For mye skum

Tapper det meste jeg brygger på flaske og synes både smak, aroma, utseende og karbonering blir bra, men de fleste skummer så mye ved skjenking at ikke en gang en 0,33 "får plass" i en liters karaffel. Hva gjør jeg feil? :biersmile:
 
For eksempel IPA: FG 0.024 karbonering på den lave siden, bare 100g kandissukker til 20 liter. 14 dager i romtemp og ukevis i kjeller.
 
Nei, de oppfører seg pent til de blir skjenket og selv ved veldig forsiktig skjenking skummer det som et h...
 
Måler du lik FG over flere dager?
Sier flasken fzzz når du åpner den eller Pop?
En slurk direkte fra flasken føles det som en farris eller vanlig øl mtp slipp av co2?
Vil tro du da evt har et overkarbonert øl.
Hvis ikke ville jeg prøvd helt rent glass uten riper skylt med vann først.
En stor tørr karaffel gir også mye overflate med mange mulige nukleidpunkter.
My 2cents.

Hvis skummet er fast sliter du ihvertfall ikke med skumfasthet;)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
 
har vært borti noe lignende, fra forskjellige flasker av samme batch.
sikkert noe med sukker mengden jeg brukte til karboneringen, var nok ikke helt nøye. ble litt på slump.
 
Takk for alle kommentarer. Jeg er nøye med priming og benytter candissukker. Beregner mengden til ønsket CO2 vol på 2,2-2,5 (ved 22 grader celsius kondisjonering) Så kullsyrenivået ligger i det lavere sjiktet. Når jeg åpner flaskene sier det fizz, skummet er tett og fint, men som sagt, veldig mye av det også ved forsiktig skjenking.  :)
 
Har ikke sjekket at FG-en er konstant, men primer når det har sluttet å gjære(et par dager uten noe plopping), alt fra 10 dager til 3 uker.
Bruker selvfølgelig rene ølglass, som kun benyttes til øl. Grundig skrubb og skyll. Ingen maskinvask. Bruk av stor karaffel hindrer ihvertfall at jeg må tippe flaska flere ganger og rote opp bunnfall.  :biersmile:
 
som Gahr sier. Hvis SG i ølen som har stått på flaske en stund er lavere enn FG du konkluderte med ved flasking så har ølen gjæret videre etter flasking.
Bare FG sier forresten ikke all verden, som det ble spurt etter her. OG og FG må man i det minste vite for å vite noe om utgjæringsgrad.
 
Er ikke kjent med begrepet. Har kun engelskspråklig litteratur og finner ikke noe som forklarer SG.
Noe gjæring på flaske må man jo ha, ellers blir det jo ikke kullsyre. Utgjæringsgraden har vært litt lav. Ved et par batcher har ikke FG helt nådd TG.
 
Kanskje et litt teit spørsmål, men har du prøvd å kjøle ned glassene i kaldt vann før du heller oppi dem?
 
Ølf skrev:
Er ikke kjent med begrepet. Har kun engelskspråklig litteratur og finner ikke noe som forklarer SG.
Noe gjæring på flaske må man jo ha, ellers blir det jo ikke kullsyre. Utgjæringsgraden har vært litt lav. Ved et par batcher har ikke FG helt nådd TG.

Gjæringen som foregår på flaske er ikke videre gjæring av selve ølen, men primingssukkeret. Det skal ikke være mer for gjæren å spise i ølen når du har den på flaske, derfor primingssukker.
SG= specific gravity. Betyr egentlig ikke annet enn tettheten på gitte tidspunkt. Hvis du tar en avlesning av ølen din nå, så skal avlesningen være noenlunde lik den du hadde da du flasket ølen. 100% lik blir den imidlertid ikke siden du har hatt i sukker til priming og endret tettheten noe, men helt riv ruskende burde det ikke bli. Er den plutselig for eksempel ti poeng lavere enn da du flasket, så har ikke gjæren gjort seg ferdig før du flasket den.
 
Mamma sverger til å kjøpe maskinoppvaskmiddel på europris. ALL øl skummer noe aldeles hinsides når det sjenkes i glass som har vært i den maskinen. Kanskje ikke det er middelet, men maskinen som ikke skyller bort såpen skikkelig? Kan være vært å ha i tankene.
 
Dersom det var såperester så hadde skummet heller vært mindre. Det kan være at vaskemiddelet har vært så grovt at det har dannet en ruere overflate, og det vil da skumme mer. Det er f.eks derfor en mentos får brus til å gå bananas.
 
Tilbake
Topp