Flasking av øl

Jeg skal snart flaske et brygg jeg har hatt stående til gjæring i 3 uker. Grunn til at det har stått så lenge er fordi jeg ikke har hatt flasker nok før nå. Jeg skal først ha brygget over i en ny dunk som jeg skal bruke for å tilsette sukkerlake osv, og så få det over på flasker.

Hvordan vet jeg hvor mye sukker jeg skal ha i? Er det noen formel man kan bruke? Brygget hadde en OG på 1046 når jeg satt det til gjæring.

Det som er en god regel er å la det stå ca 14 dager på primærgjæringskar (dvs gjærkaka). For deretter å flaske eller stikke om til sekundærgjæringskar. Stikker du om til sekundær er det ikke noe problem at det står en stund før du flasker. så du kan sanke flasker i ro og mak  :)

@Gahr: Leste gjennom artikkelen nå og har blitt endel klokere. Takk for en glimrende innføring. :) En ting jeg lurer på er kapittelet "Et lite PS angående OG og priming" ... Jeg har forstått det sånn at OG måles før man har i gjæret. Jeg gjorde i alle fall det, og brygget hadde en OG på 1046. Mulig jeg ikke helt skjønner hva SG er for noe bare. Nå som jeg skal til å lage priming og så stikke ølet i denne tenkte jeg først å måle ølet for så å få FG. Er det ikke sånn at OG står for Original Gravity, og FG betyr Final Gravity? Er det meningen at jeg skal måle brygget både før og etter det har blitt blandet med sukkerlaken?

@Kyrre: Godt tips. :) Jeg har nå en drøss med flasker her, så har nok til flasking av det jeg skal sette i morra.

Flott  :)
OG måler du før gjær. Dvs etter kok, og du har kjølt ned vørter til ca 20 grader. De fleste alkomålere er kalibrert til å brukes på 20 grader.
FG er da final gravity, dvs når det er ferdig gjæret..
SG har jeg ikke noe klart bilde av selv, men er vel de målingene du tar underveis.. ?
Her kan nok andre komme med lange forklarene avhandlinger  :)

Det er litt sånn jeg har forstått SG også, men nå har jeg ikke tatt noen målinger underveis, så da har jeg strengt tatt ingen SG. Jeg tenkte å måle nå før jeg stikker brygget i sukkerlaken, så da får jeg vel FG om jeg har forstått rett.

Det stemmer! bare pass på at det er gjæret ferdig  ;)
En annen god regel er å ta en måling(SG/FG), så tar du en ny måling 2 dager senere. Er FG den samme på begge målingene er det gjæret ferdig og du kan flaske..  :skitbra:
Men når det er gjret i 3 uker bør det ikke være noe problem. Hvilken gjær har du brukt?

Jeg har brukt 3068 Weihenstephan Weizen Yeast (http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_263_264&products_id=1445)

SG = specific gravity, en samlebetegnelse som omfatter alle målinger (OG, FG og underveismålinger) av tettheten i vørteren, typisk brukt underveis i gjæringen (man kan sammenlikne det med bruken av ordene "ale" og "lager", som er helt spesifikke betegnelser men som begge omfattes av samlebtegnelsen "øl"). Poenget med å legge til primingsukkeret i OG-målingen er at dette sukkeret gir økt ekstraktinnhold i ølet, og følgelig litt høyere alkoholprosent. SG i ølet øker med ca. 1002 i det du tilsetter sukker i størrelsesorden 6 g/l. Dette vil si at OG teknisk sett øker med samme verdi, siden det egentlig - med tanke på ekstraktinnhold -  er vilkårlig når i bryggeprosessen man tilsetter sukkeret. Du trenger ikke gjøre målinger etter du har tilsatt sukkerlaken. FG vil bli så godt som nøyaktig den samme som den du målte før tilsettingen, ettersom alt sukkeret gjærer ut. Men det er vanlig å beregne hvor mye primingen vil tilføre av ekstrakt til ølet.

Og, ja, OG betyr "original gravity" og FG betyr "final gravity".

Tilbake
Topp