For mye gjær i vørter

Hei!

Jeg har forsøkt å finne et greit svar på dette, men så langt har jeg ikke funnet det.

Satt 22 liter American IPA til gjæring med rehydrert US-05 tørrgjær på søndag, det putrer i gjærlåsen og alt virker å være i sin skjønneste orden.

Ifølge Mrmalty.com skulle jeg ha brukt 15 gram gjær, men litt feil kalkulering av hvor mye grums det ble igjen etter kok, mens gjæring ble rehydrert, så jeg endte opp med å tilsette 17/18 gram isteden.

Har disse 2 - 3 grammene mye å si for sluttresultatet og smaken? Vil det ha noe å si når ølet skal karboneres? Umiddelbart tror jeg selv ikke det siste har noe å si, det er vel heller mengden sukker det kommer an på, og måles det ut korrekt er det jo ikke noe problem.

Mulig jeg bekymrer meg for mye, eller rett og slett ikke har lest nok til å finne svaret. Uansett greit å vite til en annen gang :)
 
At du har tilsatt 2-3 gram mer enn hva mr. malty har beregnet er helt uproblematisk og vil neppe ha noe å si for smaken. I "verste fall" tror jeg du kan få et "renere" øl, men 2-3 gram ekstra er ikke noe særlig overpitching å snakke om.

Det har heller ingenting å si for karboneringen av ølet, så du kan ta det helt med ro :)
 
At du har tilsatt 2-3 gram mer enn hva mr. malty har beregnet er helt uproblematisk og vil neppe ha noe å si for smaken. I "verste fall" tror jeg du kan få et "renere" øl, men 2-3 gram ekstra er ikke noe særlig overpitching å snakke om.

Det har heller ingenting å si for karboneringen av ølet, så du kan ta det helt med ro :)

Takk for svar! :)

Det er vel ganske vanlig å runde opp til nærmeste hele pakke når man bruker tørrgjær ? Eller er det bare meg ? :p

Det er mulig. Jeg bare fulgte kalkulatoren, som ba meg bruke 1.5 pakke med tørrgjær. Liker å være "spot on" når det kommer til å måle opp hva som trengs egentlig :p
 
Spot on har jeg lært på kort tid er en vanskelig objektiv øvelse :D

Det blir nok godt øl okke som. Jeg trodde mesketid var absolutt og klemming på malt posen var fyfy, så her må en prøve seg fram, og finne sin vei til bryggings kunst.....
 
Tilbake
Topp