Flaskekonkurransen NM 2016

NM-komiteen har fått resultatene fra Bergen, og alle andre dommersteder også. Resultatene kommer så snart vi får tastet dem inn.
... Etter flere dager - hvorfor legges ikke disse ut på lik linje med alle de andre klassene?
 
Det står at den ble disket pga. at det kun var en flaske.

Ikke sikkert de var klar over det før de var ferdig.

Når du leverer en flaske for lite, eller leverer etikett som har 10% lim i øverste kant for at det skulle være lett å ta av er revnende likegyldig for meg.. Det er det at man skal ha LIKHET for alle..

Eg har sendt mail til Norbrygg hoveddommer et par ganger og påpeket andre feil også, og spurt kvifor regler og anvisninger ikke overholdes overalt.

NORBRYGG bør skjærpe seg..

Og kanskje svare!
 
Sist redigert:
Fremfor å irritere deg over ting som er utenfor din kontroll, er det vel enklere å sørge for at du selv følger reglene? :)
Så en haug andre kan ha gjort tilsvarende feil og gått igjennom ;)
Så mener du at eg skal følge reglene.. ;)

Eg er enig i at eg skal følge reglane. Men lite hjelp i det når andre slipp gjennom..
 
Det må de vite, man får jo en kvittering på når flaskene er korrekt mottatt..
Det kan skyldes mange ting. Et ønske om å gi en service til den som sendte inn, fordi det var god tid på en dømmedag, for eksempel, eller en feil at den ble satt sammen med flasker som skulle dømmes selv om den var diskvalifisert og det ikke ble oppdaget før i ettertid.
 
Hvorfor blir noen øl som er diskvalifisert bedømmet?
http://norbrygg.no/wp-content/uploads/2016/04/Disket-2898.pdf

Jeg leverte to flasker, men etikettene hang fast med ca 10% av limen på flaskene.. Og ble diskvalifisert..
Men ikke bedømmet som den over?

William

Dommerskjemaet på 2898 er en ren tilbakemelding til bryggeren. Det hender at dommerne har ekstra tid og gir tilbakemelding på øl som har blitt slått ut, dette er som tjenesten for evaluering av innsendt øl som er åpen for alle. NM er imidlertid ganske hektisk, slik at det er veldig sjelden at dommerne rekker dette. Alle Norbryggmedlemmer er dog velkomne til å bruke evalueringstjenesten resten av året.
 
Dommerskjemaet på 2898 er en ren tilbakemelding til bryggeren. Det hender at dommerne har ekstra tid og gir tilbakemelding på øl som har blitt slått ut, dette er som tjenesten for evaluering av innsendt øl som er åpen for alle. NM er imidlertid ganske hektisk, slik at det er veldig sjelden at dommerne rekker dette. Alle Norbryggmedlemmer er dog velkomne til å bruke evalueringstjenesten resten av året.

Flott, då vil eg gjerne ha en tilbakemelding på dei to flaskene eg sendte med Konnjøl..
Så ordner dette seg.

mvh
---------------------------------------------------------
William Holden
william@jugendhaandbryggeri.no
Jugend Haandbryggeri
Daglig Leder
Møre & Romsdal Heimebryggarlaug
Kornøl & Kveik gruppen
Tlf: 40059525
Sørestrandvegen 170
6220 STRAUMGJERDET
--------------------------------------------------------
 
Hvordan kan det ha seg at et øl med 29 poeng går videre og ikke et med 40 poeng når det er i samme klasse? Da blir det jo ikke de beste som nødvendigvis går videre... Riktignok ikke samme flight, men samme klasse og type.
 
Hvordan kan det ha seg at et øl med 29 poeng går videre og ikke et med 40 poeng når det er i samme klasse? Da blir det jo ikke de beste som nødvendigvis går videre... Riktignok ikke samme flight, men samme klasse og type.

De beste ølene fra hver flight kommer videre. Du kan ikke sammenligne poengtall fra forskjellige flights.
 
Hvorfor ikke? Da kan det jo faktisk ende opp med at ikke det beste vinner...

Et øl som fikk 40 poeng i den ene flighten er ikke nødvendigvis bedre enn et øl som fikk mindre poeng i en annen flight. Øldommere er ingen maskiner hvor du heller øl i for å få ut et objektivt resultat. Det er veldig subjektivt; en dommer kan finne f.eks. usmaker som en annen ikke vil finne. Derfor er det flere dommere som dømmer ølene for å utligne disse forskjellene.
 
Et øl som fikk 40 poeng i den ene flighten er ikke nødvendigvis bedre enn et øl som fikk mindre poeng i en annen flight. Øldommere er ingen maskiner hvor du heller øl i for å få ut et objektivt resultat. Det er veldig subjektivt; en dommer kan finne f.eks. usmaker som en annen ikke vil finne. Derfor er det flere dommere som dømmer ølene for å utligne disse forskjellene.
Joda, jeg ser den. Men siden det samme dommerne så burde det ikke utgjøre så mye. Jeg spør ikke for å værevanskelig, det er bare for å få litt bedre forståelse for hvordan bedømmingen blir gjort. Men samtidig synest jeg det er litt rart...
 
Synes uansett det er rart når det går videre to øl fra en flight (flight 4 IPA) med 71 poeng, og alle tre dommerne har gitt dem poeng som tilsier "ikke typeriktig". Da føler jeg at det mangler noe på forklaringen til bedømmingen, som ihvertfall gjør at jeg ikke skjønner det. Jeg synes det er rart at en ikke typeriktig øl går til finalen. Det er vel tross alt en standard det bedømmes etter.

Ps. jeg hadde ikke med øl i denne stilen.
 
Hvorfor ikke? Da kan det jo faktisk ende opp med at ikke det beste vinner...

Det beste ølet i hver innledende runde går alltid videre. Spørsmålet kan være når klassens nest beste øl er i samme flight som det beste, men dommerne skal også sende videre andre øl som de mener kan hevde seg i finalen.

Så jeg er rimelig sikker på at det skal være de tre beste ølene som blir premiert i hver klasse.
 
Synes uansett det er rart når det går videre to øl fra en flight (flight 4 IPA) med 71 poeng, og alle tre dommerne har gitt dem poeng som tilsier "ikke typeriktig". Da føler jeg at det mangler noe på forklaringen til bedømmingen, som ihvertfall gjør at jeg ikke skjønner det. Jeg synes det er rart at en ikke typeriktig øl går til finalen. Det er vel tross alt en standard det bedømmes etter.

Ps. jeg hadde ikke med øl i denne stilen.
Og et annet som fikk bemerkningen svært typeriktig ikke gikk videre... Det er litt som ikke helt harmonerer...
 
Det beste ølet i hver innledende runde går alltid videre. Spørsmålet kan være når klassens nest beste øl er i samme flight som det beste, men dommerne skal også sende videre andre øl som de mener kan hevde seg i finalen.

Så jeg er rimelig sikker på at det skal være de tre beste ølene som blir premiert i hver klasse.
Hadde det stått om tideler som skiller på poengsummen, så hadde jeg ikke lurt, men når det er snakk om over 10 poeng av 50, så stusser jeg litt...
Og når et øl som ikke går videre fra en flight har flere poeng enn alle som går videre i en annen flight blir det også litt rart for min del...
 
Sist redigert:
Får et øl kommentaren "svært typeriktig" uten å gå videre, er det grunn til å tro at det er dommerne i et panel som har gjort en feil. Det kan dessverre skje fra tid til annen.
 
Får et øl kommentaren "svært typeriktig" uten å gå videre, er det grunn til å tro at det er dommerne i et panel som har gjort en feil. Det kan dessverre skje fra tid til annen.
Det har skjedd ja... Men for all del, dommerne har sikkert mye å holde styr på på kort tid, og det er sikkert hektisk til tider. Feil kan skje, uten at jeg skal si at det er det som er grunnen her...
 
Tilbake
Topp