Flytende maltekstrakt (Muntons), 25 kg fra Petit

Er det noen som har prøvd denne? Jeg lurer litt på å bestille en voksen dunk av den lyse, og bruke som basis i mine ekstraktbrygg fremover. Kiloprisen skulle jo være grei, selv om det blir "litt" frakt på den.
 
Husk at åpnet beholder av maltekstrakt vil oksidere over tid, så det er nok lurt å bruke den relativt raskt når den først er åpnet.
Jeg har ikke erfaringer med større kvanta maltekstrakt selv, men da det var aktuelt, slo jeg fra meg tanken på å kjøpe en større dunk for å spare penger, etter å ha lest litt om oksideringen. De vanlige beholderne vil også forringes over litt tid, så det er å betegne som ferskvare..

Jeg bruker kun spraymalt nå, da holdbarheten er bedre (mindre vann), og det er er lettere å bare bruke f.eks 100-300g (til starter). Jeg skulle imidlertid gjerne hatt flytende istedet for 2kg spraymalt ved forrige brygging (barley wine), det ble et salig kliss.
 
Den står seg noen måneder, om du oppbevarer den noenlunde kjølig. Jeg brukte 15 kg-dunkene fra Muntons, den gang Petit solgte det. Utmerket ekstrakt.
 
Denne ekstrakten funker fint den. Jeg kjøpte en 25 kg kanne i fjor. Brukte den stort sett på sterke øl, sammen med spesialmalt. Lagde blandt annet en 25-liters batch Imperial Stout som ble drukket opp i løpet av Juleferien. (Da med god hjelp fra venner & familie)

Eneste minuset er kanskje at det er noe kliss å holde på med.
 
Godt det kom noen på banen med faktiske erfaringer da. :)

Hvordan er ekstraktet å helle ut når det er kjøleskapskaldt?
2kg spraymalt var et herk, så om jeg skulle brygget en serie sterkøl, er det greit å kjenne til alternativene.
 
Erlendso skrev:
Denne ekstrakten funker fint den. Jeg kjøpte en 25 kg kanne i fjor. Brukte den stort sett på sterke øl, sammen med spesialmalt. Lagde blandt annet en 25-liters batch Imperial Stout som ble drukket opp i løpet av Juleferien. (Da med god hjelp fra venner & familie)

Eneste minuset er kanskje at det er noe kliss å holde på med.
He-he, at maltekstrakt er klissete oppdaget jeg for veldig mange år siden.. Men takk for svaret, det var det jeg hadde håpet å få høre. Hvor lang tid gikk det fra du åpnet dunken til den var brukt opp? Hvordan oppbevarte du den? Merket du noe tap i kvalitet på bryggene etter som ekstrakten ble "eldre"? Og som Lars nevnte, hvordan er det å arbeide med (flytte fra dunken, veie opp, få i kjelen)?

Huff, dette ble visst en hel kanonade av spørsmål, men når det finnes noen som har svarene så...

Takk også til dere andre for innspill, jeg lærer utrolig mye nytt hver dag her på forumet!
 
Furudal skrev:
Erlendso skrev:
Denne ekstrakten funker fint den. Jeg kjøpte en 25 kg kanne i fjor. Brukte den stort sett på sterke øl, sammen med spesialmalt. Lagde blandt annet en 25-liters batch Imperial Stout som ble drukket opp i løpet av Juleferien. (Da med god hjelp fra venner & familie)

Eneste minuset er kanskje at det er noe kliss å holde på med.
He-he, at maltekstrakt er klissete oppdaget jeg for veldig mange år siden.. Men takk for svaret, det var det jeg hadde håpet å få høre. Hvor lang tid gikk det fra du åpnet dunken til den var brukt opp? Hvordan oppbevarte du den? Merket du noe tap i kvalitet på bryggene etter som ekstrakten ble "eldre"? Og som Lars nevnte, hvordan er det å arbeide med (flytte fra dunken, veie opp, få i kjelen)?

Huff, dette ble visst en hel kanonade av spørsmål, men når det finnes noen som har svarene så...

Takk også til dere andre for innspill, jeg lærer utrolig mye nytt hver dag her på forumet!

Jepp, alt maltekstrakt er klissete. Når man skal hanskes med 25 kg blir det gjerne mer klissete! Oppbevarte denne i en bod, som holdt fra 5-10 grader. Det gikk egentlig greit å tømme fra dunken, men man bør planlegge å stoppe tømmingen i god tid, og regn med masse gris rundt korken. Og ja; Man trenger en stor vannpumpetang for å åpne herligheten.. Ihvertfall når ekstrakten begynner å stivne. Brukte opp denne innen 1 måned siden jeg hadde hørt det er lurt å bruke opp åpen ekstrakt raskt.  Hvis jeg husker riktig ble det en bitter, en old ale, en imperial stout, en dubbel, og en Belgian Pale Ale. Merket ikke noe spesielt tap i kvaliteten, bortsett fra på Belgian Pale Ale. Men det skyldtes nok heller dårlig gjærbehandling.
 
Lars skrev:
Husk at åpnet beholder av maltekstrakt vil oksidere over tid, så det er nok lurt å bruke den relativt raskt når den først er åpnet.
Jeg har ikke erfaringer med større kvanta maltekstrakt selv, men da det var aktuelt, slo jeg fra meg tanken på å kjøpe en større dunk for å spare penger, etter å ha lest litt om oksideringen. De vanlige beholderne vil også forringes over litt tid, så det er å betegne som ferskvare..

Jeg bruker kun spraymalt nå, da holdbarheten er bedre (mindre vann), og det er er lettere å bare bruke f.eks 100-300g (til starter). Jeg skulle imidlertid gjerne hatt flytende istedet for 2kg spraymalt ved forrige brygging (barley wine), det ble et salig kliss.

Hei. Jeg gjør følgende med tørr ekstrakt etter tips på et utenlandsk bryggeforum. Jeg kjøpte et stort stålfat (Claes Olson for mitt vedkommende) som tar rundt 2 kg dme. Først fyller jeg dette (jeg bruker sjelden mer enn 2 kg i et brygg) og så når vannet koker (eller når det måtte passe i ditt bryggeoppsett) så fyller jeg kjelen fra fatet. Til sist dypper jeg hele fatet nedi den varme veska, og da løses det meste av maltpastaen / skorpene som har dannet seg, opp.
 
Kan også anbefale spraymalt i 20 kgs sekkar frå brygging.no
Har brukt opp ein slik sekk på under 1 år, meiner sjølv at brygga mine har halde fin jamn kvalitet (om du ser vekk frå varierande handtverk frå bryggaren då). Har hatt den oppbevart tørt i kjellarbod med relativt jamn temperatur 10 - 13 grader. Klissete er det, så absolutt, men det funkar fint likevel. Pass likevel nøye på under oppkok. Når det først koker opp koker det fortare over enn graut. Har nesten unngått dette... Då vart det kliss då  :attevar:
 
Kjetil S skrev:
Den står seg noen måneder, om du oppbevarer den noenlunde kjølig. Jeg brukte 15 kg-dunkene fra Muntons, den gang Petit solgte det. Utmerket ekstrakt.
15 kg hadde kanskje vært et mer fornuftig kvantum. Var dette på kanne med kork, eller bøtte med lokk? (Mener å huske at Vinspesialisten hadde ekstrakt i bøtter før det ble nesten bare vin der.)

Ser ut for at Vin Og Bar har 15 kilos kanner/bøtter. Den er forresten oppgitt å ha en holdbarhet på to år(?). Uansett kan det tenkes at jeg først hører med den lokale bryggebutikken.
 
Nyttige innspill her. Jeg tror jeg drøyer med noe bestilling av større mengder maltekstrakt foreløpig, etter å ha klisset nok ved forrige brygg. :)
 
Furudal skrev:
15 kg hadde kanskje vært et mer fornuftig kvantum. Var dette på kanne med kork, eller bøtte med lokk? (Mener å huske at Vinspesialisten hadde ekstrakt i bøtter før det ble nesten bare vin der.)

Disse var kanne med skrukork. Forresten ble korken ekstremt vond å skru av pga kliss i gjengene, særlig når du oppvevarer den i en kald bod. Men holdbarheten var aldri noe problem.
 
Tilbake
Topp