Takk for mange gode svar! Jeg får ikke brukt lokk da jeg må bruke en ventilhette med et fleksirør for å få dampen inn til ventilatoren, ellers blir det tyrkisk bad på kjøkkenet... Men jeg skal forsøke lavere effekt neste gang.
Når jeg skal regne ut alkoholprosenten, skal jeg da benytte FG før utblandet sukkerlake og den modifiserte verdien for OG? Jeg burde kanskje finne riktig teoretisk alkoholprosent for å så bestemme volum på sukkerlaken?
Det går sikkert å komme seg utenom dette problemet med å justere oppskrifter, men frem til jeg får mer erfaring blir det slike ferdige kit også fremover. Så, er det en av metodene som er å foretrekke for å treffe OG? Det virker jo veldig enkelt å bare øke mengde vann i sukkerlaken...
Det er jo ikke noe galt med oppsettet ditt. Du har kokt bort 5 liter på 90 minutter - helt normalt på BB30. For å oppnå riktig OG og volum har du flere muligheter.
1. Enten kan du starte kok med større volum. Jeg pleier å bruke 23 liter til mesk i BB30, og skyller til jeg har ca. 30 liter før kok. Da må man passe på ved hot-break for å unngå at det koker over, men det går fint. Dette gir meg godt utbytte og pålitelige resultater.
2. Dersom du er usikker på effektiviteten i mesk og skylling, kan du få mer fleksibilitet ved å justere OG med vann ETTER kok. Da gjør du som nå, og starter kok ved ca 27 liter. Etter kok måler du OG (husk å justere for temperatur eller kjøle ned prøven) og justerer med vann for å senke OG til riktig nivå. Jeg vet mange bruker kokt vann til dette, men vi kjører kaldt vann direkte fra springen. Du ønsker jo oksygen i vørteren, og jeg har aldri hørt om infeksjon i øl fra norsk spring-vann.
Det er mange fremgangsmåter for å regne ut hvor mye vann du skal tilsette, men jeg liker å gjøre det manuelt. I ditt tilfelle hadde du 19 liter med OG 55. det gir 55x19= 1045 sukkerpoeng. 1045 sukkerpoeng delt på ønsket OG (48) gir 1045/48= 21,77 liter. Da må du tilsette vann så du går fra 19 til 21,77 liter.