For kald vørter

Meklenborg

Norbrygg-medlem
Hei,
Termometer klikka tulling og med det endte jeg opp med å kjøle vørteren ned til 15 grader.....
Skal gjære med WLP013 starter.  Jeg har ikke pitcha starteren ennå. Bør jeg vente til tempen har steget til en 19 grader før jeg pitcher, om så vente til i morgen?

Dersom starteren din har samme temperatur så hadde jeg pitcha :) Hvis det derimot er stor temperaturforskjell på vørter og starter så hadde jeg nok drøyet litt. Ferdig pitchet kommer nok temperaturen alltids opp dit du vil ha den - jeg pitcher ofte et par grader under ønsket gjæringstemperatur, da stormgjæringa som regel dytter tempen opp dit jeg vil ha den.

Jeg gjorde samme  tabben i går. Jeg sjekket ikke tempen på vørteren ut i fra kjøleren. Den har ligget på 20 grader de gangene jeg har brukt den men i går hadde jeg nok på litt mye vann og vannet er kaldt nå så den endte på 16 grader.
Jeg hadde nå i gjæren. Skulle kansje ikke gjort det? Det var wlp 007. Det var ingen gang i det etter 24 timer.
Nettopp ute og sjekket og vørteren holder nå 20 grader. Håper den kommer i gang nå.

Kan dette ødelegge for bryggingen min?

Det er veldig vanlig å kjøle ned vørteren til 15-16 °C når man brygger ale. Det bør ikke by på problemer. Hvilken temperatur holdt gjæren din ved pitching, og hvor mye gjær brukte du?

Gahr skrev:
Det er veldig vanlig å kjøle ned vørteren til 15-16 °C når man brygger ale. Det bør ikke by på problemer. Hvilken temperatur holdt gjæren din ved pitching, og hvor mye gjær brukte du?
Jeg brukte et glass/flaske til 20 liter. De sa det holdt der jeg kjøpte den.
Jeg lot den ligge i i romtemp en time ca og så en halv time i lomma ;D. Jeg tok ikke tempen på den. Rista den godt før jeg hadde den i.
Jeg har tenkt den vil bli samme temp som vørter veldig fort uansett.

Setter veldig pris på litt tips her. Tåler å få høre det. . Jeg ikke noen å dele erfaring med så jeg er litt avhengig av å høre på selgere eller kunne lese meg til ting.

Edith: og selvfølgelig lære av feilene mine.

Ett enkelt rør White Labs? Det er i utgangspunktet IKKE nok til en batch på 20 liter. De som selger slikt bør vite bedre. Du bør alltid lage starter når du bruker flytende gjær. Bruk MrMaltys pitching rate calculator for å beregne gjærmengder.

Ok. Jeg må sette meg inn i dette med starter skjønner jeg, Jeg har kjøpt how too breew. kanskje det står noe der. Har ikke hatt tid til å lese enda.

Jeg skjønner ikke hvorfor de sier et rør er nok hvis det ikke er det. Jeg hadde jo kjøpt to hvis han hadde sagt det var nødvendig.
Vinn vinn for begge. Slike ting er ikke så lett når man ikke har erfaring. Man må jo prøve å stole på folk som kan noe du ikke kan .

Tusen takk for svar.

Nb: nå kommer det sikkert tusen spørsmål om den kalkulator saken. Jeg er ikke så god på slikt normalt.
kanskje det finnes en fin tråd?

Slike klare svar er akkurat det en nybegynner trenger.  :ilike:

Til du får lest deg opp på mrmalty og finjustert så kan du bruke denne cowboymetoden.
Kok 2.5l vann sammen med 1 glass moss maltextrakt som du kjøper på dagligvare butikk. 15 min kok. Kjøl ned. Ha i gjær. Alu folie over tuten. Rist flaska så ofte du har anledning. Etter 1-2 døgn vil du se at brusinga er over. Sett kaldt. Slå ut det meste av den klare vørteren. Rist opp og ha i gjæringspannet bryggedagen.

--

Hans Einar skrev:
Til du får lest deg opp på mrmalty og finjustert så kan du bruke denne coboymetoden.
Kok 2.5l vann sammen med 1 glass moss maltextrakt som du kjøper på dagligvare butikk. 15 min kok. Kjøl ned. Ha i gjær. Alu folie over tuten. Rist flaska så ofte du har anledning. Etter 1-2 døgn vil du se at brusinga er over. Sett kaldt. Slå ut det meste av den klare vørteren. Rist opp og ha i gjæringspannet bryggedagen.

--

+1 så enkelt kan det gjøres

Gahr skrev:
Hvilken temperatur holdt gjæren din ved pitching, og hvor mye gjær brukte du?

Hvor nøye er det med å ha samme temperatur på gjærstarter og vørter ved pitching av gjær. Har fått for vane/uvane å pitche starter direkte fra kjøleskapet som holder 6-8 grader.

ovestad skrev:
Gahr skrev:

Hvor nøye er det med å ha samme temperatur på gjærstarter og vørter ved pitching av gjær. Har fått for vane/uvane å pitche starter direkte fra kjøleskapet som holder 6-8 grader.

Dårlig vane ;) Det bør ikke være mer enn 4C i forskjell. Du kan eventuelt blande inn litt og litt vørter til starterkolben for å gradvis øke temperaturen.

Bjarte H skrev:
ovestad skrev:
Gahr skrev:

Dårlig vane ;) Det bør ikke være mer enn 4C i forskjell. Du kan eventuelt blande inn litt og litt vørter til starterkolben for å gradvis øke temperaturen.

Takker for tilbakemelding. Tar starteren ut av kjøleskapet med det sammme. Regner med at det er en fordel at starteren er noen grader kaldere enn vørteren.

Har nettopp fått vørter på kok til en amerikanskinspirert Wit som skal gjæres med WPL051. Et forsøk på å brygge noe tilsvarense Shock top/blue moon. Optimist som alltid  ;D

Men det er langt mindre problematisk å pitche kald gjær i en litt varmere vørter enn romtemperert gjær i kald vørter.

Gahr skrev:
Men det er langt mindre problematisk å pitche kald gjær i en litt varmere vørter enn romtemperert gjær i kald vørter.

Ja, hadde forstått det slik, og derfor den dårlige rutinen med å pitche direkte fra kjøleskapet. Har ikke noe rutiner for å måle temp på starteren. Endre opp med å ta den ut av kjøleskapet, og sette starter et kjølig sted en times tid før pitching. Antar at vørter og starter hadde om lag samme temperatur denne gangen (15 grader vørter).

Tilbake
Topp