For lav OG - Hvilke faktorer spiller inn?

Nå prøvde jeg å endre batch size i Beersmith til det jeg faktisk fikk i bøttene, altså 45 liter i stedet for 37, da ble Est.OG 1.049. Jeg havnet rett over 1.050. Kanskje jeg skal slå meg til ro med at mine kunnskaper om volum av en sylinder er den store synderen. Tilbake til skolebenken...

Edit: Det ble 84% mash eff...
 
AudunWS skrev:
Nå prøvde jeg å endre batch size i Beersmith til det jeg faktisk fikk i bøttene, altså 45 liter i stedet for 37, da ble Est.OG 1.049. Jeg havnet rett over 1.050. Kanskje jeg skal slå meg til ro med at mine kunnskaper om volum av en sylinder er den store synderen. Tilbake til skolebenken...

Edit: Det ble 84% mash eff...

Problem løst :) Du må forresten regne  utbytte fra antall liter i kokekjelen etter kjølingen. Så hvis du hadde noen liter med trub som kom i tillegg til 45 liter på gjæringskar så er du nok et stykke over 84%, og det er jo kjempebra :)
 
Ser slik ut.

Kjelen fra MoreBeer liker jeg ikke i det hele tatt! Den er lav og feit. Dvs at det blir veldig mye igjen i bunn når jeg tapper. BoilerMakeren er like stor, men høy og smal.

Går jo uansett greit, får jo være måte på vvor mye øl en har behov for ;)
 
Får kjøre på med en update på denne siden jeg har fått så gode innspill til hva som kan være feil. Når jeg fikk summet meg så så det ut til at vannmengdene var det jeg bommet mest på da jeg trodde kjelen var 8 liter mindre enn den egentlig var.

I dag var jeg nøye med vannet, korrekte mengder all the way og endte opp med Mash Eff på 86,7%. Da er jeg mer enn fornøyd!
 
AudunWS skrev:
Får kjøre på med en update på denne siden jeg har fått så gode innspill til hva som kan være feil. Når jeg fikk summet meg så så det ut til at vannmengdene var det jeg bommet mest på da jeg trodde kjelen var 8 liter mindre enn den egentlig var.

I dag var jeg nøye med vannet, korrekte mengder all the way og endte opp med Mash Eff på 86,7%. Da er jeg mer enn fornøyd!

8 liter ;D Godt at alt ordnet seg! :skitbra:
 
Tilbake
Topp