For mye varme fra magnetrøreren.

Jeg har en eldre magnetrører fra et laboratorium. Når jeg setter en starter i romtemperatur får jeg raskt over 28 grader i starteren. Flytter jeg til et rom som holder 9 grader klarer jeg å holde ca 20 grader inne i kolben. Jeg kjenner at røreren leverer noe varme til kolben. Noen andre med slikt problem. Det er jo inni kolben man skal ha rett temperatur, så det å flytte til et kjølig rom er vel ok, eller?
 
Ja, det er temperaturen inne i kolben som er viktig. Så hvis du måler denne til 20 grader så er alt greit.
 
Brukte pinnekjøttpinner, som gir litt mer luft mellom plate og kolbe. Men da var jeg nær grensa for hva som funket.
 
Det der har jeg hørt delte synspunkter på. Jeg heller mot å mene at gjæren ikke har spesielt godt av så høye temperaturer. Den formerer seg mer effektivt når det blir varmere, men blir den like sunn og frisk? Jeg prøver i alle fall å ikke komme over 23-24 grader.
 
Nytt for meg dette. Kan en kjøre en starter varmere enn når man gjærer ølet. Gjærer på 18-21.

Det kan du. Opp mot 25 grader i alle fall. Noen mener du kan gå høyere, også. Legger du deg nede på den temperaturen du gjærer på, får du helt sikkert spenstig og fin gjær, men du får også en god del færre gjærceller enn du ville fått om du gikk opp noen grader.

Gjæren trives best på høyere temperatur enn det som gagner helsa dens. Det er vel omtrent som med folk og promille;).
 
Tilbake
Topp