Årsaken til at jeg valgte å eksperimentere litt med dette er at jeg har lest meg opp på løsligheten av forskjellige gasser i vann i forbindelse med flere aspekter av brygging: karbonering, oksidasjon, og bruk av "beer gas", altså en blanding av karbondioksid og nitrogen. Dette vekket en tanke i meg:
Kan jeg unngå oksygen i ølet mitt ved å øke temperaturen igjen etter lagering/cold crash?
Det vil være to effekter som spiller inn her. Løselighet av forskjellige gasser, samt termisk ekspansjon av vannet i ølet.
Jeg har funnet tabeller på den store verdensveven som oppgir at løsligheten av oksygen i vann er 2-3 ganger høyere ved 4 celcius enn ved 24 celcius. Mitt eksperiment (ytterst lite vitenskapelig, og kun vurdert av meg med min kone som administrerer blindtester) viser at oksidasjon har skjedd mye fortere i øl flasket kaldt enn varmt.
Den eneste måten jeg har bedømmet dette på er farge i ølet samt smaksprøver. Jeg har en batch ESB som er fylt på flaske via Beergun hvor jeg har tappet på 4, 8, 12, 16, 20 og 24 celcius fra en Fermentasaurus (helt lufttett, men ukarbonert øl). Hver flaske hadde 2 stk Muntons karboneringsdrops i seg.
Det er relativt vanskelig å se forskjellen på f.eks. 12 og 16 C, men om man setter 4 og 24 side om side er fargeforskjellen veldig tydelig. Merk; Jeg "purget" ikke flasken med CO2 når jeg flasket disse, rett og slett for å eliminere det som en feilkilde.
Jeg må innrømme at jeg finner resultatet veldig irriterende. Jeg cold crasher alltid ølet mitt, uansett type, og dette betyr at jeg må gi ølet mer tid til å varme seg opp igjen før jeg flasker i fremtiden, gitt at resultatene mine stemmer.