Flasker... Hvor får man kjøpt nye?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Etter å ha forbannet meg over 6 timer med flasking, hvor 4 av dem var vasking av kun 3 kasser, lurer jeg nå på hvor jeg får kjøpt flasker til en overkommelig pris, helst i trøndelagsregionen....
7-8kr flaska er ikke aktuelt.

Har fat, men ønsker å flaske øl som skal lagres veldig lenge (doppelbock, old ale, belgiske øl osv.)
 
Du får de på din lokale matvareforretning for én krone ;)

Men det var kanskje ferdig vaskede du tenkte på? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spørsmålet før neste gang bør kanskje være hvordan vaske flasker mest effektivt?

Du ender jo opp med å vaske de nye flaskene før eller siden og.

Hvordan vasker du? 6 timer hadde jeg aldri overlevd tror jeg.
 
Problemet ser ut til å være at folk her jeg bor lar flaskene stå uhorvelig lenge før de pantes. Jeg gikk gjennom 15-20 kasser på butikken i dag for å finne 3 som ikke var helt SINNSYKT skitne i bunn, eller var fulle av snus (sånn er det å leve i trøndelag i guess)... Men likevel var det godt over en kasse med flasker som hadde mugg og annen dritt i bunnen som tok evigheter å få ut. Resten var heldigvis enklere å vaske.

Jeg vasker med STERK PBW-løsning i varmt vann oppi kjøkkenvasken. Får plass til ca. 8 flasker i gangen. Fyller også en skittentøysbalje med PBW-løsning som jeg får plass til ca. en kasse flasker oppi. Lar flaskene ligge til etikettene løsner, tar disse av, vasker litt utenpå med en kost før jeg rister ut innholdet. Deretter ser jeg inni flaska mot et lys for å se om flaska er ren. Er den ikke ren går den nedi PBW'en igjen før jeg prøver å skrubbe litt med en flaskebørste. Flaskene tørkes og steriliseres med star-san etterpå (denne delen går fort)

En annen issue er jo at det virker som at bjørnungene holder på å fases ut, og da må man finne på noe nytt enn å dra på lokalbutikken for å skaffe pant....
 
Neste gang så ser du etter kassene som har alkoholfri øl, plutselig så kommer du over en slik kasse. De som drikker alkoholfritt er flinkere til å skylle flaskene og panter de tidlig virker det som.

Selv kan jeg anbefale den doble flaskevaskeren som bryggselv har. Pløyer gjennnom ei kasse på en halvtime, nesten uansett hvordan de innenfor rimelighetens grenser ser ut inni. Hvis du lager infrastruktur for det. Hvis du f.eks får varmtvann fra krana med høyt trykk. Selv bruker jeg 80c varmt vann fra MT med march-pumpa.
 
Jeg pleier å ha en egen gjæringsbøtte til dette. Fyller den opp med flasker og varmt klorvann og lar det stå et døgn eller to. Så skyller jeg flaskene. Relativt lite arbeid. Flasker med mugg/snus kaster jeg, gidder ikke å ha noe med dem å gjære. Etterhvert får man huset fult av "egne" flasker, de er jo uten både snus og mugg....
 
Sett alle flaskene på badegulvet, ha litt PBW oppi alle, sett på dusjen og styr dusjhodet litt rundt omkring til alle flaskene er fulle. Gjort på 10-15 min.
Så er det bare å vente i 15-20 min, og så er det bare å bruke en flaskefyller med pumpe (som som en har på toppen av flasketreet) og kjøre StarSan igjennom og henge dem pent opp på flasketreet, klart til fylling.
Hele opplegget er unnagjort på 45 min :)
 
4 timer på å vaske 3 kasser? Da har du ikke brukt denne varianten.
Flaskevasker.JPG

30 min i varmt klorvann i ei gjæringsbøtte. Etikettene løsner nesten av seg selv. Sett fast flaskekosten i drillen og sett farten på High. Da løsner alt i løpet av få sekunder. Så skyller jeg ut det skitne vannet med en flaskeskyller koblet på vannkrana; http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-til-kran . Da går det som en lek. :)

Like før flasking, får de et par-tre trykk ned på denne (http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-m-pumpe) som er fylt med StarSan.

Dette gjør jeg bare første gangen etter at jeg har hentet flasker på butikken. Egne flasker skyller jeg godt i varmtvann like etter bruk og setter de oppned så de tørker. Før flasking skyller jeg flaskene med StarSan med sistnevnte flaskeskyller.
 
Jeg kjøpte meg to kasser på rema 1000 heimdal (trondheim) forrige helg. Brukte i arbeid ikke mer enn 20 min på de to kassene fra etiketter på til renset og i ovn.

Her har jeg dobbel oppvaskkum begge fyllt med varmt vann, bryggehansker biltema style på og oppvaskbørste, legger ca 8 flasker i hver kum og tvinger de ned så de fylles med vann, starter med en, børster av etikkett, børster av lim, rett opp i ølkassa som står i plastkasse for å samle fukt.

Tømt en kum, 8 nye oppi der, ta de andre 8, fort gjort.

Heldig med flaskene, kunn en jeg.ikke gadd å vaske - ingen snus eller dritt i 47 av 47 :) blanding av alkoholfritt og annet ;)

Dermed etter vask er det en tår vann igjen i alle, klipper opp alu folie, 7,5cm på øyemål, setter alu folie på alle flaskene og stabler de inn i ovnen. 150 grader varmluft i 1 time før de får kjøle seg ned med ovnen :)

Easy peasy.

Beskyttet frem til bruksdag er de og med foliehettene.
 
Tilbake
Topp