Flaskekonkurransen NM 2016

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor ikke alle poengsummene (snitt pr flight) sammenlignes, og at f.eks, de 10 beste går til finalen. Teoretisk kan jo alle de beste komme i samme flight, selv om muligheten er liten. Det er greit at forskjellige dommere kan finne forskjellige "ting" med forskjellige øl, men når en ser på skjemaene, er de nokså enige. Så lenge en dømmer ut fra en standard og stilart, bør det være mulig å sammenligne. Det må vel også være mulig å ikke sende noe fra en flight hvor ingen møter minimumskravene, dvs. typeriktighet.
Dette er ikke et forsøk på å være vanskelig, jeg skjønner det bare ikke. Sorry.
 
Jaja, blitt mye snak om det her nå
men er det bare meg eller så jeg litt færre kråketegn iår sammenlignet med ifjor?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Så lenge den beste i hver flight går videre så er vi sikret at den beste vinner til slutt... det kan det umulig herske noen tvil om? Færri prata!
 
Hvis målet var å rangere alle ølene er jeg enig i at det eksisterende systemet er merkelig, men her skal det kåres vinnere og da fungerer det utmerket. Har liksom følelsen av at det er dette folk sliter med å godta.
 
Jeg skal ikke gjøre noe mer ut av det, men når et øl som får kommentaren "kattepiss" går videre, og et som får kommentaren "svært typeriktig" ikke gjør det... ??
Og dette er øl i samme klasse og underkategori...
 
Kattepiss er vel typisk for simcoe.

Har ikke sett den aktuelle flighten, men kan det være at de andre dommerne var uenige med den som skrev "svært typeriktig"?
 
Kunne du ha linket til ølene du refererer til eller eventuelt si nummer/flight/øltype? Hadde vært litt enklere å sett på sammenhengen da

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor ikke alle poengsummene (snitt pr flight) sammenlignes, og at f.eks, de 10 beste går til finalen.

Eventuelt bare droppe finalen, og la den høyeste poengsummen vinne? Fordi det er ekstremt vanskelig, på grensa til umulig, å sette absolutte poengsummer uten noe å sammenligne med. Skal flere personer med ulik bakgrunn og erfaring gjøre det, på ulike steder og tider, vil det rett og slett ikke være mulig.

Du kan smake et øl og tenke at det er rimelig bra, med en poensum et sted midt på 30-tallet. Så kommer neste øl og du vil nødvendigvis sammenligne dette med det forrige. Kanskje litt bedre eller litt dårlige, men begge ligger omtrent likt. Poengsummen blir altså avhengig av forrige øl. Hadde de kommet i motsatt rekkefølge, ville de fått andre poengsummer.

I tillegg er det forskjeller på hvordan dommerne bruker skalaen. Det kan ganske ofte være 8-10 poeng sprik mellom dommernes oppfatning av ølet før de begynner å snakke sammen. (Dommerne setter alltid egne poeng før de samkjører notater.) Det er altså ganske stort sprik i de absolutte poengene, selv om man er enig om rangeringa.
 
Finner ikke ølet mitt i listen selv om klassen er ferdigdømt.
Noen måte å finne ut hva som har skjedd med det? Mener jeg fikk pakkesopring på at det var hentet ut.
 
Og sikkert alltid en nykommer som nører oppunder... Beklager det :)
Dommerne gjør en flott jobb, og det er du sikkert enig med meg i. Jeg syns likevel ikke du trenger å beklage. Hvis norbryggdommerne skal være mest mulig skjerpet, trenger de også tilbakemeldinger. Det må være helt greit at det kommer diskusjoner i etterkant av konkurranser her på forumet. Det viser bare hvor viktig tilbakemeldingene er for deltakerne. Jeg har deltatt i nm i flere år, og jevnt over hatt stor nytte av dommerskjemaene. Av og til har jeg klagd på samme måte som når jeg ser på fotballkamp... I år har jeg for første gang kun fått tilbakemeldinger fra sertifiserte dommere, noe som forteller meg at det har vært jobbet godt med utviklingsarbeid på dette området. Jeg håper dommerstanden selv også diskuterer så det fyker, for å minimere sjansen for sprikende bedømming og ulik forståelse av poengskalaen.
 
Tilbake
Topp