere i.
Da er klasse 13 spesialøl ikke delt i to.

Er det kun i innledende runder de dømmes med basistypen for så å ha en finalerunde på spesialøl?

Eller stemmer det ikke at man kan konkurrere i klasse 13 fordi det bare følger basistypen to "the bitter end"

Som sagt kan det være noe jeg har misset men utfra det jeg leser står det et sted at man kan konkurrere i klassen, mens et annet at det dømmes sammen med basistypen forsvannt klassen da?

Er det premiering i klasse 13?



 
Klasse 1-13 er vel bare typedefinisjonene, mens det er klasse A - I som er konkurranseklasser med premiering. f.eks., Klasse I - Spesial/hvete består av typedefinisjonsklassene 7, 12 og 13F-G. Så øl i 13F bedømmes under I, og f.eks. en porter med blåbær (13A -> 8D) bedømmes under F. Ellers er det vel slik at man prøver å plassere så like øltyper som mulig i hver flight, mens det i finalerundene er de beste fra hver flight innenfor samme konkuranseklasser som møtes, uavhengig av typedefinisjonsklasse. Korrigerer meg gjerne om jeg tar feil...
 
Mulig du har rett, men punkt 4 definerer klassene man kan konkurere i så da synes heg det er litt misvisende:)
 
Mulig du har rett, men punkt 4 definerer klassene man kan konkurere i så da synes heg det er litt misvisende:)
Det burde stått «typer» i punkt 4. Jeg synes det er relativt kurant å forstå, selv med en skrivefeil, men det hadde vært bedre om det var uten skrivefeil.

Type 13 dømmes sammen med klassen til basistypen. Det er altså ingen egen klasse for type 13, hverken innledende eller i finalene.
 
Klasse 1-13 er vel bare typedefinisjonene, mens det er klasse A - I som er konkurranseklasser med premiering. f.eks., Klasse I - Spesial/hvete består av typedefinisjonsklassene 7, 12 og 13F-G. Så øl i 13F bedømmes under I, og f.eks. en porter med blåbær (13A -> 8D) bedømmes under F. Ellers er det vel slik at man prøver å plassere så like øltyper som mulig i hver flight, mens det i finalerundene er de beste fra hver flight innenfor samme konkuranseklasser som møtes, uavhengig av typedefinisjonsklasse. Korrigerer meg gjerne om jeg tar feil...
Du har helt rett.
 
når dommeren smaker kandisukker i et øl som ikke har kandisukker...#denfølelsen :p
eller europeisk humle i en DIPA uten europeisk humle
Koriander i et øl uten koriander. Men det er kanskje en vanlig deskriptor?

De fleste amerikanske IPA-er inneholder hverken mangoer eller appelsiner, men allikevel har de aromaene av disse. Mange portere og stout har aromaer av mørk sjokolade og kaffe uten at de har blitt brygget med disse. Det er mao. helt vanlig at øldommerne finner aromaer fra råvarer som ikke har blitt brukt under selve bryggingen.
 
De fleste amerikanske IPA-er inneholder hverken mangoer eller appelsiner, men allikevel har de aromaene av disse. Mange portere og stout har aromaer av mørk sjokolade og kaffe uten at de har blitt brygget med disse. Det er mao. helt vanlig at øldommerne finner aromaer fra råvarer som ikke har blitt brukt under selve bryggingen.
Eller en Gueuze lambic med aroma av grapefrukt, stallgutt, halm, lær og/eller jordslått kjeller, uten at disse ingrediensen nødvendigvis er med i selve ølet.....
 
Sist redigert:
men i mitt tilfelle hvor det ble fanget opp europeisk humle i en øl med kun amerikansk humle
kan vel ikke helt sammenlignes
 
Vet ikke hva som står i bedømmelsen din, men i mine øyne er "smaker/lukter som europeisk humle" ok og "kutt ned på bruken av europeisk humle" ikke det.
 
Tilbake
Topp