Flaskevasker med børste

Heisann
botb-p.jpg
Jeg vasker veldig mange flasker. Og lurte litt på en flaskevasker med børste.
Noen som kan si om dette er bra greier eller bare tull?
Vasker den hele flasken innvendig? Fra tut til bunn?
Fjerner den gamle gjerrester? lett? vanskelig?
Enkel å bruke? Rask?
Yuoutube videoer?
Bilder/bruk?
Kvalitet?
Effektiv?
 
Sist redigert:
Kjør en vanlig flaskevaskebørste hos din lokale leverandør. På min gamle va det en løkka i enden av håndtaket. Klipp av denne. Monster så børste i en drill.

Flaskevask burde da gå som fot i ose.
 
Alltid hyggelig å få svar men det var strengt tatt ikke dette jeg spurte om!

Jeg lurte på om denne flaskevaskeren er noe tess? og om noen har erfaringer med å bruke den!
Del gjerne, men "stay on topic, please"
 
Kjør en vanlig flaskevaskebørste hos din lokale leverandør. På min gamle va det en løkka i enden av håndtaket. Klipp av denne. Monster så børste i en drill.

Flaskevask burde da gå som fot i ose.
Gjorde det, men når man skal vaske mange hundre flasker så tar det tid å presse børsten inn i flasken, ganger en den tiden med 100++ blir det fort timer av å bare presse børsten inn i flasketuten, med denne så det enklere ut. og børstene slites veldig fort ut med en drill
 
Husk at det du skal fylle på flaska er et desinfeksjonsmiddel, nemlig væske (øl) med alkoholstyrke. I gamle dager så drakk man uttynnet øl i byene fordi vannkvalieten var så dårlig, og ølet drepte bakteriene. Så på meg virker den greia der like nyttig som doble fustasjeopphengsforkoplinger.
Dessuten for at det skal være igjen rester av noe i flaska må ølet som har vært der ha fordampa og lagt igjen et belegg, omtrent som en kaffekopp som har stått noen dager. Det skjer bare ikke i ei flaske. For å teste dette satte jeg ei flaske med ca 1 cm bunnfall på gulvet på "kontoret" i februar. Det er fortsatt ca 1 cm bunnfall i flaska, og rommet har gulvvarme.
Så for meg virker det som om altfor mange sjølbryggere er altfor anale når det gjelder vasking av flasker.
Så her er min metode.
Når flaska er tom så tømmer jeg godt ut siste ølrest.
Så fyller jeg ca 1 dl. med vann og rister godt. Gjentas 3-4 ganger.
Når jeg har nok flasker tar jeg de ned i kjelleren (bor i gammelt hus og har vaskekjeller) hvor jeg konstant har en flaskeskyller (ei sånn greie hvor man dytter flaska nedpå ei stang og det spruter opp i flaska) som er fylt med Sterkrens (ofte kalt Starsan)
Så blir flaskene lagret opp ned til neste bruk.
Jeg har laget ca 20 batcher med 40 flasker og har hatt ei dårlig flaske, men der var det noe rart med korka.
 
Husk at det du skal fylle på flaska er et desinfeksjonsmiddel, nemlig væske (øl) med alkoholstyrke. I gamle dager så drakk man uttynnet øl i byene fordi vannkvalieten var så dårlig, og ølet drepte bakteriene. Så på meg virker den greia der like nyttig som doble fustasjeopphengsforkoplinger.
Dessuten for at det skal være igjen rester av noe i flaska må ølet som har vært der ha fordampa og lagt igjen et belegg, omtrent som en kaffekopp som har stått noen dager. Det skjer bare ikke i ei flaske. For å teste dette satte jeg ei flaske med ca 1 cm bunnfall på gulvet på "kontoret" i februar. Det er fortsatt ca 1 cm bunnfall i flaska, og rommet har gulvvarme.
Så for meg virker det som om altfor mange sjølbryggere er altfor anale når det gjelder vasking av flasker.
Så her er min metode.
Når flaska er tom så tømmer jeg godt ut siste ølrest.
Så fyller jeg ca 1 dl. med vann og rister godt. Gjentas 3-4 ganger.
Når jeg har nok flasker tar jeg de ned i kjelleren (bor i gammelt hus og har vaskekjeller) hvor jeg konstant har en flaskeskyller (ei sånn greie hvor man dytter flaska nedpå ei stang og det spruter opp i flaska) som er fylt med Sterkrens (ofte kalt Starsan)
Så blir flaskene lagret opp ned til neste bruk.
Jeg har laget ca 20 batcher med 40 flasker og har hatt ei dårlig flaske, men der var det noe rart med korka.


akkurat denne infoen jeg var ute etter å høre. :) flott!
Men har jo desverre en del flasker med bunnfall som er tørket ut, der noen rester er blitt en muggflekk i bunn.. :/

Men merket meg det samme, fikk med meg ett knippe Nøgne-Ø flasker fra julebord der alle hadde det vanlige
bunnfallet i seg, disse sto seg i to uker helt fint nede i kjelleren, enklere rengjøring enn dette går vel ikke an å få, tømme ut,
sterkrense og bruke. :rolleyes:
 
Når jeg har nok flasker tar jeg de ned i kjelleren (bor i gammelt hus og har vaskekjeller) hvor jeg konstant har en flaskeskyller (ei sånn greie hvor man dytter flaska nedpå ei stang og det spruter opp i flaska) som er fylt med Sterkrens (ofte kalt Starsan)
Så blir flaskene lagret opp ned til neste bruk.

Bare for sikkerhets skyld: Starsan er ikke et vaskemiddel/rensemiddel, men et desinfiserende stoff (fosforsyre?) som vi bruker på allerede rengjorte flasker, gjæringsbøtter, etc.
 
Flash-o-matic metoden må jo være den raskeste og enkleste metoden som finnes for oss hjemmebryggere,med denne metode vasker,renser og desinfisere jeg 20-25 kasser på 2 timer.
 
Tilbake
Topp