Flere som har "trøbbel" med fluer disse sommermånedene?

Miguel

Norbrygg-medlem
Da jeg gjerne har døra til bryggeriet åpen og leker litt i hagen mens jeg brygger så er det rene fluebonanzaen inne på bryggeriet. Ikke nok med at de er der, de har også samleie rett foran meg, for å gni det litt inn..

Jeg aner ikke hva slike flue-remedier heter. Ser for meg en lampe som griller de når nysgjerrigheten deres blir for stor. Er det noen som har noen tips? Det jeg finner er fluesmekker og andre ting som krever manuelt arbeid. Jeg ser etter en passiv innretning som fikser biffen. Pris er selvsagt en issue.

Prøv sånne gode gamle klissete papirremser, heter fluefanger eller fluepapir, ble ihvertfall solgt på jernia før

En annen variant som er gull mot småfluer/ølfluer/bananfluer, er et glass vann med litt eddik og noen dråper zalo, funker helt sikkert også med litt uttynna vørter med litt zalo. Da lokkes de nedi der, men så har zaloen senka overflatespenningen på vannet så de ikke kan gå på det lenger, og blunb blubb blubb blubb... Så ligger det en samling småfluer på bunnen....

Sist redigert:
Er fluepapir noe som tiltrekker seg fluer? Tenkte på detog men har alltid sett for meg at det bare er en stripe med lim, som fluen av av eller annen bisarr grunn må finne interessantfør den funker.

Det bananfluetrikset med eddik og zalo kjenner jeg til. Aldri prøvd på vanlige fluer. Kanskje jeg skal lage en slik felle ved døra og se hvis det hjelper.

Bor på landet selv så det kan bli litt fluer tidvis, spesielt om nabone har spredd møkk og jeg vil lufte ;) Fluepapiret trekker til seg noen titalls fluer, men jeg synes det er mer effektivt å gå rundt med støvsugeren og ta de med den. Noe må man ofre for å bo stille og rolig, fluer kan være en av de. Her er det noen år vi nesten ikke har fluer, mens andre år kryr det av de. Nå i ferien tenkte jeg å få byttet noe kledning og få montert varmepumpe slik at jeg kan få det fint og kjølig inne uten å måtte trenge å lufte :)

Selv har jeg ikke bryggerom, de vil si at kjøkkenet er mitt når det er brygging på gang.

Er fluepapir noe som tiltrekker seg fluer? Tenkte på detog men har alltid sett for meg at det bare er en stripe med lim, som fluen av av eller annen bisarr grunn må finne interessantfør den funker.

Det bananfluetrikset med eddik og zalo kjenner jeg til. Aldri prøvd på vanlige fluer. Kanskje jeg skal lage en slik felle ved døra og se hvis det hjelper.

Tror det er noe luktstoff også i de papirstripene, mener å huske at de lukter litt søtt.

Usikker på om bananfluetrikset funker med vanlige fluer også, men mener å huske at det har endt opp en og annen større flue der også. Er vel verdt et forsøk, det er jo veldig enkelt :)

Tilbake
Topp