For lav gjærmengde?

Jeg leser at man bør bruke gjærstarter, og hvis ikke man gjør det, bør gjærmengden økes. Jeg las at to rør til 25 liter var nødvendig uten gjærstarter.

Jeg har begått enda en nybegynnertabbe tydeligvis. Jeg satte igår en hveteøl, og på 18 liter hadde jeg i litt over et halvt rør. Idag blåses det i gjærlåsen som bare det, så jeg lurer på hvorfor det er for lite. Blir det ikke utgjæret?

Grunnen til at jeg brukte så lav mengde er at jeg satte en hveteøl for et par dager siden også. Også 18 liter, og ett rør med gjær. Jeg helte så halvparten av dette over i et annet gjæringskar, fordi jeg ønsket å tørrgjære den ene med citra. Jeg rørte opp masse bevegelse i vørteren (med gjæren) før jeg helte over, men likevel var det ikke noe gjæringsaktivitet. Så jeg helte altså litt av gjæren fra igår over på det karet med håp om å få liv i det. Og det ble litt mer enn planlagt, og vrient å reversere. Så derfor var det kun igjen litt over halvparten til gårsdagens brygg.

Men som sagt, den gjærer som bare det, så hvor ligger problemet?

Forklaringen er egentlig ganske kompleks, men en kortversjon er noe sånt:

Gjæren står for stte deler av smaken i øl. Smaksstoffene gjæren produserer er i svært stor grad inuttet opp til formerigen av gjærceller. Bruker man lite gjær i ølet, vil man få mer formering av gjærceller, og følgelig produserer den flere smsksstoffer (særlig frskjellige estere). For mye er ikke nødvendigvis særlig bra...

I tillegg er det slik at man fort kan ende med dårligere utgjæring enn ønsket dersom man bruker små mengder gjær. Dette har også flere grunner. Én er at formeringen er en "påkjenning" for gjæren (det dannes små arr på cellene hver gang de deler seg, noe som etterhvert svekker dem), én er at oksygenmangelen (gjæren trenger oksygen i formeringen) også er en påkjenning. Oksygenet man tilfører blir brukt fort opp, og om gjæren må formere seg svært mye, blir det fort mangel.

Hvor mange rør eller yvor str starter du bør bruke (starter er alltid best med fersk gjær), kan du beregne med gjærkalkulatoren til Jamil Zainasheff på www.mrmalty.com.

Takk! (jeg legger forresten til at jeg las dette om gjærmengde etter bryggingen igår).

Slik jeg leser det du skriver, Gahr, så kan det muligens også tolkes som fordel og ulempe dette med for lite gjær. Mye estere trenger vel ikke være en ulempe? På hveteøl er vel nettopp gjæringen en viktig smakssetter? Eller blir det raskt bare skumbanan av hele greia?

Det blr raskt skumbanan... Det er stort sett ikke noen fordel å bruke for lite gjær. Vil man ha økt esterpreg, er det bedre å regulere dette med gjæringstemperatur. Det er for mange andre potensielt ødeleggende faktorer med å pitche for lite gjær til at det er tilrådelig.

Tilbake
Topp