FOR gammel ferskgjær?

Heisann! 18/8 brygget jeg en pilsner og brukte Wyeast Urquell ferskgjær.
Denne fikk jeg for halv pris da datoen var 7/4-15.
Pitchet som normalt og satt i bod på 13 grader... så viser det seg "plutselig" neste dag at tempen i boden er blitt 18 grader.
Panikkflytting til temperert skap på 12 grader.
Nå 2 dager etterpå er det fortsatt heeelt dødt i gjæringskaret... ikke antydning til bul på lokket (som er helt tett)...

Så nå lurer jeg på: Kan denne batchen berges? Kan jeg tilsette f.eks 1 pk med en "Lager" Tørrgjær for å få liv i vørteren igjen? Eller ligger det an til ofring til Dodraugen?
Takknemlig for alle gode råd!

For å vite om du har nok gjær må du oppgi OG på brygget ditt, samt hvor mange rør du hadde og hvor stor starter du kjørte på.

Det kan godt være noen poser med Saflager 34/70 kan få brygget på riktig retning igjen

OG var 1050.
Pitchet 2 pk Wyeast Urquell.
Det er ikke skum på toppen ennå. (antar dette er nok et tegn på at ingen gjæring har startet)
Tror du 2 ok tørrgjær om et par dager går bra?
Vil det kunne bli gjærsmak av ølet?
Tusen takk for svar! :)

Det kan vel ikke ha vært så mange levende celler igjen i den gjæren. Du måtte i alle fall ha satt en starter, og antakelig i minst to steg. To x tørrgjær skulle fikse det hele greit. Rehydrer før du pitcher, for å være på den sikre siden.
Jeg tror ikke du vil få noen usmak av den gamle gjæren, men om du vil kjenne deg trygg, så kan du jo stikke om etter at hovedgjæringen er over.

Suverent!
1000 takk for hjelpen.
Hvis jeg forstår deg riktig slipper jeg to pk (rehydrert) Saflager 34/70 og stikker om etter 1-2 uker?

Hvorfor vil du stikke om og i tilfelle du gjør det sjekk at gjæringa er ferdig.
En uke for en lager høres ikke normalt ut.

Tilbake
Topp