For mye Carared??

Bestilte malt via telefon i dag. En kompis plukket opp sakene, og da jeg så på kvitteringa, så hadde dem tatt oppi 1,5 kg med Caraed i setedet fir 0,5 kg. Maltet ble også knust, så jeg får ikke fjernet det heller. Oppskriften jeg skal bruke maltet i er en svært god IPA som i orginaloppskriften består av

8 kg Pale malt 7 EBC
0,4 kg Cara - crystall 120 EBC
0,5 kg Carared 40 EBC

mesk i 75 min - 64 grader

Mosaic og Sirius humle, tilsammen 200 g. under kokeperioden.

Hvor mye vil en kilo ekstra med Carared utgøre på smak og farge på det ferdige ølet??

B

Farge er ikke kritisk. Smak derimot, ser at du mesker denne på 64 grader i utgangspunktet og da har du ingenting å gå på for å få ned restsødmen. Du vil få et øl med for høy restsødme i forhold til ølet du sikter mot. Kall det jule IPA.

mvh
Bårdd

Har laget et med 75%pale, 13% cara red, 4% red crystal, 2% cara 120 og 6% carapils.
Gikk helt greit. Mesket rundt 65C og OG 1.051. 71IBU. Vil ikke kalle den spesiellt søt.

Takk så mye! da regner jeg med at brygget blir litt søtere enn hva jeg ellers er vant med. Hva tror dere om å evt øke mesketemp. til 65-66 grader?

B

...ja selvfølgelig. jeg byttet om dette. Men det er jo ikke noe særlig å meske ved lavere temperatur enn 64 grader? Da får jeg heller få et litt søter øl denne gangen. Jule-IPA

Tilbake
Topp