For lite co2

Trond.A

Norbrygg-medlem
Heisann.
Første nyttårsdag tappet jeg en BPA på flasker etter å ha karbonert med sukkerlake.
Ølet fikk en uke i ca 21 grader før det gikk i kjelleren for lagring.
Tok en test i kveld, smaken var fantastisk, men ølet hadde for lite kullsyre.
Er en uke i romtemp for lite?
Går det bra å ta ølet opp og gi det mer tid?
 
Har desidert best erfaring med 2 uker i romtemp før kaldtlagring, men dette vil vel også kunne avhenge av mengde sukker i laken.

Jeg har dessverre ingen erfaring med å ta øl inn i varmen igjen for videre karbonering, men regner med at du får kvalifiserte svar frå den samla svært så høye realkompetansen i dette forum  :)
 
Har hatt øl stående til karbonering i flere uker uten noe særlig kullsyreutvikling pga for lav temperatur. Blei lei og satte jeg kassene inn på badet, og da var de fine i løpet av et par uker (kanskje allerede etter en). Så blir nok bra så lenge du har hatt nok sukkerlake oppi :)
 
Hm, et par uker?, ser Muntons ølsett sier et par dager?
Fattern brygget santas wintervarmer, og den har lite fart på seg, bør han sette de fram igjen kanskje?
 
Hva med å la det stå i "varmen" noen uker, vil du smake en i kveld er det ennå tid til å kjøle den ned i kjøleskapet.
Sånn for fremtiden tenkte jeg.
Sitter med en halvliter Velhaven som nettopp er satt i kjøleskapet.
 
Hva er en god temperatur for å få kullsyren på plass?
Jeg setter selv fatet i romtemperatur, er vel gjerne 21-22 grader kan jeg tenke meg, brukte en uke på det, men ser nok at det godt kunne stått lengre.

Når man skal fatmodne eller flaskemodne øl, da bør man ha de kjølig vel?, ikke romtempertur?, altså, kunne fått to ting samtidig, modning og kullsyre.. :) men 4 uker i romteperatur er vel noe drøyt :)
 
neslekkim skrev:
Hva er en god temperatur for å få kullsyren på plass?
Jeg setter selv fatet i romtemperatur, er vel gjerne 21-22 grader kan jeg tenke meg, brukte en uke på det, men ser nok at det godt kunne stått lengre.

Når man skal fatmodne eller flaskemodne øl, da bør man ha de kjølig vel?, ikke romtempertur?, altså, kunne fått to ting samtidig, modning og kullsyre.. :) men 4 uker i romteperatur er vel noe drøyt :)

Først av alt vil jeg presisere at jeg ikke har maks realkompetanse på dette etter bare 3 ølsett og 1 ekstraktbrygg. Men jeg har god erfaring (så lenge du har tette flasker / fat) ved å bruke 140 gram sukker i 1,2 dl på 20 liters brygg, og la dette stå 14 dager i 21 graders romtemp for deretter kjølig i kjellerbod (i bakkant inn mot bakken). Fikk da fin kullsyre i ølet etter til sammen 4 uker på flaske  :)
 
Tilbake
Topp