Flasker

Kanskje denne burde postes i dumme spørsmål, men... :)

Kan jeg bruke hvilke som helst flasker...? Jeg bestiller Bb30 fra ølbrygging.no, men de har ikke flasker, og tatt i betraktning den avsindige frakten til nordnorge, har jeg ikke lyst til å bestille flasker fra bryggeselv.no. Tenkte å bruke Newcastle-flasker, men det eneste jeg fant om dem er en liten antydning her på forumet om at de kanskje ikke tåler trykket.

Risky or not? :)
 
Du kan kjøpe flasker på butikken, feks rema 1000.
Glassflasker som er grønne eller brune, er best. Du vil helst ikke ha blanke flasker, for man vil unngå mye lys.
 
Ok, jeg skal prøve det. Men det er altså ingen som vet spesifikt om Newcastle? Inskripsjonen på flaskene passer veldig fint til dagens bryggeanledning (bryllup) så jeg tenkte jeg skulle bruke dem om jeg kan (dessuten skal det bli en glede å bidra til tomflaskevolumet ;) ).
 
Har brukt flasker for voss-vann, med skrukork, føler kanskje de er noe utette, men er det noe jeg kan smøre på toppen av flasken så korken tetter bedre, olje, voks uten at det skader ølet?
 
Du kan kjøpe flasker på butikken, feks rema 1000.
Glassflasker som er grønne eller brune, er best. Du vil helst ikke ha blanke flasker, for man vil unngå mye lys.

Grønne er ubrukelige. De slipper gjennom det lyset som skader ølet. Det er en gåte at de brukes:(. Du må ha brune flasker hvis du vil slippe å måtte holde dem skjermet for lys til enhver tid.
 
Hvem oppbevarer øl lyst?

Øl kan lysskades temmelig fort. Så sjøl om jeg ikke oppbevarer ølet mitt sånn at det utsettes for lys, kan det fort komme situasjoner der det er greit at det er beskyttet av fargen på glasset. Og en god del av ølet mitt gir jeg bort - og jeg har ingen kontroll på hvordan de som får det, oppbevarer det.
 
Sist redigert:
Gå på nærmeste dagligvare, og spør om de har glassflaske pant. Du får kjøpe flaskene for 40 kroner (16,- for kassa, 24,- for flaskene). Så drar du på Europris/Biltema, kjøper en svær stamp og litt kaustisk soda, oppvaskhansker, vernebriller. Sytalaust å vaske når du kan senke hele kasser i stamp i slengen, la det stå over natta, skyll av i en utslagsvask og sett til tørk i enten et flasketre eller fastrack. Da er det bare å desinfisere med en starsan blanding og flaskevasker før du tapper på flaska med krane og tappestav. Slik gjør hvertfall vi det, og med litt musikk på øret og en sunnmørsk tankegang om penger spart ift. kjøp av flasker, går det så det suser.
 
Greit nok det, jeg har endel flasker, men det står lager på de, men nå skal jeg ha 2 kjappe til vårslippet, det blir 45 liter, det blir mye flasker, voss-flasker er glass og 0,8 liter, de er blanke , men jeg har mange av de, tror jeg har nok.
Tror jeg prøver å fukte fingeren med litt matolje å gnir forsiktig hver flasketut.
De er veldig greie å holde reina da tuten er bred, og når de er gjennomsiktig har man kontroll på klarningen :)
 
Greit nok det, jeg har endel flasker, men det står lager på de, men nå skal jeg ha 2 kjappe til vårslippet, det blir 45 liter, det blir mye flasker, voss-flasker er glass og 0,8 liter, de er blanke , men jeg har mange av de, tror jeg har nok.
Tror jeg prøver å fukte fingeren med litt matolje å gnir forsiktig hver flasketut.
De er veldig greie å holde reina da tuten er bred, og når de er gjennomsiktig har man kontroll på klarningen :)

Er du sikker på at Voss flaskene er sterke nok for karboneringa. Toler trykket ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor i Nordnorge er det snakk om? Vi har utsalgssteder og underleverandører for BryggSelv spredt utover landsdelen.
 
Er du sikker på at Voss flaskene er sterke nok for karboneringa. Toler trykket ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har testet ja, har hatt noen stående noen mnd, føler det er mindre kullsyre i disse, men det kan være innbildning da det er skrukork, er vel skrukorken som gir etter om det skulle smelle, men jeg vet ikke.
 
Jeg har testet ja, har hatt noen stående noen mnd, føler det er mindre kullsyre i disse, men det kan være innbildning da det er skrukork, er vel skrukorken som gir etter om det skulle smelle, men jeg vet ikke.

Det høres jo ut som om de ikke blir helt tette.

Jeg skjønner du gjerne vil bruke dem - stilige flasker. (Det er vel flaskene vannet selger på :).) Men en veldig enkel løsning er vanlige, solide plastflasker for mineralvann. Jeg kjenner folk som er veldig happy med å bruke bare det. Og du fpr sikkert kjøpt så mye du vil på butikken. Blir ingen stor utgift.
 
Tilbake
Topp