1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Flaskekonkurransen NM 2016

En tråd i 'NM i hjemmebrygging' startet av Mr.Baggins, 12 Jan 2016.

1. Stein Norem Wisted

Stein Norem Wisted
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor ikke alle poengsummene (snitt pr flight) sammenlignes, og at f.eks, de 10 beste går til finalen. Teoretisk kan jo alle de beste komme i samme flight, selv om muligheten er liten. Det er greit at forskjellige dommere kan finne forskjellige "ting" med forskjellige øl, men når en ser på skjemaene, er de nokså enige. Så lenge en dømmer ut fra en standard og stilart, bør det være mulig å sammenligne. Det må vel også være mulig å ikke sende noe fra en flight hvor ingen møter minimumskravene, dvs. typeriktighet.
    Dette er ikke et forsøk på å være vanskelig, jeg skjønner det bare ikke. Sorry.

2. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jaja, blitt mye snak om det her nå
    men er det bare meg eller så jeg litt færre kråketegn iår sammenlignet med ifjor?

Sent from my iPhone using Tapatalk

3. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så lenge den beste i hver flight går videre så er vi sikret at den beste vinner til slutt... det kan det umulig herske noen tvil om? Færri prata!

cjohansen liker dette.
  4. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skyter inn litt støtte: Jeg har ingen problemer med å forstå hvordan dømmingen fungerer, og syns det er et helt rimelig system. Lykke til til de som gikk til finalen!

5. Staro

Staro
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis målet var å rangere alle ølene er jeg enig i at det eksisterende systemet er merkelig, men her skal det kåres vinnere og da fungerer det utmerket. Har liksom følelsen av at det er dette folk sliter med å godta.

6. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg skal ikke gjøre noe mer ut av det, men når et øl som får kommentaren "kattepiss" går videre, og et som får kommentaren "svært typeriktig" ikke gjør det... ??
    Og dette er øl i samme klasse og underkategori...

7. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er faktisk noen som liker kattepiss i IPA

8. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Men det var ikke en IPA :)

loebrygg liker dette.
  9. ØyvindO

ØyvindO
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kattepiss er vel typisk for simcoe.

Har ikke sett den aktuelle flighten, men kan det være at de andre dommerne var uenige med den som skrev "svært typeriktig"?

10. VonRabben

VonRabben
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kunne du ha linket til ølene du refererer til eller eventuelt si nummer/flight/øltype? Hadde vært litt enklere å sett på sammenhengen da

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

11. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Lys ale Flight 1 og 2 øl 5160 og 9113

12. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ahh, men det var en Pale Ale altså

Mr.Baggins liker dette.
  13. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det var det ;)

14. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Eventuelt bare droppe finalen, og la den høyeste poengsummen vinne? Fordi det er ekstremt vanskelig, på grensa til umulig, å sette absolutte poengsummer uten noe å sammenligne med. Skal flere personer med ulik bakgrunn og erfaring gjøre det, på ulike steder og tider, vil det rett og slett ikke være mulig.

Du kan smake et øl og tenke at det er rimelig bra, med en poensum et sted midt på 30-tallet. Så kommer neste øl og du vil nødvendigvis sammenligne dette med det forrige. Kanskje litt bedre eller litt dårlige, men begge ligger omtrent likt. Poengsummen blir altså avhengig av forrige øl. Hadde de kommet i motsatt rekkefølge, ville de fått andre poengsummer.

I tillegg er det forskjeller på hvordan dommerne bruker skalaen. Det kan ganske ofte være 8-10 poeng sprik mellom dommernes oppfatning av ølet før de begynner å snakke sammen. (Dommerne setter alltid egne poeng før de samkjører notater.) Det er altså ganske stort sprik i de absolutte poengene, selv om man er enig om rangeringa.

15. Bernts

Bernts
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Denne diskusjonen har blitt et sikkert vårtegn, samme greiene hvert år.

OdinB, JensD, RETBergen og 10 andre liker dette.
  16. Mr.Baggins

Mr.Baggins
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Og sikkert alltid en nykommer som nører oppunder... Beklager det :)

17. Terje

Terje
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Finner ikke ølet mitt i listen selv om klassen er ferdigdømt.
    Noen måte å finne ut hva som har skjedd med det? Mener jeg fikk pakkesopring på at det var hentet ut.

18. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Kontakt nm@norbrygg.no (skal være avsenderadressen på mailen du fikk med kvittering).

19. Per Øyvind

Per Øyvind
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dommerne gjør en flott jobb, og det er du sikkert enig med meg i. Jeg syns likevel ikke du trenger å beklage. Hvis norbryggdommerne skal være mest mulig skjerpet, trenger de også tilbakemeldinger. Det må være helt greit at det kommer diskusjoner i etterkant av konkurranser her på forumet. Det viser bare hvor viktig tilbakemeldingene er for deltakerne. Jeg har deltatt i nm i flere år, og jevnt over hatt stor nytte av dommerskjemaene. Av og til har jeg klagd på samme måte som når jeg ser på fotballkamp... I år har jeg for første gang kun fått tilbakemeldinger fra sertifiserte dommere, noe som forteller meg at det har vært jobbet godt med utviklingsarbeid på dette området. Jeg håper dommerstanden selv også diskuterer så det fyker, for å minimere sjansen for sprikende bedømming og ulik forståelse av poengskalaen.

Stein Norem Wisted og Mr.Baggins liker dette.
  20. Yerko

Yerko
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mye klaging her, gjør som meg! Misfornøyd med 99 poeng sammenlagt, men fordi jeg vet jeg kan gjøre det bedre... NM 2017 flaskene er tappet i dag :) håper bare de holder seg. Bare å prøve på nytt neste år.

Vedlagte filer:

Del denne siden