Flasker

Først og fremst hei, jeg er da rykende fersk her.
Har ikke engang satt mitt første brygg, men det kommer snart, og skal bli et hvetebrygg.
Har iallefall hatt stort utbytte av all lesning, og vil si jeg har unngått over 10 feil allerede før jeg har startet.

Når det gjelder flasker;
Ser noen skriver her inne om flasker, og hvordan å få tak i disse.
Mange gode svar, blant annet brouwland, og kjøpe tomflasker fra butikk.

Mitt tips er å alliere seg med en pub/utested.
Man må rikitgnok nedverdige seg og rote i glasscontainer, og være nøye med å rengjøre og desinfisere flaskene.
Men jeg har nå 50 erdingerflasker, og 50 nøgne ø flasker, helt gratis.
Disse flaskene er 0,5 liter, og helt perfekte.

Dette er et godt tips til oss nye.
Har selv vært i kontakt med Olympen som er Oslos beste ølsted, og de har gitt meg tillatelse til å hente flasker hos dem.

Så ta kontakt med ditt nærmeste øltempel, man vet aldri hva man kan ha i vente!

Etikettene på flasker fra Nøgne Ø, Haandbryggeriet og en del andre mikrobryggerier kan være vanskelig å løsne, fordi de i motsetning til de store bryggeriene bruker lim som ikke er vannløselig. Det mest effektive er å fylle flaskene med kokende vann, noe som får limet til å bli mer flytende. Det er en fordel å holde selve etikettene tørre, så bruk trakt eller hell forsiktig.

Bruk varme! Skibrenner eller noe med åpen flamme tar limet som bare f.... Bare å tørke av etterpå med en klut. Pass på flasken blir også varm, ganske banalt - men det er utrolig hva man glemmer :)

Skyll flaskene og sett de i varmeovn på ca. 100 grader noen minutter. Da løsner etikettene lett. Tørk av limer med f.eks. White Sprit. At flaskene må skylles først er for å hindre at smuss etc. inne i flaskene skal brenne seg fast.

Jeg fyller bare litt glohett vann i badekaret, så kaster jeg NØ-flaskene oppi og gir dem en time der. Etter det så er det bare å reive av etikettene. Og med sitrus tynner er det bare å spraye på å tørke av limet i en fei. Supereffektivt :)

Et minutt på full guffe i mikrobølgeovn er også probat. Jeg bruker også (Swix) sitrusløsning for å få bort det gjenstridige limet. Skal visst kunne utløse allergier etter hudkontakt, så kanskje en bør bruke oppvask-/gummihansker eller liknende. Det har ikke jeg gjort helt konsekvent, men har ikke merket noe til slike følger ennå  ::)

Da jeg prøvde mikro'en ble det rene nyttårsaften med spraking og med stjerneskudd i alle retninger. Metallfolien i etikettene ga en fin effekt, men jeg tror ikke ovnen har så godt av det.

Helge

Metalletiketter løsner ganske lett i varmt vann :) Det er spesielt Nøgne og Haandbryggeriet etiketter som løsner med varme :)

For å være helt ærlig skjønner jeg ikke dem som gidder å bruke flasker fra Nøgne Ø, Haandbryggeriet og lignende. Det er vanskelig å fjerne etikettene, det er pes å få tak i nok flasker, man får mange forskjellige typer flasker og ikke minst: Det finnes ikke kasser lett tilgjengelig. Selv sverger jeg til vanlige, brune 0,33 flasker som jeg kjøper for en krone i en hvilken som helst butikk, og som ikke har noen av de ovenfor nevnte problemene. :)

Tilbake
Topp