For høy SG på Lager. Kan den reddes?

Heisann,

Satte en lager til gjæring 9/7 i gjæringsskap på ca. 11 grader, med ca. to og et halvt rør med WLP800. Da var OG 1.052. Batchen er på 10 liter. To uker senere var SG 1.028, og det er den dæggern meg i dag også... Kan jeg eventuelt slenge oppi mer gjær? Den smaker innmari godt, så blir litt sur og lei om jeg ikke kan oppnå ønsket alkoholnivå...

På forhånd takk for alle svar og hjelp!

Hilsen Zoltán :)

Hydrometeret har vært trofast og feilfritt så langt, så merkelig om det plutselig skulle begynne å tulle nå... Refraktometer har jeg dessverre ikke...
Er uansett 99,9% sikker på at jeg ikke har målt feil... :(

Det vanlige rådet for å sparke igang gjæring som har stoppet helt opp, er å tilsette en starter under stormgjæring. Men før det kan du prøve å sette opp temperaturen noen grader og virvle opp gjæren som allerede er der (uten å plaske).

Jepp, på tide å skru opp tempen.
Ville økt (gjerne gradvis) til 18 grader, se om det hjelper.

Har ikke hatt hell med pitching av ny gjær, men det fungerer kanskje bedre for andre...

Sent fra min C6603 via Tapatalk

10 liter ? det er jo strent tatt bare en starter ?
Mesket selv ? evt. temperatur da ?
Dette er jo nesten ikke mulig med et så lite brygg og så høy temp og så mye gjær....

Batch på cirka 10 liter, ja. Kanskje litt mer, er ikke helt lett å se på disse gjæringsbøttene. Godt mulig det bare er en starter, jeg brukte ikke starter men bare fersk gjær rett i bøtta. Mesket selv, på 65 grader i en time. I følge mrmalty trenger man iallefall 2,4 rør med fersk gjær (uten starter) til denne størrelsen batch med lager... Har du forslag til hva som kan ha gått galt, og hva som eventuelt kan gjøres?

Jada, like mye og kanskje til og med mer enn jeg pleier. Jeg hadde skjønt det hvis jeg hadde gjort noe åpenbart annerledes enn det jeg pleier, men det gjorde jeg da altså ikke... Og normalt pleier jo prosessen å gå som den skal... Blir spennende å måle etter temperaturendring i gjæringsskapet...

Nå er SG nede på 1.020. Om den ikke skulle gå lenger ned, er det forsvarlig å flaske med så høy FG, eller burde jeg i så fall bare helle ut hele batchen?

Hvis SG er stabil over noen dager så kan du flaske uten bekymringer. Du kan også prøve å pitche en annen gjørstamme for å få SG litt ned. Feks US-05, og så hev temperaturen til 17C, for å tørre den ut litt. 1.052 til 1.020 er dårlig utgjæring og vil svært sannsynlig ikke bli top notch.

Nå er den nede på 1.016. Får se om den går ned enda mer. Lar den bare stå litt, så får det bli som det blir :) Takk for tips!

Tilbake
Topp