Flasking av øl

Jeg satte et meksikansk øl for ca 10 dager siden. Sjekket ølet med hydrometeret i går. Da leste jeg av 1000. Kanskje 1001... Tenkte da jeg skulle sette i gang med flasking, men jeg hadde ikke riktig adapter til kapselpåsetteren, så jeg kunne ikke starte med flaskingen i går. Må vente til adapteren er på plass. Det er vel ingen problem å vente noen ekstra dager før jeg setter i gang med flaskingen?

Var ikke klar over at det var mulig å bruke et klaringsmiddel for å klarne ølet, så det har jeg ikke. Men er det å få tak i på Europris? Er det forskjell på klaring for vin og øl? Eller kan samme produkt brukes for begge deler? Og hvor lenge må det virke før jeg flasking?
 
egbr skrev:
Jeg satte et meksikansk øl for ca 10 dager siden. Sjekket ølet med hydrometeret i går. Da leste jeg av 1000. Kanskje 1001... Tenkte da jeg skulle sette i gang med flasking, men jeg hadde ikke riktig adapter til kapselpåsetteren, så jeg kunne ikke starte med flaskingen i går. Må vente til adapteren er på plass. Det er vel ingen problem å vente noen ekstra dager før jeg setter i gang med flaskingen?

ikke noe problem å vente.
 
Det er ikke noe problem med å vente et par dager med flaskingen, men en FG på 1000 eller 1001 tyder på at det er noe galt, enten med hydrometeret eller med ølet.

Det brukes stort sett forskjellige klarningsmidler for vin og øl. Det vanligste i øl er karragen fra Irish moss, som tilsettes mot slutten av koketiden. Etter gjæring kan du bruke gelatin eller lignende, men få bruker dette, og du skal kunne brygge klart øl helt uten.
 
Fryktet at det skulle komme en kommentar på at ølet var ødelagt ved for lav FG... :( Skjønner ikke helt hva som kan ha ødelagt det(om det er ødelagt)... Hydrometeret er helt nytt og kjøpt på Europris. Burde vel være ok da?

Var første gang jeg åpna gjæringskaret i går. Ellers har det stått urørt og mørkt. Ca 18 grader i rommet. Og jeg har vært svært nøye med rengjøring/desinfisering. Om det er ølet som er ødelagt, hvilke konsekvenser har dette? Er det smaken som blir dårlig? Det er ikke noen fare å drikke det vel? Ender vel ikke opp med en uke på dass  ;) Sjekka ølet før jeg tilsatte gjæren, da lå OG på 1040.

Skal ta en ny prøve av ølet og sjekke hva det virkelig ligger på. Jeg tok prøven fra helt i toppen av ølet, skal vel være det samme nivået i hele karet?

Men er det sånn at en FG på 1002 er ok, men 1001 ikke ok?
 
Det er ikke noe galt med ølet. Du har laget et lyst øl som ikke inneholder mye uforgjærbart sukker, dermed vil det ikke være noe sukker igjen som øker tettheten i væsken. Jeg har også laget øl (100% tørr lys maltekstrakt) som endte opp på 0.999 uten at det var noe galt med den, den var bare veldig tørr.
 
At hydrometeret er nytt fra Europris sier ikke noe om det er riktig eller ikke. Du burde teste det i rent vann som holder 20 grader for å finne ut om det er nøyaktig.
 
Jeg har kalibrert mitt eget hydrometer på egen temperatur. Prøv på forskjellige tmperaturer til hydrometeret viste 1000 blank, og så foretar jeg SGmålinger på samme temperatur, japaneasy og konstant.
 
Mitt hydrometer fra europris viser 6 grader mindre en den virkelige SG. fryktelig kjedelig.  så min nylig bryggede porter viste en FG på 1.006 men er heldig vis egentli på 1.012 (selv om jeg hadde planlagt å havne på ca 1.016)

Jeg skal ønske meg bedre hydrometer eller no til jul ;)
 
En annen ting er også å ta hensyn til væskens overflatespenning når man leser av.
readingVol.jpg
 
Denne avlesningen gjelder for målesylindre o.l. Det står spesifisert på bruksanvisningen til oechselometeret at man skal lese av øverst, altså "too high". Eller husker jeg feil? Uansett hvordan man leser av så er det viktigste at man gjør det samme fra gang til gang.
 
Her er instruksjonene som fulgte med hydrometerer fra Bryggselv.

Edit:
Det som er viktig er tegningen med øyet som indikerer hvor man skal lese av.
Resten av instruksjonen er heller snodig.
 

Vedlegg

  • HydrometerBryggselv.jpg
    HydrometerBryggselv.jpg
    1,1 MB · Sett: 701
RasmusTK skrev:
Denne avlesningen gjelder for målesylindre o.l. Det står spesifisert på bruksanvisningen til oechselometeret at man skal lese av øverst, altså "too high". Eller husker jeg feil? Uansett hvordan man leser av så er det viktigste at man gjør det samme fra gang til gang.

Selv om tegningen viser for målesylindere så er prinsippet om overflatespenning den samme, noe som bruksanvisningen på hydrometeret her viser.
 
Prinsippet om overflatespenning er samme ja, men som du ser av tegningen på bruksanvisningen så leser en av på toppen av menisken på hydrometeret, i motsetning til i målesylinder. Måleutstyr brukt på lab er kalibrert med tanke på avlesning i bunn av menisken, dette fordi de ulike væskene man bruker har ulike egenskaper og overflatespenninger og om væsken dras opp eller trekkes ned langs veggen skal det likevel kunne leses av riktig volum (med en oppgitt usikkerhet selvsagt).

For bruk av hydrometer er det kun vandige løsninger man leser av. Disse oppfører seg likt med hensyn til overflatespenning, og derfor kan man lese av øverst på menisken. Men uansett hva du gjør, som sagt tidligere, så er det viktigste at du leser av likt hver gang. Og har du i tillegg korrigert for avlesning av vann ved 20grader, så skal det stemme uansett hvordan man leser av.

Når det gjelder instruksjonen til hydrometeret så er det bare å kaste. Det du trenger å vite er SG før og etter gjæring, (OG-FG)x1000/7,6 = ABV

Noen bruker 7,5 osv. Den diskusjonen finner du andre steder.
 
RasmusTK skrev:
Prinsippet om overflatespenning er samme ja, men som du ser av tegningen på bruksanvisningen så leser en av på toppen av menisken på hydrometeret, i motsetning til i målesylinder. Måleutstyr brukt på lab er kalibrert med tanke på avlesning i bunn av menisken, dette fordi de ulike væskene man bruker har ulike egenskaper og overflatespenninger og om væsken dras opp eller trekkes ned langs veggen skal det likevel kunne leses av riktig volum (med en oppgitt usikkerhet selvsagt).

For bruk av hydrometer er det kun vandige løsninger man leser av. Disse oppfører seg likt med hensyn til overflatespenning, og derfor kan man lese av øverst på menisken. Men uansett hva du gjør, som sagt tidligere, så er det viktigste at du leser av likt hver gang. Og har du i tillegg korrigert for avlesning av vann ved 20grader, så skal det stemme uansett hvordan man leser av.

Når det gjelder instruksjonen til hydrometeret så er det bare å kaste. Det du trenger å vite er SG før og etter gjæring, (OG-FG)x1000/7,6 = ABV

Noen bruker 7,5 osv. Den diskusjonen finner du andre steder.

Du har helt rett. Så den bitte lille pilen på tegningen til hydrometeret nå :)
 
Tilbake
Topp