Korking gikk til H..

Hei.
Brygget mitt første brygg for 11 dager siden. En IPA, det ble ca 19 Liter.
Har brukt de siste kveldene på å rengjøre og desinfisere flasker.
I kveld tappet jeg på flasker og korket. Det gikk greit på det store flaskene, men på samtlige 0.33 flasker (også de med lang hals) ville ikke korkene sitte. Holdt sikkert på i over 1 time å prøvde forskjellige teknikker. Tror jeg fikk flasket 5 liter av brygget før jeg ga opp. Da var både benk og gulv full av øl og glassbiter.
Skal ut å reise i morgen, så må bruke resten av kvelden på rydde og pakke. Hadde prøvd å fått tak i en annen korker vist ikke.
Og jeg hadde allerede blandet ut sukkerlake, ellers hadde jeg latt karet stå til jeg kom tilbake.

Bra første brygg! Lærte i det minste mye av hele opplegget. Også har jeg 2 kasser med rene flasker stående (la aluminium over toppene).

Jeg brukte denne typen korker, bare fra Europris:
https://www.bryggselv.no/flasking/korkmaskiner/Kronekapsel/Håndkorker-Emily-400191-p0000000506

Skjønner ikke hvorfor det gikk fint på de 7 - 8 første flaskene. Kanskje jeg skadet korkeren på en eller annen måte.
Den ville ikke korke, den dro seg skeiv når jeg prøvde å trykke på korkene. Prøvde alle mulige teknikker. Tror jeg måtte hive 20 - 30 korker. Knuste 3 flasker.

Er det bordmodell jeg burde kjøpe?
 
Du burde kjøpt den til 419kr (den har jeg selv og funker helt ok) og korker fra en bryggesjappe og ikke dem fra europris.
 
Hei.
Brygget mitt første brygg for 11 dager siden. En IPA, det ble ca 19 Liter.
Har brukt de siste kveldene på å rengjøre og desinfisere flasker.
I kveld tappet jeg på flasker og korket. Det gikk greit på det store flaskene, men på samtlige 0.33 flasker (også de med lang hals) ville ikke korkene sitte. Holdt sikkert på i over 1 time å prøvde forskjellige teknikker. Tror jeg fikk flasket 5 liter av brygget før jeg ga opp. Da var både benk og gulv full av øl og glassbiter.
Skal ut å reise i morgen, så må bruke resten av kvelden på rydde og pakke. Hadde prøvd å fått tak i en annen korker vist ikke.
Og jeg hadde allerede blandet ut sukkerlake, ellers hadde jeg latt karet stå til jeg kom tilbake.

Bra første brygg! Lærte i det minste mye av hele opplegget. Også har jeg 2 kasser med rene flasker stående (la aluminium over toppene).

Jeg brukte denne typen korker, bare fra Europris:
https://www.bryggselv.no/flasking/korkmaskiner/Kronekapsel/Håndkorker-Emily-400191-p0000000506

Skjønner ikke hvorfor det gikk fint på de 7 - 8 første flaskene. Kanskje jeg skadet korkeren på en eller annen måte.
Den ville ikke korke, den dro seg skeiv når jeg prøvde å trykke på korkene. Prøvde alle mulige teknikker. Tror jeg måtte hive 20 - 30 korker. Knuste 3 flasker.

Er det bordmodell jeg burde kjøpe?
Europris modellen virker ikke så bra på bjørnunger pga. at de har så kort "krage". Jeg måtte gi opp og kjøpe en bordmodel til kr. 399,00
 
Må bare slutte meg til resten her; en skikkelig bordmodell er veien å gå med det samme.
Man får som regel det man betaler for, og det finnes ikke noe mer frustrerende enn billigverktøy som ikke klarer jobben de skal være designet for. :)
 
Spare seg til fant.. Spare seg til pant i dette tilfellet. Skal kjøpe inn mer utstyr først neste batch. Lærte mye av dette. Små ting som en skikkelig hevert og fyller hadde spart meg for utrolig mye frustrasjon også.
Men planen fungerte forsåvidt, kjøpe det mest nødvendige for å se om det er gøy. Hekta, til tross for kveldens bom.

Takker for svar. Skal få kjøpt meg en skikkelig bordmodell!
 
Håndkorkeren er dårlig uansett hvor du kjøper den fra. Jeg tapper 90% på fat, men kjøpte i sin tid en billig bordkorker som fremdeles fungerer. Tror det er variabel kvalitet på de billige, og jevnere på de dyrere. Hadde jeg kun flasket, hadde jeg lagt litt penger i den, så slipper du forhåpentligvis å ødelegge brygge-gleden i fremtiden.
 
Kjøpte 2 håndkorkara. Ein frå Ølbrygging.no og ein frå Europris. Ingen klarte å korka bjørnunga men den frå Ølbrygging.no blei kasta på flasking av andre batch på 25l medan Europris sin går endå på brygg nr 12 der dei 2 siste har vore 60l.
 
Og hold deg unna europris korker, den enepakka jeg har prøvd manglet en plastleppe i korken, og flere flasker lakk CO2, har aldri hatt dette problemet med kork fra bryggselv


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du vil også være mer fornøyd med bordkorkeren til 999. Den til 399 henger flaskene igjen i korkeren, så du må dra ut flaskene for å få de løst. Da kan du risikere at det ikke blir tett mellom flaska og korken.
Selv har jeg den til 399, og er fornøyd :)
 
Det er en bra ting at flaska henger igjen i bordkorkeren, det er en fin indikasjon på at det faktisk blir tett ;) Jeg har ikke hatt noen tilfeller hvor jeg har løsnet korken i forsøk på å få ut flaska etterpå. Holder nedest på flaska og dytter sidelengs, mot meg eller ifra meg og flaska løsner lett som bare det. :)
 
Veldig bastante meninger her. Antar alle snakker ut fra erfaring, og ikke henger seg opp i "Europris".

Bruker selv den korkeren helt uten problemer. Har aldri flasket bjørnunger, men hørt det blitt nevnt før at den ikke funker til det. Selv flasker jeg for tiden kun på NØ eller Lervig, og det har aldri vært noe problem i det hele tatt. Tror jeg har to korker som har blitt kastet som følge av at de ikke festet seg skikkelig, og mener begge er min feil, da jeg ofte glemmer meg ut, og legger korken på topp av flasken i steden for på magneten til korkeren. Men til og med det funker normalt fint.

Det MÅ ikke være dårlig fordi om det er rimelig og /eller selges av andre enn dedikerte bryggesjapper.

Det kan også tenkes at det er feil med enkelte produkter - det skjer jo fra tid til annet. Andre feilkilder er jo flaskene- og brukeren :).

EDIT: Og nesten alle korkene er kjøpt på Rema (som dessverre ikke selger lengre) og er av samme type- Fungerer like fint som de som kostet det dobbelte på Brygg Selv (men kjekkere farger på de fra BS).
 
Har europris korker. Den passer til flasker som har riktig høyde fra kragen og opp til toppen. Har ikke flaskene dette er den ubrukelig. Den er jo konstruert for å bevege seg noen mm, og da må avstanden være riktig. Jeg tar stort sett vare på alle flasker jeg får tak i, og da er bordkorker nødvendig. Mye rart av "standard" ølflasker.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har brukt håndkorker hele veien, og synes det er helt ok. Vel å merke så lenge jeg ikke bruker bjørnunger. Jeg er ikke så gira på bordkorker, siden jeg liker at korkeren kan komme til flaskene i stedet for at flaskene må komme til korkeren.
 
Billig bordkorker funker, dyr bordkorker er mye behageligere å bruke. Jeg flasket over 1000 liter øl i fjor, og synes den dyre var en god investering:). Men altså ikke nødvendig.
 
Gikk på samme smellen som deg første gang jeg flasket!
Måtte skru ut den metall greia inni å bruke en hammer å slå korkene på! For et baluba:confused:
 
Må ha forskjellige erfaringer. Jeg kjøpte min første korker hos Europris våren 2013, og foretrekker den samme korkeren den dag i dag. De gangene jeg korker bjørnunger eller andre vanskeligere flasker, samt 0.75 flasker tar jeg frem bordkorkeren min. Har brukt håndkorkeren fra Europris så mye at det for meg er utrolig mye kjappere å bruke den.
 
Ka e det som e galt med Bjørnungene, Europris korkeren min (Rød med gummibånd) funker helt perfekt på BUene?? Det går så det griner på alt untatt noen engelske flasker (fullers) som har veldig kort krage....
 
Ka e det som e galt med Bjørnungene, Europris korkeren min (Rød med gummibånd) funker helt perfekt på BUene?? Det går så det griner på alt untatt noen engelske flasker (fullers) som har veldig kort krage....

Sikker på at di blir helt tette? Når jeg brukte den korkeren satt korkene liksom fast men jeg kunne ta di av med håndmakt!
 
Tilbake
Topp