Flasking

Hei. Tok saison min på flasker for 2 dager siden. Har stått på ca 20 grader. Hvor lang tid tar det ca før det blir kullsyre og jeg kan drikke?

Tja, hvor tålmodig er du? Sikkert ikke spesielt..... ;D
Det er ikke jeg heller. Sjekker etter en uke, da er det som regel karbonering på gang men ikke ferdig. Sjekker jevnlig en gang i uka etter det. Jeg har drukket MYE halvkarbonert øl....

De med litt is i magen venter 2 uker, dersom det ikke er tilstrekkelig så vender de litt på flaskene og setter de litt varmere i 2 uker (25-28grader). De får mye mer karbonert øl å drikke.....
Jeg gjør som Jamil.... smaker over alt i prosessen.... for videnskapen må skjønne....

Det ligger forøvrig tusen og fire tråder om karbonering på forumet. Det er sjanser for at noen av dem omhandler din gjær, det har noe å si for hvor fort det går. Søk dem opp å se om du finner noe.

Okei. Jeg prøvesmaka i går kveld etter 2 dager. Var ikke mye kullsyre. Begynte å lure om ølet var ødelagt

Bruker sukkerlake med 6 gr sukker pr liter øl. (Lest meg til her inne :skitbra:)
Jeg har kun to brygg som erfaringsgrunnlag, men ved begge anledninger måtte jeg teste etter fire dager. En Kölsch og en Blonde. Da var det allerede litt futt å spore, dog noe umodent og med en viss gjæraroma.
Etter en uke var det ved begge bryggene skjedd en betydelig, positiv utvikling.
Nå har det gått hhv tre og to uker siden flasking og jeg vil si at det nå er ØL på mine flasker. Ganske rent og pent, ingen gjæraroma, finfin kullsyre og bra skum. OG ikke minst en smak som jeg kan stå for når kresne og kritiske kamerater skal smake.  :biersmile:

Tilbake
Topp