Flushing av fat

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Jeg har såvidt begynt med fat og skjønner at man må/bør flushe fatene med co2 for å unngå oksidering.
Det jeg lurer på er hvordan gjør dere dette? Hvor mye gass går med egentlig til dette på et 19 liter cornelius?

Jeg tror det varierer veldig hvor nøye folk er på dette. Selv setter jeg regulatoren til 1 bar, kobler den til øl-ut (altså til koblingen med stigerøret) og trekker i sikkerhetsventilen i noen sekunder. Dette gjør jeg kun dersom jeg bunnfyller fatet gjennom stigerøret. Om jeg bruker en hevert og fatet står åpent i prosessen tror jeg ikke der er mye vits i å "flushe" fatet. Da "flusher" jeg bare det lille tomrommet på toppen av fatet ved å sette på trykk, slippe ut med ventilen, gjenta 2-3 ganger.

Jeg mener å ha lest her på forumet at noen fyller hele fatet med starsan-løsning, helt til toppen, og så tømmer det ved å "tappe" ut hele innholdet. Dette syns jeg høres ut som sløsing med starsan og ikke minst CO2.

Flushing krever veldig mye co2 for å være effektivt. De store bryggeriene ser etter tall rundt 0.2PPM eller mindre i ferdig produkt. Du bør fylle fatet med en væske, f.eks starsan, helt opp, og pumpe det ut, og så overføre ølet via lukket sløyfe (closed loop, for google referanse). Tenk at ved starten av gjæring så vil du gjerne ha rundt 10PPM, og 10PPM er mye, siden dette er for å få en sunnest mulig gjæring. Se på skjemaet hvor mye du må purge for å ende opp på bare ti PPM..Du vil helst ha langt lavere 02 i fatet..

1.png 2.png

Det er når du har mettet fatet med det trykket du leser av i tabellen, og så slipper ut trykket igjen.

Så jeg må gjøre purgen 15 ganger om jeg setter mitt normale 1 bars trykk? Altså fylle til headspace ikke tar inn mer, så slippe ut alt og repetere! 15 ganger! Jeg har ikke vært i nærheten, jeg har sluppet ut en del gass et par ganger i typisk to sekunds intervaller eller så....
Holder metoden med å fylle opp hele fatet med starsan og presse det ut, for deretter å fylle via lukket system som purging da? Eller må jeg ha noen ekstra cycles der også.

Det stemmer. Men da har du iflg arket 5.5 PPM igjen. Arket tar høyde for full blanding av gassene forøvrig.

Hvis du kjører lukket sløyfe så er du jo ganske safe, siden hele fatet først er fylt opp med en væske. Da kan du fylle fatet til det tyter over, så du har "null" luft i fatet.

Sist redigert:
Er vel det jeg beskrev? Fyll det med starsan, få ut starsan, fyll på med øl i lukket sløyfe. Aldri åpne lokket eller la en kobling som åpner sløyfa stå i uten overtrykk fra fatet.

Jeg tror @TazzaT tenker på å fylle fatet helt fullt med øl slik at det renner over, så tappe ut litt øl. Ikke først kjøre eksersisen med starsan.

Jo men det vil jo være oksygen i flushe syklus metoden også, dersom ikke hadde man vel ikke trengt å flushe...

Jojo, så ingen av de to løsningene er "gode nok", synes jeg. Jeg har jo aldri målt DO selv, men hvis en løsning på papiret gir mindre o2, så er det kanskje ikke så dumt å velge den. Men det spørs hvor mye arbeid og utstyr man vil legge i det.

Tenkte mer på di som fyller fatet i dag og sette på trykk og flusher co2 et par ganger.. lite effektivt etter det skjemaet å bedømme.. mye bedre å fylle helt opp da..

Selv gjærer vi under trykk,flusher fat med starsan og mottrykks fyller fat og flasker..Gjærer og i åpent kar(koke kjelen),og kan ikke si at jeg merker at okydering er noen problem..

Tenkte mer på di som fyller fatet i dag og sette på trykk og flusher co2 et par ganger.. lite effektivt etter det skjemaet å bedømme.. mye bedre å fylle helt opp da..

Selv gjærer vi under trykk,flusher fat med starsan og mottrykks fyller fat og flasker..Gjærer og i åpent kar(koke kjelen),og kan ikke si at jeg merker at okydering er noen problem..

Aha. Ja man bør vel fylle det så fult som mulig uansett og så tappe av litt som du sier synes jeg.
Men dere overfører vel til lukket gjæring etter en stund antar jeg. Hele gjæringsforløpet er vel ikke åpent.

Det er nettopp det jeg har gjort...

Det går nok helt greit. De fleste gjør nok slik. Men hvis man prøver å nå opp til de siste få prosentene med oksygen"fritt", så fyller du mottaker fatet først og pusher ut det du har fylt det med. Jeg pleier å kikke oppi fatet og se hvor mye starsan som er igjen, eller rettere sagt, hvor mye headspace som er der, og så mikser jeg en blanding for å toppe opp. Men hvis det er "litt" headspace igjen, type dritlite, så driter jeg i det og flusher. Er nazi på oksygen, men innimellom så gidder jeg ikke være fyren med bart himself.

Aha. Ja man bør vel fylle det så fult som mulig uansett og så tappe av litt som du sier synes jeg.
Men dere overfører vel til lukket gjæring etter en stund antar jeg. Hele gjæringsforløpet er vel ikke åpent.

Gjæringen i koke kjelen går til den er ferdig..så tappes den på vv tank for klarning/karbonering.. Er med bruk av kveik vi gjør dette,grunnet høy temp(35-40 grader) gjør det litt enklere

Jeg får alltid mer enn 19L når jeg brygger. Fyller derfor vanligvis ett 19L og ett 9L\12L. Fyller det lille breddfullt og deretter 19L som da mangler en del. Kobler så fatene sammen og fyller fra 19L til det fulle fatet til det tyter ut av sikkerhetsventilen. Det fatet er da tilnærmet O2 fritt. Deretter presser jeg øl over til 19L til det også der tyter ut av sikkerhetsventil. Jeg har nå to O2 reduserte fat. For ikke å få øl i CO2 linja, jevner jeg ut ølet i de to fatene slik at begge har passelig CO2-headspace

Sist redigert:
Tilbake
Topp