Floor-malted bohemian pilsner malt til weizbier?

Tenkte jeg skulle lage en Bayersk hveteøl og snublet over maltet nevt i overskrift. Er det noen som har prøvd dette? Blir beskrevet som mer maltrikt og mindre søtt enn vanlig pilsnermalt, så jeg er usikker på om den vil funke i en weizen. Men på den annen side, produksjonsnavnet tilsier jo at denne må testes ut snarest.  :yes:

Jeg brygget en "Pre-prohibition Lager" med floor-malted bohemian pilsner malt i fjor som jeg mesket med "Hochkurz Double Decoction" metoden (se: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Decoction_Mashing ) og humlet med Cluster og Saaz. Brukte også flaket mais og flaket ris i oppskriften.

Ble ganske fornøyd med resultatet til tross for at de ikke hadde gjæret jeg opprinnelig skulle bruke og måtte gå for en reserveløsning.

Jeg leste et sted at man ikke nødvendigvis må bruke triple-decoction mesking eller hochkurz double decoction mesking med dette maltet da det ikke er så "undermodified" som floor-malted malt var før i tiden... Men jeg ville prøve å brygge pilsneren så autentisk som mulig så jeg ga det et forsøk  :brygging:

Det var mye jobb, men jeg er stor fan av å prøve historiske oppskrifter, så det var verdt det!

Tilbake
Topp