Flasking av øl som har stoppet å gjære med litt høy FG.

geir_va

Norbrygg-medlem
Hei,

Håper det noen som kan svare på følgende: Dersom et øl slutter å gjære med en litt høy FG pga. det ikke er mer gjærbart sukker igjen, og en da tilsetter primingsukker og flasker dette ølet, vil det da begynne å gjære igjen på primingsukkeret etter flasking, slik at det bygger seg opp CO2 ?

F.eks hvis forventet FG er 10° og ølet stopper på 15-16°, og en så tilsetter 6gram sukker per liter ved flasking, vil dette ølet da gå ned igjen til de 15-16° det hadde før priming sukkeret ble tilsatt?

Med hilsen
Geir Valsvik

Hei Andy,

Dunken står nå i 22°C, så det bør være nok. God ide med å rugge på dunken, det skal jeg prøve :)

Mvh,
Geir.

Har du mesket ved mye høyere temperatur enn oppskriften? Det kan også forklare høy FG, og er i så fall mer ok (bortsett fra mye restsødme)

A

FGer man får fra andre oppskrifter er egentlig bare et tall på hva som ble oppnådd i den oppskriften. Det står sjeldent noe om oksygen etc.

Men hvis det er en øl man har brygget gjentatte ganger selv med den FGen og plutselig får et helt annet resultat er det grunn til å se på hva som ble gjort annerledes eller på gjæren.

Etter at du har ferdigkarbonert på flaske så vill du faktisk få en irrelevant lavere FG enn da du flasket det, da du lager mer alkohol og alkohol trekker FG ned siden det har mindre tetthet enn vann. Men hvis man ser bort ifra den lille teoretiske forskjellen så er svaret ja når du spør om du ender opp på samme FG etter at karboneringssukkeret er spist opp.

Hvis jeg tar feil så rop ut.

Takk for alle svar.

Spørsmålet er kanskje litt utydelig stillt, men det jeg egentlig mente å få bekreftet er at gjæringen vil ta seg opp igjen når en tilsetter sukker ved flasking selv om FG er litt høyere enn forventet. (for å få kullsyre i ølet)

Ser ut til at svaret er at gjæringen vil ta seg opp igjen når sukker blir tilsatt ved flasking...

Mvh,
Geir.

Tilbake
Topp