For høy preboil OG. Fylle etter med vann?

Hei. Idag har jeg tydeligvis gjort noe riktig i forhold til tidligere brygg. Brygger utifra effektivitet på 70%. Skal treffe OG på 1062 etter kok, men har nå 1067 FØR kok med lik mengde vørter som før. Dette vil jo da bli mer en imperial ipa og om jeg skal ha den så sterk må jeg nok til med mer gjær noe som er mistenkelig vanskelig å skaffe på en søndag. (Ja til bryggebrustadbu)
Kjelen min er på 30 liter og jeg har nå 27 liter før kok. Pleier å ende opp med ca 21-22 liter. Kan jeg evt fylle opp med vann fra springen etter kjølinga eller bør jeg fylle på litt underveis i koken?
 
Er nok ikke noe stort problem med å fylle etter med vann. Man må ta hensyn til humleprofilen da, for hvis du tilsetter vann etter kok så vil man ikke få så mye bitterhet ut av humla pga høyere SG. Samtidig må man jo også ta hensyn til resten av humleprofilen hvis du ender opp med en del mer vørter enn det var planlagt, spesielt på en IPA.
Personlig ville jeg ha tilsatt vann før koking og oppdatert humleskjemaet i din bryggesoftware.

Gjær må man ta hensyn til også, men det er vel ikke snakk om så veldig mye mer vørter i forhold til det som er planlagt. Bare å slenge inn tallene i mrmalty så får man jo en grei oversikt over gjæren.

Alternativt bare å kjøre på uten å gjøre noe som helst.
 
Problemet er at det dessverre ikke går mer vann i gryta. Den er makset og vel så det:) jeg lar det gå sin gang, så får jeg se hva det ender med:)
 
Gunnar84 skrev:
Problemet er at det dessverre ikke går mer vann i gryta. Den er makset og vel så det:) jeg lar det gå sin gang, så får jeg se hva det ender med:)

Jeg regulerer aldri vist jeg for forhøyet OG Bare koker mer vist jeg for forlav OG. Kjør på.
 
Gunnar84 skrev:
Problemet er at det dessverre ikke går mer vann i gryta. Den er makset og vel så det:) jeg lar det gå sin gang, så får jeg se hva det ender med:)

Da er det vel bare å kjøre på uten å tilsette ekstra vann som Rutof sier :brygging:
Eventuelt justere humleskjemaet.
 
Må ha sett feil på hydrometeret på preboil:) etter kok hadde jeg ihvertfall 22 liter vørter med en OG på 1062 som var spot on:)
 
Tilbake
Topp